یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ - ساعت ۱۱:۳۳
در بررسی وضعیت سالمندان در خراسان شمالی اعلام شد؛

سرای سالمندان، ایستگاهی برای روزهای آخر زندگی

افراد بالای ۶۰ سال سالمند محسوب می شوند، سالمندي يكي از دوره‌هاي اجتناب‌ناپذيرعمر انسان است كه ويژگي‌هاي خاص خود را داراست. در اين دوره از عمر، سالمند با موضوعات و مسائلي روبرو مي‌شود كه هم براي خود اوهم ديگران و هم جامعه از اهميت خاصي برخوردار است.
سرای سالمندان، ایستگاهی برای روزهای آخر زندگی,

به گزارش عصراترک، این موضوعات و مسائل به دلیل نیاز به کسب شناخت و مهارت، با ورود انديشمندان علوم انساني و اجتماعي به عنوان يك حوزه مطالعاتي شكل گرفته و توجه صاحب‌نظران، جامعه‌شناسان و مصلحان اجتماعي را به خود معطوف داشته است. كاهش مرگ و ميرها و افزايش جمعيت سالمند در جوامع نیز سبب شده است تا موضوع سالمندي و بررسي جوانب آن از اهميت بيشتري نسبت به گذشته برخوردار شود. پديد آمدن جامعه‌شناسي سالمندي در دهه ‌اخير محصول این روندها بوده است.

در استان خراسان شمالی ۱۰۴ هزار و ۴۸۸ نفر، بیش از ۶۰ سال سن دارند، میانگین نرخ سالمندی در کشور ۱۰.۷ درصد و میانگین جهانی این شاخص جمعیتی ۱۲ درصد است.

نرخ سالمندی در استان خراسان شمالی کمتر از ۱۰ درصد است، اینک ۲ هزار و ۳۴۰ نفر از سالمندان نیازمند این استان مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند که ماهانه حقوق دریافت می کنند.
 

ضرورت حمایت اجتماعی از سالمندان

معصومه عیدی، جامعه شناس درگفتگو با خبرنگار عصراترک،  درپاسخ به این سئوال که آیا سرای سالمندی در جامعه ما مکان مناسبی برای گذاران دوران سالمندی است، اظهارکرد: در جوامع نوین با افزایش و بهبود شاخص های بهداشتی و کاهش مرگ و میر و افزایش میزان امید به زندگی جمعیت سالمند سیر صعودی دارد.

عیدی افزود: از طرفی با تغییر کارکرد نهادهای اجتماعی  مثل خانواده از شکل سنتی به جدید، خانواده همانند قبل نمی تواند در جهت نگهداری و تداوم نقش و فعالیت سالمندان مسئولیت خود را ایفا کند.

این جامعه شناس ادامه داد: در جوامع نوین با توجه به تغییرات فعالیت های اقتصادی، تغییرات اجتماعی و استحاله ارزش های فرهنگی و کمرنگ شدن نقش دین، جوامع ناگزیراست سالمندان را در مکانی به جز خانه نگهداری کنند.

وی تصریح کرد: سرای سالمندان یکی از راهکارهای جدید جامعه است که در برای سالمندان طراحی و بنیان نهاده شده است.

عیدی نیازهای سالمندان را اینگونه برشمرد و گفت:  نیازهای سالمندان بیشتراجتماعی، روانی و بهداشتی هستند.

این جامعه شناس افزود: یکی از نیاز های سالمندان حمایت اجتماعی است چرا که سالمندان از گروه های آسیب پذیرتر جامعه هستند و برای تأمین کیفیت زندگی باید زیر پوشش  حمایت های اجتماعی قرار بگیرند.

وی گفت: حمایت های اجتماعی شامل توجه، محبت و مساعدت اعضای خانواده، دوستان و سایر افراد اطراف شخص را در برمی گیرد.

عیدی در مورد ایجاد شبکه روابط  برای افراد سالمند اظهارکرد: این شبکه در لایه اول با خانواده و اطرافیان و در مرحله بعد در سرای سالمندان تشکیل می شود.

 



ازدواج مجدد سالمندان از جدی ترین نیازهای سالمندان
این استاد دانشگاه خراسان شمالی در خصوص نیازهای روانی سالمندان، گفت: نیاز به  همراه و همدل و شاید ازدواج دوباره سالمندان از جدی ترین نیازهای افراد سالخورده است و می تواند کارکرد مثبتی در روان افراد سالخورده  داشته باشد ولی متاسفانه در بافت فرهنگی ما به خوبی جا نیفتاده است.

عیدی درمورد نیازهای بهداشتی سالمندان اظهارکرد: هر چقدر سن افراد  بالا تر می رود، احتمال ابتلا به بیمارهای مزمن افزایش می یابد بنابراین باید سالمندان از خدمات بهتر، بیشتر و تخصصی تر بهداشتی و پزشکی برخوردار باشند.


سراهای سالمندان بهینه سازی نشده اند

این جامعه شناس در پاسخ به اینکه آیا در جامعه ما شرایطی که سالمند بتواند خوب زندگی فراهم است و باید چه امکاناتی داشته باشند تا زندگی  بهتر و شاد تری داشته باشد، گفت: در جامعه ما سرای سالمندان متاسفانه به عنوان پدیده ای مدرن،  بهینه سازی نشده و تنها بخشی از نیازهای سالمندان را رفع  کرده و به  مابقی نیازهای آنان توجهی نمی شود.

عیدی افزود: طوری در جامعه ما جاافتاده که سرای سالمندان فقط و فقط برای خدمات پرستاری و پزشکی است، این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته امکانات به شیوه ای استاندارد شده برای آنان لحاظ شده است. برای مثال ، باشگاه های سالمندی، سفرهای کوتاه مدت درون شهری مختص سالمندان، سهولت  شبکه حمل و نقل مخصوص سالمندان برای برقراری روابط و تعامل اجتماعی وجود دارد .

وی با بیان اینکه در ایران تنها کانون جهان دیدگان را داریم، افزود: این کانون بیشتر در تهران و کلان شهرها وجود دارد و متاسفانه در جامعه کنونی به دیگر ابعاد مورد نیاز سالمندان توجهی نشده است.

عیدی تأکید کرد: ما باید برای بهبود وضعیت سالمندان و جلوگیری از بحران در بین سالمندان نیاز جدی و مبرمی به برنامه ریزهایی داریم که تمامی  نیازهای  آنان را پوشش دهد .

وی ادامه داد: با افزایش مشارکت های اجتماعی سالمندان، قرار دادن امکاناتی که در جهت حفظ تعاملات اجتماعی و توجه به تمامی ابعاد نیازهای روانی -عاطفی سالمندان تدابیر جدی تری اتخاذ شود.



 

۴۵۰ سالمند در مراکز بهزیستی خراسان شمالی نگهداری می‌شوند

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۴۵۰ سالمند این استان در ۱۹ مرکز روزانه، شبانه روزی خانه‌های حمایتی نگهداری و از خدمات ویژه بهزیستی بهره مند می شوند.

محسن توحیدی مقدم، مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگارعصراترک اظهار کرد: پنج مرکز شبانه روزی سالمندان، چهار مرکز روزانه و ۱۰ خانه حمایتی سالمندان در این استان دایر است که گروه هدف را پوشش می‌دهد.

وی افزود: مراکز شبانه روزی سالمندان این استان در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان با ظرفیت حدود ۱۸۰ نفر به جامعه هدف خدمات ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به ازای نگهداری هر نفر در مراکز شبانه روزی این سازمان حمایتی ۳۷ میلیون ریال یارانه به مراکز پرداخت می شود.

وی گفت: مراکز روزانه نگهداری سالمندان نیز در بجنورد و اسفراین با ظرفیت حدود ۱۷۰ نفر ایجاد شده است که به ازای هر نفر 22 میلیون  و 500 هزار ریال یارانه به مراکز پرداخت می شود.

توحیدی مقدم خاطر نشان کرد: همچنین ۱۰ خانه حمایتی سالمندان با ظرفیت ۱۰۰ نفر در این استان ایجاد شده است که در این خانه ها نیز به ازای نگهداری هر یک سالمند ۶۳ میلیون ریال یارانه از بهزیستی دریافت می کنند.

توحیدی مقدم گفت: ۲ مرکز بنیاد فرزانگان نیز در بجنورد و شیروان توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است که رسیدگی امور سالمندان را در بحث آموزش بر عهده دارند.
 

ضرورت ایجاد خانه های کوچک نگهداری سالمندان

وی ادامه داد: سیاست های سازمان بهزیستی در نگهداری سالمندان در مراکز کوچک با ظرفیت های محدود است و تلاش می شود تا نگهداری این قشر مراکز کوچک در اولویت قرار گیرد چرا که شرایط روحی و روانی در چنین خانه هایی از مراکز پرجمعیت مطلوب تر است.
مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: تعدادی خانه کوچک نگهداری سالمندان با ظرفیت هر خانه ۱۰ نفر نیاز است و فراخوان این مراکز داده شده و از بخش های غیر دولتی که شرایط لازم در این خصوص دارند تقاضای کمک و مشارکت می شود.

توحیدی مقدم اظهار کرد: مراکز حمایتی خانه‌های کوچک فرصت مؤثری در این زمینه است و در واقع معلولان و سالمندانی که از نظر جسمانی و روانی نسبت به دیگران شرایط بهتری دارند اما فاقد خانواده یا سرپرست هستند با حضور در این مراکز فرصت حضور در جامعه و زندگی نیمه‌مستقل را خواهند داشت.

تهیه و تنظیم: هدیه دهقانی

انتهای خبر/د

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک