یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ - ساعت ۱۳:۳۰
وضعیت شیوع بیماری‌ها بررسی شد؛

شیب تند ابتلا به بیماری‌های فصلی در خراسان‌شمالی

هر ساله با آغاز فصل پاییز، بیماری‌های تنفسی و فصلی از قبیل آنفلوآنزا و سرماخوردگی شیوع بیشتری پیدا می‌کند و فراگیر می‌شود.
شیب تند ابتلا به بیماری‌های فصلی در خراسان‌شمالی,

به گزارش عصر اترک، طی سه‌ساله گذشته که درگیر بیماری کرونا بودیم به دلیل استفاده مردم از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌ها و ارتباطات بیماری‌های تنفسی بسیار کاهش پیدا کرده بود.

این روزها هم‌زمان با بازگشایی مدارس و شیوع بیماری‌های فصلی و تنفسی، شاهد شلوغی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها هستیم و اکثر افراد برای پیگیری علائم مشترکی همچون سرفه، سردرد، گلودرد، سرگیجه به پزشک مراجعه کرده‌اند.

گرچه در حال حاضر در شرایط اضطرار اپیدمی کووید ۱۹ قرار نداریم، اما پایان وضعیت اضطراری به معنای پایان کرونا نیست و همچنان خطر ابتلا به کووید و سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا وجود دارد؛ بنابراین توجه به پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

 

شیوع بیماری‌های تنفسی با شروع فصل سرما

فلوریا انفرادی، مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با شیوع بیماری‌های تنفسی در فصل پاییز اظهار داشت: شروع فصل سرما و بازگشایی مدارس، بسته‌شدن درب و پنجره و فعالیت زیاد ویروس‌ها در فصل‌های سرد سال باعث شیوع بیماری‌های تنفسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا سه بیماری هستند که با آنها آشنایی داریم، گفت: کرونا ضعیف شده، اما هر روز با سویه‌های جدیدی در حال گسترش است.

انفرادی با تأکید بر اینکه عفونت‌های تنفسی راه‌های انتقال مشترکی دارند، افزود: این بیماری‌ها از طریق ذرات آلوده که در فضا هستند و در محیط اطراف و اجسام با دست‌زدن باعث انتقال می‌شوند.

این کارشناس مسئول بیان داشت: بیماری‌های فصلی و تنفسی علائم مشترک زیادی دارند، اما علائم واضحی نیز در آنها مشاهده می‌شود که در تشخیص کمک می‌کند.

 

 

احتمال شیوع بیشتر بیماری‌های فصلی وجود دارد

وی با تأکید بر این موضوع که باتوجه‌به توصیه‌های وزارت بهداشت، احتمال شیوع بیشتر بیماری‌های فصلی وجود دارد، افزود: نشانه مهمی که در بیماری آنفلوآنزا وجود دارد این است که شروع آن کاملاً ناگهانی است و پنج‌روز زمان می‌برد تا مریض به بهبودی کامل برسد، اما در سرماخوردگی علائم به‌صورت تدریجی است و تشدید می‌شود.

انفرادی با اشاره به اینکه در کرونا نیز علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا مشابه هستند، گفت: این در حالی است که در سویه‌های جدید این بیماری شاهد علائم گوارشی از قبیل تهوع، اسهال و استفراغ که در کودکان بیشتر دیده می‌شود.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه راه انتقال تمام بیماری‌های تنفسی مشترک است و درمان در مراحل اولیه تا حدودی یکسان است، بیان داشت: اما برای بهترشدن بیماری، استراحت به‌شدت نیاز است به‌گونه‌ای که فرد بیمار به‌صورت مطلق فعالیت نداشته باشد.

انفرادی ابراز داشت: همچنین مصرف مایعات می‌تواند کمک کند و در صورت سردرد و کمردرد از مسکن‌های معمولی همچون استامینوفن استفاده کنند.

 

خوددرمانی در برخی موارد باعث تشدید بیماری می‌شود

وی با بیان این موضوع که اگر بیماری بیش از پنج‌روز طول کشید و سرفه‌ها چرکی و تب تشدید شد، باید به پزشک مراجعه کنند، افزود: این در حالی است که برخی افراد خوددرمانی دارند که قطعاً مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتون نه‌تنها تأثیری در بهبود روند بیماری ندارد؛ بلکه باعث شدت بیماری می‌شود و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

انفرادی بیان داشت: افراد بیمار در صورت ضرورت حضور در جامعه، حضورشان کوتاه باشد و استفاده از ماسک را داشته باشند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند و با استراحت علاوه بر بهبود سریع بیماری، بیماری را به سایران منتقل نکنند.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه باتوجه‌به پیش‌بینی‌های شده، احتمال افزایش بیماران به آنفلوآنزا، تزریق واکسن را داشته باشند، افزود: لازم به توجه است که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به دیابت، مبتلا به بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی، افراد چاق و زنان باردار توصیه می‌شود.

 

 

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های هدف توصیه می‌شود

انفرادی ادامه داد: یکی از مزایای تزریق واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری این است که تا ۶ ماه بعد از تولد مادر و نوزاد ایمن هستند.

این کارشناس مسئول گفت: در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان موجود است که افراد می‌توانند خریداری و تزریق داشته باشند.

وی ابراز داشت: توصیه می‌شود افراد بالای ۱۸ سال و غیرباردار از واکسن ایرانی استفاده کنند، واکسن ایرانی که از سال ۱۴۰۰ وارد بازار شده اثربخشی خوبی داشته است.

انفرادی اضافه کرد: همچنین اگر کودک زیر هشت سال برای نخستین‌بار واکسن آنفلوآنزا را دریافت می‌کند، دو دوز را تزریق کنند، به این صورت که یک دوز اکنون و یک دوز چهار هفته بعد از آن باشد و برای اطلاعات بیشتر از بروشور داروخانه و راهنمایی آنها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه این است که در بالابردن سیستم ایمنی، نکات زیادی مدنظر است که خوردن میوه و سبزی، خواب کافی طی شبانه‌روز، فعالیت بدنی مرتب در طی روز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند که در صورت ابتلا نیز دوره و شدت بیماری کمتر خواهد شد.

 

 

راهکارهای تغذیه‌ای برای مقابله با بیماری‌های فصلی

 نسرین علیزاده، مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما دررابطه‌با راهکارهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های فصلی اظهار داشت: انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مانند انواع لیمو، انواع مرکبات، انواع توت، کیوی، فلفل‌دلمه‌ای، سیب‌زمینی و سبزی‌ها برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین c می‌توانند در درمان سرماخوردگی‌ها مؤثر باشند.

وی ادامه داد: مصرف غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع از بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری می‌کند.

این کارشناس مسئول بیان داشت: مصرف سیر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.

وی اضافه کرد: جگر، کره و تخم‌مرغ، هویج، انبه، سیب‌زمینی، زردآلو، کدوحلوایی در پیشگیری از سرماخوردگی مؤثر هستند.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان داشت: در هنگام سرماخوردگی، خوردن شلغم و خانواده آن مانند تربچه و انواع ترب سفید و سیاه می‌تواند مؤثر باشد.

 

انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک