یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ - ساعت ۸:۱
کلاف سردرگم طرح مسکن ملی مانه و سملقان بررسی شد؛

رویای خانه دار شدن در آستانه واقعیت

بعد از فراز و نشست‌های فراوان در خصوص پروژه مسکن ملی شهر آشخانه صحبت‌های مسئولین حاکی از حل‌شدن  و انجام سیر مراحل قانونی واگذاری زمین‌های مسکن ملی در شهرستان است.
رویای خانه دار شدن در آستانه واقعیت,

به گزارش عصر اترک از مانه و  سملقان، طرح نهضت ملی مسکن یکی از برنامه‌های مهم در دستور کار دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۸ در قالب احداث مسکن برای افراد فاقد سرپناه در سطح کشور بود که شهرستان‌های مانه و سملقان نیز مستثنی از این برنامه دولت نیست.

عمده‌ترین مشکل در مورد تأمین زمین در شهرستان‌های مانه و سملقان این است که زمین‌های این شهرستان اغلب زمین‌های درجه یک و دو از نظر کشاورزی هستند که طبق قانون این زمین‌ها اجازه تغییر کاربری ندارند.

به گفته مسئولان محلی در ضلع شرقی و غربی شهر آشخانه زمین‌هایی مناسب احداث مسکن ملی وجود دارد که به دلیل حاصلخیزی از تغییر کاربری آن‌ها جلوگیری می‌شود، زمین‌هایی که برخی حدود ده یا پانزده سال است که هیچ کشتی بر روی آن به دلایل مختلف و مهم‌ترین آن کمبود آب و خشک‌شدن چشمه‌ها انجام نمی‌شود.

با حضور رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در منطقه و بازدید حضوری قول مساعد داده شده است که در ضلع غربی و شرقی امکان تغییر کاربری داده می‌شود و امید می‌رود شهرستان سملقان به‌زودی شاهد کلنگ‌زنی ساخت مسکن ملی باشد.

از سوی دیگر مردم شهر آشخانه در خصوص به سرانجام نرسیدن مسکن ملی در شهرستان و از طرفی اجاره سرسام‌آور خانه‌ها بسیار گله‌مند هستند.


خانه‌های بی‌آدرس

یک شهروند آشخانه‌ای در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: لطفاً از مسئولین شهر آشخانه بپرسید برای مسکن ملی چه اقدامی انجام شده و چرا کسی به فکر نیست؟ بنگاه‌های املاک و صاحب‌خانه‌ها هرطور دوست دارند با مستأجر رفتار می‌کنند و هیچ نظارتی برای قیمت‌ها نیست.

شهروند دیگر آشخانه‌ای که از مستأجری و نداشتن هیچ قانونی در خصوص کرایه‌خانه‌ها و گران‌شدن هزینه اجاره‌بها بسیار گله‌مند بود، گفت: به امید خانه‌دار شدن، ثبت‌نام مسکن ملی را انجام دادیم؛ ولی هنوز هیچ اقدامی انجام نشده و حتی نمی‌دانیم کجا خانه خواهیم داشت.

عباسی افزود: برای مسکن ملی ثبت‌نام کردیم به امید اینکه به‌زودی خانه‌دار می‌شویم؛ ولی هنوز خبری نیست دوستان و آشنایان در شهر قاضی که  دیرتر هم ثبت‌نام انجام دادند، اسکلت ساختمان‌هایشان ساخته شده ولی در شهر آشخانه هنوز به دنبال زمین هستند!


ضلع شرقی و غربی شهر آشخانه در اولویت است

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان‌های مانه و سملقان گفت: ۵۰ هکتار در ضلع غربی و شرقی مشخص کردیم که  استعلامات گرفته شده و منتظر نظر نهایی که رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور از این منطقه به عمل آوردند، هستیم.

وحید امامی در خصوص محل فعلی مسکن مهر که قبلاً قول گودبرداری آن داده شده، اظهارکرد: در این مکان طرح اولیه داده شده ولی به علت اینکه آزمایش‌های جنس خاک انجام نشده است نظر مهندسین مشاور بر این بود که ابتدا مطالعات جنس خاک انجام شود و سپس خاک‌برداری به میزان موردنیاز انجام شود.

وی در خصوص مکان پیشنهادی در سمت پیج کشتارگاه افزود: این مکان در استعلامت تخصصی که از دستگاه‌های مربوطه دریافت کردیم، رد شد و از فهرست مکان‌ها خارج شد.

وی افزود: در قسمت سایت هواشناسی منتظر انتقال سندها از منابع طبیعی هستیم تا کار را شروع کنیم.

وی تصریح کرد: اولویت اول ما ضلع شرقی و غربی است به دلیل اینکه به محدوده شهری متصل است و هزینه آماده‌سازی ندارد و همه خدمات و امکانات در آنجا موجود است.

وی خاطرنشان کرد: استعلامات و توافقات اولیه انجام شده و تا حدودی با مالکین هم توافقات صورت پذیرفته است.


۵۰ هکتاردر ضلع شرقی و غربی شهر آشخانه توافقات انجام شده

فرماندار شهرستان‌های مانه و سملقان نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک در خصوص مسکن ملی گفت: در خصوص مسکن ملی حدوداً ۵۰ هکتار در ضلع غربی و شرقی شهر آشخانه توافقات انجام گرفته شده دستورش را رئیس امور اراضی داده و در حال توافق با مالکین هستیم.

وی افزود: ۸۵ هکتار اراضی منابع طبیعی بالاسر هواشناسی، ۱۴هکتار هم در پاین دست ترمینال و یک قسمت زمین‌های جنب مسکن مهر فعلی  جهت ساخت مسکن ملی برنامه ریزی شده است.

۸۵ هکتار زمین به عنوان شهرک منفصل به آشخانه اضافه شد

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن شهر آشخانه سه قطعه زمین شامل زمین ملی ۸۵ هکتاری، زمین کشاورزی ۶۱ هکتاری و زمین کشاورزی ۴۹ هکتاری جانمایی شده است.

علی فخرانی افزود: مقرر شده که زمین ملی ۸۵ هکتاری به‌عنوان شهرک منفصل از شهر آشخانه به حریم شهر آشخانه، الحاق و اقدام بابت ساخت مسکن ملی در این زمین آغاز شود.

وی همچنین بیان کرد: در مورد دو قطعه زمین کشاورزی ۶۱ و ۴۹ هکتاری شهر آشخانه نیز مقرر شد درصورتی‌که مالکان این زمین‌ها موافق باشند و استعلامات قانونی نیز اخذ و پاسخ به آنها مثبت باشد، بخشی از تأمین زمین موردنیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر آشخانه در این زمین‌های مستثنیات انجام شود.

تهیه و تنظیم: زهرا صدیقی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک