دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ساعت ۱۱:۱۶
گزارشی از طرح حمایت تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده؛

اما و اگرهای طرح «حمایت تغذیه‌ای مادران»

طرح حمایتی تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت حمایت مالی از مادران باردار و شیرده و بهبود وضعیت تغذیه آن‌ها در سراسر کشور در حال اجرا است.
 اما و اگرهای طرح «حمایت تغذیه‌ای مادران» ,

به گزارش عصر اترک، شیوع تولد نوزادان کم‌وزن یکی از شاخص‌های مهم بهداشتی است، نوزادانی که با وزن کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ گرم متولد می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سوءتغذیه و بیماری‌های مختلفی از جمله اسهال بوده و خطر مرگ‌ومیر در آنان بیشتر از نوزادانی است که با وزن طبیعی متولد شده‌اند.

گفتنی است که دو سوم کل مرگ‌های نوزادی مربوط به نوزادان کم‌وزن است، براین‌اساس سوءتغذیه مادر در بدو حاملگی، وزن‌گیری نامطلوب او به علت دریافت ناکافی غذا و کوتاهی قد مادر مهم‌ترین علل تولد نوزاد کم‌وزن است.

براین‌اساس طرح حمایتی تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده با همکاری مشترک وزارت بهداشت و درمان و کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت حمایت مالی از مادران باردار و شیرده و بهبود وضعیت تغذیه آن‌ها و درنهایت بهبود شاخص‌های تن‌سنجی آن‌ها انجام می‌شود.

در این طرح حمایت تغذیه‌ای مادران باردار را از ماه چهارم بارداری تا ماه ششم شیردهی باصلاحیت سنجی توسط سیستم بهداشت و همچنین استحقاق سنجی کمیته امداد تحت پوشش قرار می‌دهد و با شارژ ماهانه بن کارت‌های اهدایی تحت حمایت درمی‌آیند.

 

۳۰۵۰ مادر باردار و شیرده استان تحت پوشش طرح حمایت تغذیه‌اند

نسرین علیزاده، مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طرح حمایت تغذیه‌ای از مادران باردار و شیرده از سال‌های گذشته در استان همچون سایر نقاط کشور در حال اجرایی‌شدن است.

وی ادامه داد: مادران باردار از ماه چهارم بارداری درصورتی‌که واجدالشرایط باشند، تحت پوشش طرح حمایت تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده قرار می‌گیرند و از خدمات حمایتی آن برخوردار می‌شوند.

این کارشناس مسئول گفت: طبق دستورالعمل مادرانی که درگیر کم‌خونی بوده یا شاخص توده بدنی قبل بارداری آن‌ها زیر ۲۰ باشد و وزن‌گیری نامناسب در دوران بارداری داشته باشند، درصورتی‌که مادر کمتر از دهک درآمدی پنج باشد، بر اساس اولویت‌سنجی تحت پوشش طرح حمایتی تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده قرار می‌گیرند.

علیزاده اضافه کرد: مادران بر اساس مراقبت‌های دوران بارداری که انجام می‌دهند، توسط بهورز از خانه بهداشت معرفی شده و بعد از این‌که توسط ماما و پزشک مرکز بهداشت مورد تأیید قرار گرفتند به واحد تغذیه و سلامت خانواده معرفی و لیست نهایی به کمیته امداد امام خمینی (ره) هر استان ارائه می‌شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تأکید بر این موضوع که طرح حمایت تغذیه‌ای از مادران باردار و شیرده از چهارماهگی ایام بارداری آغاز و تا ۶ ماه بعد از زایمان ادامه دارد، گفت: براین‌اساس آخرین آمار ثبت شده مادران باردار و شیرده ۳ هزار و ۵۰ نفر هستند که این آمار به جز دانشگاه علوم پزشکی اسفراین است.

 

 

عقب‌ماندگی در شارژ بن کارت تغذیه‌ای مادران وجود ندارد

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ابراز داشت: بسته غذایی به‌صورت بن کارت توسط کمیته امداد مام خمینی (ره) صادر و طی سال جاری به‌صورت ماهانه مبلغ ۳۵۰ هزار تومان برای هر مادر شارژ شده که تاکنون مبلغ برای مادران تا شهریورماه واریز شده و هیچ عقب‌ماندگی در این حوزه وجود ندارد.

علیزاده یادآور شد: بعد از ثبت مشخصات مادران باردار در سامانه موردنظر، باید مادر در کمتر از ۲۰ روز برای افتتاح حساب مراجعه کند، زیرا در غیر این صورت نامش حذف و فرد دیگری جایگزین خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته قابل‌توجه این است که کارت‌ها به صورتی تعبیه شده که در دستگاه‌های عابربانک مبلغ شارژ شده قابل‌مشاهده نیست و مادران در زمان خرید از فروشگاه می‌توانند، پیش از خرید موجودی کارت را بگیرند.

این کارشناس مسئول بیان داشت: همچنین طرحی با حمایت بنیاد احسان و علوی در حال حاضر در شهرستان آشخانه در حال اجرایی‌شدن است که بسته‌های غذایی آماده و به دست مادران می‌رسد.

 

۶۷۲ مادر باردار و شیرده آشخانه‌ای تحت پوشش بنیاد علوی‌اند

وی ادامه داد: طرح علوی از سال ۸۹ آغاز شد و در آن ایام در سراسر استان ۴ هزار و ۵۰۰ مادر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که در ایام شیوع کرونا به دلیل شرایط اوج بیماری توزیع حضوری بسته‌های غذایی متوقف و طرح شارژ بن کارت جایگزین شد.

علیزاده خاطرنشان کرد: بنیاد علوی در سراسر کشور طرح توسعه و آبادانی دارد که براین‌اساس شهرهایی که این بنیاد طرح توسعه و آبادانی را در آن اجرا می‌کند، مادران باردار و شیرده را تحت پوشش قرار می‌دهد که این مادران از مجموعه حمایت‌های کمیته امداد خارج می‌شوند.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت شده در حال حاضر بنیاد علوی استان ۶۷۲ مادر باردار و شیرده را در شهرستان آشخانه تحت پوشش حمایت‌های خود دارد.

 

 

۳۴۰۰ مادر باردار و شیرده تحت پوشش کمیته امدادند

مجید الهی‌راد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طرح حمایت از زنان باردار و شیرده باهدف بهبود تغذیه مادران باردار نیازمند و پیشگیری از تولد نوزادان با وزن کم و همچنین تقویت مادران برای دوران شیردهی در خراسان شمالی همچون سال‌های قبل در حال اجرا است.

وی ادامه داد: این طرح در هر استان با همکاری شبکه‌های بهداشت و درمان استان اجرایی می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی گفت: زنان باردار تحت حمایت و اقشار آسیب‌پذیری که دچار عارضه کم‌خونی و کم‌وزنی هستند، توسط مراکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی و همچنین خانه‌های بهداشت شناسایی و جهت تعیین سطح نیازمندی و سایر اقدامات بهداشتی به این نهاد معرفی می‌شوند.

 

پرداخت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان بن کارت به مادران

این مسئول خاطرنشان کرد: براین‌اساس طی آخرین آمار ثبت شده در خراسان شمالی، تعداد ۳ هزار و ۴۰۰ مادر باردار و شیرده تحت حمایت کمیته امداد استان قرار دارد.

الهی راد یادآور شد: سرانه ماهیانه به‌ازای هر مادر مبلغ ۳۵۰ هزار تومان بن کارت شارژ می‌شود. 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی اضافه کرد: بن کارت مادران باردار و شیرده از ابتدای امسال تاکنون به‌صورت کامل شارژ شده و مجموعاً مبلغ یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان برای این مادران هزینه شده است.

 

تهیه و تنظیم: آرزو رحمانی

انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک