یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۲۳ - ساعت ۱۱:۵۸
وضعیت کمبود معلم در خراسان شمالی بررسی شد؛

کلاس‌های خالی از معلم و سکوت مدیرکل

درحالی‌که به اواخر مهرماه نزدیک می‌شویم، اما برخی از مدارس خراسان شمالی با مشکل کمبود و نبود معلم مواجه هستند و از این بابت خانواده‌ها و دانش‌آموزان دچار آسیب‌های فراوانی خواهند شد.
کلاس‌های خالی از معلم و سکوت مدیرکل,

به گزارش عصر اترک، با گذشتن ۲۳ روز از آغاز سال تحصیلی جدید و به صدا در آمدن زنگ مهر، اما همچنان بوی مهر در برخی از مدارس خراسان شمالی به مشام نمی‌رسد و مشکل کمبود و نبود معلم باعث بی‌رنگ شدن این مدارس شده است.

گفتنی است که بر اساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش و جذب ظرفیت ۵۳ هزارنفری نیروی کاری فرهنگی در سال تحصیلی جدید، نباید در این زمان از سال مدارس با این‌چنین مشکلی مواجه می‌شدند، این در حالی است که متأسفانه این مشکل باعث ایجاد نگرانی در بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان شده است.

از طرفی در این شرایط پیش‌آمده که اولیا دانش‌آموزان نیاز به توضیح کاملی از سمت مدیران آموزش‌وپرورش دارند تا بدانند وضعیت فرزندانشان چگونه می‌شود، هیچ‌کدام از مدیران این اداره کل در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها حاضر به پاسخگویی نبوده‌اند.

نکته قابل‌توجه این است که بخشی از این مدارس که درگیر کمبود معلم هستند در پایه متوسطه دوم هستند و دانش‌آموزان آنها خودشان را برای کنکور آماده می‌کنند و از طرفی به دلیل اینکه بخشی از معدل دانش‌آموزان پایه آخر متوسطه دوم در کنکور تأثیر مثبتی دارد، می‌تواند ضربه‌های زیادی به دانش‌آموزان وارد کند.

طبق پیام‌های مردمی که از روستاها و شهرستان‌های خراسان شمالی به دست پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک رسیده است، وضعیت برخی مدارس به شرح زیر است:

 

نگرانی دانش‌آموزان پایه دوازدهم از کمبود معلم

یکی از دانش‌آموزان روستاهای دهستان حصارچه در ارسال پیام مردمی به این پایگاه خبری اظهار داشت: آیا تعطیلات تابستانی تمام نشده یا تمدید شده ما خبر نداریم؟ چرا مدارس روستاهای دهستان حصارچه هنوز معلم ندارد.

وی ادامه داد: انگار مسئولی هم نیست به ما بگوید تعطیل است یا اینکه سال تحصیلی شروع شده است! مدارس دهستان حصارچه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خیلی معلم کم دارد.

یکی دیگر از دانش‌آموز دبیرستانی روستایی در راز و جرگلان در این باره گفت: الان که به پایان مهر نزدیک می‌شویم، هنوز هم معلمان ما تکمیل نشده است، این در حالی است که من امسال باید کنکور بدهم و وضعیت خوبی ندارم.

وی اضافه کرد: پدرم با کارگری اجازه درس‌خواندن به ما می‌دهد، ولی با این شرایط ما هم باید برویم کارگری کنیم آیا فریاد رسی وجود ندارد؟

یک پیام مردمی دیگر مبنی بر وضعیت مدارس فاروج در این باره توضیح داد: از ابتدای سال تحصیلی به دلیل نبود معلم در مدرسه شهید حسین‌پور فاروج، تدبیر بر این شد که دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به مدرسه آیت‌الله خامنه‌ای این شهرستان جابه‌جا شوند.

 

 

وضعیت نابسامان کلاس‌های درسی فاروج

وی افزود: از طرفی با جابه‌جایی دانش‌آموزان از یک مدرسه به مدرسه دیگر، وضعیت کلاس‌ها شلوغ و با ترافیک جمعیتی مواجه شده‌اند که مجدد تصمیم بر این شد تا یک تعداد از دانش‌آموزان برای رسیدن به وضعیت حدنصاب به مدرسه فدک جابه‌جا شوند.

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان در شیروان گفت: فرزندم در مدرسه ۱۲ بهمن شیروان مشغول به تحصیل است که از ابتدای سال تحصیلی تاکنون با کمبود معلم مواجه است و باعث تأخیر در برگزاری کلاس‌ها شده است.

این پیام‌ها بخشی از پیام‌های مردمی مبنی بر کمبود معلم بوده که به دست ما رسیده و سایر مناطق همچون چناران شهر، مدرسه ام‌البنین یکه صعود، روستاهای دهستان حصارچه و گرکز از کمبود معلم رنج می‌برند.

 

جذب‌نشدن ۵۳ هزار نیروی پیش‌بینی شده باعث کمبود معلم شده است

محمد وحیدی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با کمبود معلم در استان اظهار داشت: کمبود معلم، موضوعی است که از ماه‌های گذشته در مجلس تذکر داده شده و در هفته اول مهرماه موضوع به‌کارگیری نشدن نیروهای خرید خدمات به‌خاطر پوشش کلاس‌های خالی در سطح کشور را مطرح کرده‌ایم.

وی ادامه داد: باتوجه‌به مجوز استخدام وزارت آموزش‌وپرورش، ۲۸ هزار معلم در مقطع ابتدایی و ۲۴ هزار نفر نیز برای دبیری مقاطع متوسطه اول، دوم و هنرستان‌ها باید جذب شوند.

وحیدی با بیان اینکه تاکنون نیروهای آموزگار به‌صورت کامل جذب نشده‌اند و ۱۱ هزار نفر تکمیل ظرفیت شدند که باید جذب شوند، افزود: فرایند جذب، طولانی شده و دبیری‌ها نیز بعد از مصاحبه هنوز اعلام نتیجه نشده‌اند.

 

 

به‌کارگیری معلمان بازنشسته و اضافه‌کاری به معلمان شاغل برای کمبود نیرو

نماینده مردم ۶ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نبود این افراد در سیستم آموزشی باعث ایجاد مشکل شده است، گفت: براین‌اساس آموزش‌وپرورش می‌تواند برای پوشش کلاس‌ها از ظرفیت معلمان بازنشسته سنوات گذشته به‌صورت ۲۴ ساعته و تمام‌وقت که توسط دولت مجوز صادر شده، استفاده کند.

وحیدی افزود: باید بخشی دیگر از کمبود معلم نیز به‌صورت اضافه‌کار به معلمان شاغل واگذار شود، اما ظاهراً معلمان بازنشسته برای تدریس در مدارس روستایی دوردست استقبال کمتری داشته‌اند و افرادی که شاغل هستند به این دلیل که وزارت آموزش‌وپرورش هزینه تدریس را واریز نکرده، انگیزه‌ای برای حضور نداشته‌اند و همین قضیه نیز باعث تشدید کمبود نیرو شده است.

وی ابراز داشت: باید اداره کل آموزش‌وپرورش در استان و سایر شهرستان‌ها علی‌رغم اینکه مشکل کشوری و سراسری است، پاسخگوی این وضعیت باشند و ساماندهی را برعهده بگیرند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه، باتوجه‌به اطلاع آموزش‌وپرورش از کمبود معلم، چرا قبل از شروع مهرماه و آغاز مدارس، چاره‌اندیشی نشده تا در ابتدای سال تحصیلی با این مشکل مواجه نشویم، گفت: اگر در وزارت‌خانه این موضوع جدی گرفته می‌شد و این همه تعلل در کار نبود و مشکلی نداشتیم.

 

مدیران آموزش‌وپرورش باید پاسخگوی وضع موجود باشند

 نماینده مردم ۶ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شد که در آبان‌ماه اعلام نتیجه تکمیل ظرفیت ابتدایی و قبولی نهایی متوسطه اول و دوم تعیین تکلیف شود، اگر این تعداد اعلام شوند با سرعت کلاس‌ها به روال اولیه بازخواهند گشت.

وی با تأکید بر این موضوع که مهم‌ترین هدف آموزش‌وپرورش در موضوع منابع انسانی، رفع کمبودها و سازماندهی درست است، ادامه داد: براین‌اساس باتوجه‌به تصمیماتی که در وزارت‌خانه گرفته می‌شود، در تغییر مدیریت‌ها، تمام این موارد توسط نمایندگان مجلس به آنها اعلام شده است.

وحیدی افزود: نکته مهم این است که اگر ما نتوانیم پوشش درستی در متوسطه دوم به‌خصوص پایه دوازدهم داشته باشیم، با رویکردی که تأثیر معدل در کنکور سراسری دارد، دانش‌آموزان بدون معلم آسیب زیادی خواهند که جبران‌ناپذیر خواهد بود.

 

باتوجه‌به تماس‌های مکرر پایگاه خبری عصر اترک با مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی برای پاسخگویی به پیام‌های مردمی، این پایگاه خبری موفق به انجام مصاحبه با ابوالقاسم اکبری نشد.

 

انتهای خبر/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک