دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ - ساعت ۱۱:۲۵
عصر اترک وضعیت چاقی دانش‌آموزان خراسان شمالی را بررسی کرد؛

سنگینی برنامه‌های مجازی بر جسم دانش‌آموزان

مجازی‌شدن کلاس‌های درس مدارس در ایام کرونا باعث شد که چاقی و اضافه‌وزن به یکی از مشکلات جدی برای مدارس تبدیل شود که علاوه بر مشکلات جسمی، مسائل روحی و روانی زیادی را نیز برای آنها ایجاد خواهد کرد.
سنگینی برنامه‌های مجازی بر جسم دانش‌آموزان,

به گزارش عصراترک، طی سال‌های اخیر با پدیده اضافه‌وزن و چاقی دانش‌آموزان مواجه شده‌ایم که زنگ خطر آن از اوج بیماری کرونا و تعطیلی مدارس به صدا درآمده است که این مسئله بسیار نگران‌کننده و پیامدهای منفی زیادی را به همراه خواهد داشت.

گفتنی است که تنها کشور ایران درگیر این مشکل نیست، بلکه میزان چاقی کودکان و نوجوانان در طول چهار دهه گذشته در جهان ۱۰ برابر شده است.

نکته قابل‌توجه این است که نوجوانانی که مشکلات وزنی دارند، عزت‌نفس بسیار پایین‌تر و همچنین محبوبیت کمتری بین همسالان خود دارند، همچنین ممکن است افسردگی، اضطراب و اختلال وسواس فکری اجباری هم برای آن‌ها رخ دهد. اما این همه روی سکه نیست و این چاقی در آینده منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و مشکلات تنفسی در خواب هم می‌شود.

 

میزان ابتلا چاقی دانش‌آموزان دختر نسبت به پسر بیشتر است

علی مختاری نژاد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طی سه سال اوج بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و ماندن دانش‌آموزان در منزل و نبود تحرک، دانش‌آموزان دختر و پسر در معرض چاقی و اضافه‌وزن قرار گرفتند.

وی ادامه داد: دختران باتوجه‌به اینکه تحرک کمتری نسبت به دانش‌آموزان پسر داشتند، میزان ابتلا به‌اضافه وزن و چاقی در بین آنها بیشتر است.

این کارشناس مسئول بیان داشت: دانش‌آموزان با تعطیلی مدارس از فضاهای ورزشی دور و به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کردند که فضای مجازی آسیب‌های زیادی از جمله آسیب‌های روحی و روانی را برای دانش‌آموزان به همراه داشته است.

مختاری نژاد اضافه کرد: به دنبال برگزاری کلاس‌های مجازی به‌صورت چندساعته و کم‌تحرکی دانش‌آموزان، علاوه بر افزایش آسیب‌های روحی و روانی، آسیب‌های جسمی نیز برای دانش‌آموزان ایجاد شد.

وی ابراز داشت: بعد از بازگشایی مدارس برنامه‌های متنوعی در راستای تحقق سلامت جسمی دانش‌آموزان لحاظ شده است که یکی از آنها تحت عنوان «کوچ» با این معنی که کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان بعد از کرونا سنجش در تمامی مقاطع تحصیلی انجام شده است.

 


 

 

۴.۸  درصددانش آموزان خراسان شمالی درگیر چاقی‌اند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه چاقی و اضافه‌وزن دو مقوله کاملاً جداگانه هستند، گفت: بر اساس آمار سنجش شده دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته ۴.۸ درصددانش آموزان استان درگیر چاقی و ۵.۶ درصد درگیر اضافه‌وزن بودند که همین آمار در میانگین کشوری به ترتیب ۵.۸ درصد و ۹.۴ درصد است.

مختاری نژاد با تأکید بر این موضوع که وضعیت چاقی و اضافه‌وزن دانش‌آموزان خراسان شمالی در مقایسه با میانگین کشوری پایین است، گفت: همچنین درصد چاقی و اضافه‌وزن دانش‌آموزان در روستا و شهر نیز متفاوت است.

وی یادآور شد: دانش‌آموزانی که ساکن روستا هستند در مقایسه با دانش‌آموزان شهری تحرک زیادی دارند و به همین دلیل دانش‌آموزان ساکن شهر بیشتر در معرض چاقی و اضافه‌وزن قرار دارند.

این کارشناس مسئول با تأکید بر این موضوع که در سال تحصیلی جاری نیز طرح کوچ برای تمام دانش‌آموزان استان در حال اجرایی‌شدن است، ابراز داشت: براین‌اساس بعد از بازگشایی مدارس، برنامه‌های متعددی را برای جذب دانش‌آموزان به سمت اماکن و سالن‌های ورزشی در دست اقدام داریم.

 

افزایش سرانه ورزشی دانش‌آموزی در استان به ۵۱ سانتی‌متر

مختاری نژاد گفت: طی سال تحصیلی گذشته و امسال طرح شهید سلیمانی در راستای ایجاد و بهسازی فضاهای ورزشی دانش‌آموزی در دستور کار قرار گرفت که با اجرایی‌شدن این طرح سرانه ورزشی دانش‌آموزی در مدارس استان از ۳۶ سانتی‌متر برای هر دانش‌آموز به ۵۱ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان شمالی  ابراز داشت: طی اجرای طرح شهید سلیمانی در خراسان شمالی ۴۶ چمن مصنوعی طی یک سال در داخل مدارس به بهره‌برداری رسید و  ۱۲ سالن ورزشی دانش‌آموزی نیز در دست‌ساخت قرار دارد.

وی همچنین به اجرایی‌شدن طرح شهید خرازی  در راستای بهبود سلامت جسمانی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح در هر شهرستان چندین سالن ورزشی برای دانش‌آموزان و والدین هماهنگ می‌شود که طی یک روز مشخص به‌صورت کاملاً رایگان از خدمات ورزشی سالن برخوردار می‌شوند.

مختاری نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه تعداد دانش‌آموزان با تعداد سالن‌های ورزشی که برنامه‌ریزی‌شده تناسب دارند، توضیح داد: در حال حاضر استقبال از سالن‌ها به‌اندازه‌ای نیست که به دنبال فراهم‌کردن تعداد سالن بیشتری باشیم وگرنه در صورت استقبال قطعاً این ظرفیت‌سازی گسترده‌تر خواهد شد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان شمالی اضافه کرد: این طرح برای دومین سالی در استان هم‌زمان با سراسر کشور در تمام شهرستان‌ها اجرایی می‌شود که روز پنج‌شنبه دانش‌آموزان دختر به همراه مادر و روز جمعه دانش‌آموزان پسر به همراه پدر می‌توانند از این سالن‌های ورزشی بهره‌مند شوند.

 

 

 

اجرای طرح ارزیابی شایستگی و حرکتی از ۴ سالگی

وی ابراز داشت: اجرای طرح شهید طوقانی برای اولین‌بار طی سال تحصیلی جاری در استان آغاز شده که به‌صورت پایلوت در ۲۵ مدرسه مرکز خراسان شمالی اجرایی می‌شود به‌این‌ترتیب که با تهیه ملزومات ورزش باستانی، برای ورزش صبحگاهی باهدف جلوگیری از فقر حرکتی دانش‌آموزان انجام می‌شود.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه ارزیابی شایستگی، حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۶ سال به چهار سال رسیده است، گفت: دانش‌آموز از نظر حرکتی و وزنی بررسی می‌شوند و درصورتی‌که فقر حرکتی داشته باشند، شناسایی و برای روند درمان آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

مختار نژاد بیان کرد: در همین راستا و اهمیت‌دادن به‌سلامت جسمی دانش‌آموزان، طی سال تحصیلی جدید توجه ویژه‌ای به ساعت کلاس تربیت‌بدنی دانش‌آموزان شده است که تمام کلاس‌ها در تمامی مدارس به‌صورت کامل برگزار و حضور و فعالیت تمامی دانش‌آموزان الزامی است.

این کارشناس مسئول گفت: دانش‌آموزانی که از لحاظ اضافه‌وزن و چاقی مشکل دارند از طریق مراقبان سلامت و مربیان تربیت‌بدنی به مراکز جامع سلامت معرفی می‌شوند و آزمایش‌های موردنیاز انجام و مشاوره تغذیه داده می‌شود.

 

فعالیت ۵۲۸ معلم ورزش در خراسان شمالی

وی ابراز داشت: موضوع بعدی در راستای حفظ سلامت جسمی دانش‌آموزان کنترل و نظارت بر بوفه‌های مدارس است که به‌صورت ویژه انجام می‌شود تا خوراکی‌های مجاز در این مکان‌ها عرضه شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان شمالی گفت: رویکرد سلامت جسمی دانش‌آموزان در گام نخست پیشگیری و بعد از آن درمان است.

وی یادآور شد: در حال حاضر در استان خراسان شمالی ۵۲۸ دبیر ورزش فعالیت دارند که در مدارس استان تعلیم‌وتربیت تربیت‌بدنی را برعهده دارند.

این کارشناس مسئول افزود: در حوزه ورزش نیز کمبود معلم وجود دارد، اما برنامه‌ریزی صحیح و زمان‌بندی درست کلاس تربیت‌بدنی نیز در مدارس برگزار و معلم آن را پوشش می‌دهد.

 

۹.۴  درصد نوجوانان درگیر چاقی هستند

نسرین علیزاده، مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک اظهار داشت: بررسی شاخص‌های تن‌سنجی در گروه‌های متعدد از جمله جوانان و نوجوانان بیانگر بروز اضافه‌وزن و چاقی در جمعیت تحت پوشش است.

وی ادامه داد: در راستای کاهش بروز و شیوع چاقی در این جمعیت برنامه ایران اکو در دانشگاه علوم پزشکی استان اجرایی می‌شود.

علیزاده اضافه کرد: طبق آمار سال گذشته ۳۷.۳ درصد جوانان تحت پوشش طرح شاخص‌های تن‌سنجی، مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن و ۲۶.۲ درصد آن‌ها دارای اضافه‌وزن هستند.

وی ابراز داشت: همچنین در گروه سنی نوجوانان نیز ۱۴.۱ درصد جمعیت دارای اضافه‌وزن و چاقی و ۹.۴ درصد دارای اضافه‌وزن هستند.


۱۰ هزار نوجوان درگیر چاقی و اضافه‌وزن‌اند

این کارشناس مسئول عنوان کرد: در راستای اجرای برنامه‌های ایران اکو غربالگری تغذیه نوجوانان برای ۷۱ هزار و ۱۹۰ نفر جمعیت مطابق با سامانه سیب توسط بهورزان و مراقبین سلامت انجام شده و ۱۰ هزار و ۶۷ نوجوان دارای اضافه‌وزن و چاقی شناسایی شده‌اند.

وی به برگزاری ۵۲ جشنواره آموزشی و غذایی، نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم، ارجاع نوجوانان چاق به پزشک جهت ویزیت و بررسی بیماری‌های زمینه‌ای، برگزاری مسابقات ورزشی و ترویج فعالیت بدنی، تهیه و توزیع متون آموزشی و موشن‌گرافی و ارائه مشاوره تغذیه و رژیم‌درمانی به هزار و ۴۱۶ نوجوانان ارجاع شده در مناطق شهری بجنورد و شیروان نیز اشاره کرد.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک