یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ - ساعت ۳:۰
گزارشی از زندگی شیعه و سنی در یک روستا؛

زیست همدلانه شیعه و سنی در کوشکی ترکمن

روستای کوشکی ترکمن شهرستان جدیدالتأسیس مانه، در تلاشی همدلانه و یکپارچه، فضایی فرهنگی و جریانی هم راستا، از حضور زنان روستایی اثربخش را در خود جای‌داده و گام‌های توسعه اجتماعی را با محوریت مسجد می‌پیماید.
زیست همدلانه شیعه و سنی در کوشکی ترکمن ,

به گزارش عصر اترک، کوهستان کم‌ارتفاع با شیب‌های دم دست تاکستان انگور و بعد مزارع هم سطح پنبه، اولین چشم‌انداز است که در پیچ‌وتاب جاده خودنمایی می‌کند، راه آسفالت و خیال صاف و روشنی روستا به روستا به استقبال می‌آید.

روستای کوشکی ترکمن از توابع شهرستان تازه‌تأسیس مانه که طی روزهای گذشته اولین فرماندار آن منصوب و مراسم معارفه‌اش برگزار شد، چهره‌ای ساخته شده دارد.

خانه‌های گِلی کمتر به چشم می‌خورد و تابلوهای تبلیغاتی هم بر بعضی مغازه‌هایش نصب شده و کلی شماره همراه و موبایل و تلاش شهری برای فروش بیشتر، را می‌توانی ببینی، روستا آداب هم‌زیستی را می‌داند و در تلفیقی ساده اهالی سنی‌نشین و شیعه‌اش را در مسجد امیرالمؤمنین علیه‌السلام گرد هم آورده و این تفاوت‌ها نقطه اشتراک فعالیت‌های یکدست و مشارکت بین اهالی به‌ویژه خواهران پرتلاش و مسجدی و هنرمند آن است.

مسجد امیر المومنین علیه‌السلام در خیابان اصلی روستا و متصل به جاده است و از دو فضای مجزا یکی شکل قدمت است با تیرها و ستون‌های چوبی و کتیبه‌های تکه‌دوزی شده یا حسین قدیمی و چند شمعدان نقره یادگاری و دیگری گنبدی آهنی دارد و پله‌های سنگ مرمر و قفسه‌های کفش فلزی که در آن نماز جماعت اقامه می‌شود.

 

 

 کانون فرهنگی هنری «عاشقان امامت» با فعالیت محوری بانوان جای ویژه‌ای دارد در این بنا، چند قفسه کتاب و میز مطالعه، راهرویی فرهنگی اتصال نه‌تنها برنامه‌های اجرا شده در دو بنای مسجد است؛ بلکه زنان روستا را پای کارگاه‌های آموزشی و آموزش‌های صنایع‌دستی کشانده است.

تشکیل هیئت دختران در سنین کودک و نوجوان و هویت‌بخشی به آنها با برگزاری مراسم گرامیداشت مناسبت‌ها ملی و مذهبی و محوریت آنها، به‌عنوان اولین قدم تربیتی و جذب نوجوانان این مسجد بوده است.

زهرا زرین فر، مسئول کانون فرهنگی هنری «عاشقان امامت» این روستا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های بارز اهالی این روستا حضور جمعیت اهل‌تسنن و شیعه در کنار هم است که این موضوع را در برنامه‌های مسجد مدنظر قرار دادیم و سعی کردیم ارتقای فرهنگ دینی روستا در اولویت باشد.

وی، رنگ رونق روستا را در گرو ارتقای فرهنگ این منطقه با محوریت مسجد و افزایش آگاهی‌ها و آموزش به زنان آن، دانست و تأکید کرد: تلاش می‌کنیم با ایجاد فضای همدل فرهنگی در مسجد و برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی، زمینه تربیت نیروهای ارزشمند را در این روستا فراهم آوریم.

 

 

 زرین فر تربیت نوجوانان قرآنی و ایجاد فضای انس با قرآن کریم را نیز دیگر اولویت این کانون مسجد در ایجاد فضای حضور و گرایش اهالی به مسجد نام برد و گفت: در این باره چندین مرتبه میزبان مسابقات قرآنی شدیم و دختران نوجوان در این مسابقات که از سوی بسیج ناحیه نیز برگزار شده شرکت کردند و حائز رتبه شدند.

 زرین فر که خود مادر دختری نوجوان است تلاش برای تبیین فرهنگ و اندیشه حجاب اسلامی در نوجوانان و جوانان روستا با برگزاری برنامه‌های فرهنگی از جمله آموزش صنایع‌دستی و برگزاری دورهمی‌های دخترانه در مسجد را نیز اعلام کرد.

 مسئول کانون فرهنگی هنری «عاشقان امامت» گفت: دختران اهل‌تسنن و دختران شیعه در کنار هم به مسجد می‌آیند و از آموزش‌ها و برنامه‌ها بهره‌مند می‌شود.

 

 

وی همچنین حضور مستمر مادران هم از دو مذهب شیعه و سنی را نیز به برنامه‌ها و تلاش‌های این کانون افزود و گفت: مادران با برگزاری جلسات قرآن و دورهمی‌های جزء خوانی در مسجد، قدم‌های نیک‌اندیشانه و خیر همچون تهیه بسته‌های معیشتی، پخت آش نذری در مناسبت‌های ویژه بخصوص ایام پایانی ماه صفر، دیدار با خانواده شهدا و تکریم مادران و خواهران شهید روستا و نیز بزرگداشت ایام دفاع مقدس نیز با همیاری ارکان مسجد برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

مسئول کانون فرهنگی هنری « عاشقان امامت» راهی شدن کاروان پیاده به حرم امام رضا علیه السلام با حضور نوجوانان و جوانان روستا، محکوم کردن هتاکی به قرآن با برگزاری جلسات مستمر قرآن را نیز اعلام کرد. گفتنی است؛ کوشکی ترکمن، روستایی در دهستان عشق‌آباد؛ بخش مرکزی شهرستان مانه در استان خراسان شمالی ایران است.

 

انتهای خبر/ ر      

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک