دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۷۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ساعت ۸:۳۱
در گفتگو با عصر اترک علل تحقق‌نیافتن افزایش پروازها در فرودگاه بجنورد بررسی شد؛

هزار راه‌رفته و تلاش‌های به بن‌بست خورده

با وجود ارتقای فرودگاه بجنورد به سطح فرودگاه‌های بزرگ کشور از جمله فرودگاه مشهد از طریق نصب سیستم‌های کمک ناوبری به‌روز و افزایش طول باند، اما این فرودگاه سال‌ها است که با عدم تمایل شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری پروازهای جدید مواجه است.
هزار راه‌رفته و تلاش‌های به بن‌بست خورده,

به گزارش عصر اترک، در نیمه نخست دهه ۷۰ که هنوز استان خراسان بزرگ به استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی تقسیم نشده بود، عملیات اجرایی فرودگاه بجنورد آغاز شد و این فرودگاه در سال ۷۵ به بهره‌برداری رسید.  

در سال ۸۳، هنگامی‌که استان خراسان بزرگ به سه استان تقسیم شد، استان تازه‌تأسیس خراسان شمالی درحالی‌که از وجود زیرساخت‌های حمل‌ونقل شامل بزرگ‌راه‌ها همچنین خطوط ریلی محروم بود؛ اما از وجود فرودگاهی بهره‌مند بود که در مجاورت کوه بابا موسی (که در گذشته‌های بسیار دور، این محل برای انجام پروازهای سم‌پاشی مورداستفاده قرار می‌گرفت) ساخته شده بود.  

همان‌طور که برخورداری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی در هر استان از شاخص‌های بسیار مهم برای رشد و توسعه آن مناطق محسوب می‌شود از نیمه دوم دهه ۸۰ به‌خصوص در نیمه نخست دهه ۹۰ بارهاوبارها نصب سیستم‌های کمک ناوبری به‌روز، خریداری زمین‌های منطقه ناظر آباد به‌منظور افزایش طول باند تا چهارهزار و ۵۷۰ متر و عرض ۴۵ متر در فرودگاه بجنورد رسانه‌ای شدند.  

این در حالی بود که اغلب یک نماینده مردم استان در مجلس در آن برهه از زمان، این اقدامات را در راستای ارتقای شاخص‌های پروازی و توسعه فرودگاه بجنورد همچنین توسعه یک زیرساخت مهم در استان در رسانه‌های استان توضیح می‌داد که در مقابل برخی از فعالان رسانه‌ای استان این سؤال را مطرح می‌کردند که آیا جانمایی این فرودگاه در میان دو کوه بابا موسی و سالوک درست بوده است! که البته هیچ‌گاه در آن برهه از زمان به این سؤال رسانه‌ها پاسخ شفافی داده نشد به‌گونه‌ای که در نیمه نخست دهه ۹۰ حتی به علت مسئله کنسلی پروازها در این فرودگاه یک نماینده مردم استان در مجلس بهره‌گیری و توسعه فرودگاه جاجرم را نیز به‌عنوان فرودگاه مکمل در استان مطرح کرد.  

هرچند به دنبال نارضایتی مردم از کنسلی پروازها در فرودگاه بجنورد نصب سیستم آی ال اس برای بهبودبخشی به شرایط نشست‌وبرخاست هواپیماها در سال ۹۴ در این فرودگاه انجام شد؛ اما سریال کنسلی پروازها در فرودگاه بجنورد همچنان ادامه‌دار بود.  

درعین‌حال، از سال ۹۷ به بعد بارها از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس همچنین از سوی مسئولان استانداری از مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد مطلع می‌شدیم، اما تنها پاسخی که می‌شنیدیم، این بود «در حال پیگیری هستیم.»

در سفر رئیس‌جمهور «ابراهیم رئیسی» در سال ۱۴۰۱ به استان خراسان شمالی نیز مطالبه اقدام دولت بر افزایش تعداد پروازها برای فرودگاه بجنورد ارائه شد که البته به تصویب رسید اما مردم استان همچنان منتظر هستند که نتیجه آن را ببینند.

هنوز که مردم استان چشم‌انتظار مشاهده نتیجه این مصوبه سفر هستند، از خردادماه امسال اخباری از سوی استانداری منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس سازمان هواپیمایی کشور به خراسان شمالی قول داده است تا تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد در مسیر بجنورد به تهران و بالعکس از سه پرواز در هفته به شش پرواز در هفته را افزایش دهد.

همچنین استاندار نیز اعلام کرده که به دنبال اخذ تسهیلات از صندوق توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی برای راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی برای استان است و یا اینکه استان پیگیر برقراری پروازهای کارگو (پروازهای باری) در فرودگاه بجنورد است.

هر چند که تحقق تمامی این وعده‌ها رؤیای چندین ساله مردم خراسان شمالی است، اما تا به کنون مردم استان فقط شنونده پیگیری این مطالبات بوده‌اند؛ اما هنوز چشمشان به دیدن تحقق این رؤیاها روشن نشده است.

در همین راستا، پایگاه خبری عصر اترک سال‌ها است که در اخبار و گزارش‌ها تهیه و منتشر شده خود در این باره می‌پرسد که چرا با وجود خریداری و نصب سیستم‌های کمک ناوبری به‌روز، افزایش طول باند و تعریض باند و حتی ترانشه برداری از کوه بابا موسی (بدون درنظرگرفتن تبعات زیست‌محیطی آن) در فرودگاه بجنورد با صرف اعتبارات چندین میلیاردی هنوز این فرودگاه برای توسعه اقتصادی، گردشگری و تسهیل در سفر مسافران و سرمایه‌گذاران به استان به زیرساخت مورد انتظار تبدیل نشده همچنین با این اقدامات انجام شده در فرودگاه بجنورد هنوز نظر شرکت‌های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در این فرودگاه جلب نشده است و حتی شرکت‌هایی که در این فرودگاه پرواز برقرار می‌کردند نیز اغلب پروازهایشان را کنسل کرده‌اند؟ درحالی‌که مسئولان پیشین استان برای این فرودگاه در استان مرزی خراسان شمالی خواب بین‌المللی شدن را دیده بودند!

تکرار این پرسش رسانه‌ای که پاسخ‌های آن برای رسانه و مردم استان روشن است، ادامه خواهد داشت تا زمانی که سرانجام تدبیری کارگشا برای افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه و برقراری پروازها در خطوط دیگر نیز در پیش گرفته شود.

در این مصاحبه تفصیلی با محمدابراهیم قدمگاهی مدیر فرودگاه بجنورد، وضعیت کنونی تعداد پروازها در فرودگاه بجنورد و تلاش‌ها برای جلب نظر شرکت‌های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای بیشتر در این فرودگاه همچنین راه‌های رفته را به گفت‌وگو نشستیم.

 

در حال حاضر تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد و وضعیت انجام پروازها در این فرودگاه چگونه است؟ 

در فرودگاه بجنورد در حال حاضر در طول هفته سه پرواز در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و جمعه در مسیر بجنورد به تهران و بالعکس انجام می‌شود.

این پروازها توسط دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران‌ایر انجام می‌شوند.

در سال ۱۴۰۰ در این فرودگاه تعداد پروازهای ورودی و خروجی ۶۹۶ پرواز، در سال ۱۴۰۱ تعداد پروازهای ورودی و خروجی ۳۵۲ پرواز و در سه‌ماهه نخست امسال تعداد پروازهای ورودی و خروجی ۷۲ پرواز انجام شدند.

تعداد مسافران ورودی و خروجی در این فرودگاه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ هزار و ۹۱ مسافر، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶ هزار و ۶۶۶ مسافر و در سه‌ماهه نخست امسال نیز چهارهزار و ۲۶۱ مسافر بوده‌اند.

از ابتدای تأسیس فرودگاه بجنورد تا به کنون، بالاترین تعداد پرواز این فرودگاه در سال ۱۴۰۰ رقم خورد که در این سال، برای استان هدف‌گذاری‌های خیلی خوبی انجام شد و این در حالی است که در حال حاضر در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از فرودگاه‌های کشور با مشکل پروازی و مسافران جامانده روبرو هستند.

 

 

در سال ۱۴۰۰ چه شرایطی به وجود آمد که در فرودگاه بجنورد بیشترین تعداد پرواز محقق شد؟ 

در سال ۱۴۰۰ چند اتفاق افتاد، از جمله این شرایط، فعالیت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در خطوط پروازی کشور در سال ۱۴۰۰ بود که خدمات پروازی ارائه می‌داد و این در حالی است که در حال حاضر از این شرکت هواپیمایی فقط یک فروند هواپیما فعالیت می‌کند.

علاوه بر این، در سال ۱۴۰۰، فرودگاه بجنورد یک چارترکننده داشت که برقراری پروازها با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را انجام داد، بااین‌وجود، پس از سال ۱۴۰۰ ایران‌ایر به برنامه‌های چارتری خود پایان داد که این اَهرم از دست رفت.

البته استان با چنگ‌ودندان تلاش کرد که تا دو پرواز این شرکت هواپیمایی را برای فرودگاه بجنورد حفظ کند که میسر شد تا چراغ این فرودگاه روشن بماند تا شاید بتوان در آینده افزایش پروازها را رقم زد.

افزون بر این، پس از سال ۱۴۰۰ که ناوگان پروازی شرکت هواپیمایی آسمان با مشکل مواجه شد ارائه خدمات این شرکت برای فرودگاهی از جمله فرودگاه بجنورد نیز از دستور کار خارج شد.

بااین‌وجود، مسئولان اجرایی استان و مدیریت فرودگاه بجنورد پیگیری‌های بسیاری را انجام دادند تا پرواز شرکت هواپیمایی آسمان برای فرودگاه بجنورد حفظ شود که به نتیجه نرسید.

 

تعداد پروازها و مسافران جامانده، مشکل کنونی فرودگاه‌های کشور

به‌طورکلی سالانه چند درصد از تقاضاهای سفر فرودگاه بجنورد در مسیر بجنورد به تهران و بالعکس به علت این وضعیت ناوگان هوایی و کاهش تعداد پروازها از دست می‌رود؟ 

در این زمینه ارزیابی انجام نشده است؛ اما در زمان اجرای هر پرواز مشکلی در زمینه جذب مسافر نداشتیم و فقط در حدود ۱۰ درصد از هر پرواز سرخالی می‌ماند و این ۱۰ درصد نیز به‌این‌علت است که مدیران ایمنی شرکت‌های هواپیمایی نسبت به انجام پرواز هواپیماهای «اِی تی آر» در فرودگاه‌های کوهستانی کشور از جمله فرودگاه بجنورد تعداد مسافر کمتری را می‌پذیرند و در هر پرواز بیشتر از ۴۵ مسافر را نمی‌پذیرند.

بااین‌وجود، خراسان شمالی به شرکت‌های هواپیمایی کشور اعلام کرده است که فرودگاه بجنورد مستعد است تا دو پرواز در روز را داشته باشد.

 

استان خراسان شمالی به جز مسیر بجنورد - تهران و بالعکس مستعد برقراری پرواز برای چه خطوط دیگری است؟ 

در سال ۱۴۰۰ وقتی مشعوف از افزایش پروازها در فرودگاه بجنورد بودیم، برنامه‌ریزی کردیم که از سال ۱۴۰۱ برای مسیرهای بجنورد به کیش، به عسلویه، به آبادان، به عتبات‌عالیات، به عشق‌آباد ترکمنستان و به استانبول پرواز برقرار کنیم، اما به علت تحریم و واردنشدن هواپیماهای جدید به داخل کشور همچنین کمبود ناوگان هواپیمایی در سطح کشور این هدف‌گذاری به سرانجام نرسید و در حال حاضر تمامی فرودگاه‌های کشور با مشکل پرواز و مسافران جامانده مواجه هستند.

 

پیشنهاد تأسیس یک شرکت هواپیمایی برای خراسان شمالی 

منتشر شد که معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی در خردادماه امسال اعلام کرد که رئیس سازمان هواپیمایی کشور قول داده است که تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد از سه پرواز در هفته به شش پرواز در هفته افزایش یابد، آیا این وعده در شرایط واقع‌بینانه امکان تحقق دارد؟ 

نکته اصلی این است که تمام فرودگاه‌های کشور با مشکل انجام پرواز بر اساس صف انتظار مواجه هستند و مشکل برقرارنشدن پروازها از سوی مدیران اجرایی استان نیست.

هر چند که فرودگاه بجنورد به لحاظ تأمین تجهیزات کمک ناوبری و تأسیسات به‌منظور افزایش تعداد پروازها و جذب مسافر بیشتر تا ۱۰ سال آینده جلو است.

اما مسئله مهم این است که نمی‌توان بر شرکت‌های هواپیمایی دولتی کشور تحکم کرد که پرواز بگذارد؛ بلکه باید با حکم و دستور رئیس‌جمهور و یا وزیر برقراری پرواز از سوی شرکت‌های هواپیمایی دولتی در فرودگاهی از جمله فرودگاه بجنورد انجام شود که در این زمینه مسئولان اجرایی بارها با سازمان هواپیمایی کشور و شرکت‌های هواپیمایی دولتی نامه‌نگاری‌ها را انجام داده‌اند.

اما در مورد جلب نظر شرکت‌های هواپیمایی بخش خصوصی برای برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد که فقط به منافع خود فکر می‌کنند باید پول خرج کرد.

بنده در استان پیشنهاد دادم که خود استان به تأسیس یک شرکت هواپیمایی اقدام کند و تسهیلات بانکی برای خرید هواپیما اختصاص داده شود تا فرودگاه بجنورد از پروازهای بیشتری بهره‌مند شود که در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شد؛ اما به سرانجام نرسید و در حال حاضر نیز با مکافات پروازهای فعلی را حفظ کرده‌ایم.

 

استاندار فعلی خراسان شمالی اعلام کرده است که به دنبال اخذ تسهیلات از صندوق توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی است تا ایرلاین مستقیم برای استان راه‌اندازی کند، آیا در شرایط کنونی تحقق آن امکان‌پذیر است و یا واقع‌بینانه است؟ 

بنده در سال ۱۴۰۰ یک سرمایه‌گذار به استان معرفی کردم که تسهیلاتی به او پرداخت شود و برای فرودگاه بجنورد هواپیما بخرد و در این فرودگاه پرواز برقرار کند، در این راستا، پرداخت تسهیلات با نرخ کارمزد ۱۸ درصد به سرمایه‌گذار اعلام شد که او نرخ کارمزد ۱۸ درصد را نپذیرفت و خواستار دریافت تسهیلات ارزان‌تر شد.

پس از آن با یک شرکت هواپیمایی خصوصی دیگری نیز برای برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد مذاکرات انجام شد که این شرکت برای برقراری دو پرواز هفتگی در این فرودگاه خواستار دریافت ۱۰ میلیارد تومان شد که استاندار فعلی استان اعلام کرد که امکان پرداخت این مبلغ وجود ندارد.

البته راه‌های دیگری را هم پیگیری کردیم که هر یک به بن‌بست خورد.

بنده پیشنهاد می‌دهم که مردم خراسان شمالی صندوقی را ایجاد و مبلغ مشخصی را در این صندوق واریز کنند تا از این صندوق بتوان برای فرودگاه بجنورد هواپیما خرید و این صندوق نیز به‌صورت هیأت امنایی مدیریت شود.

 

 

برای افزایش تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد چه می‌توان کرد؟ 

بنده وقتی با شرکت‌های هواپیمایی کشور برای برقراری پرواز گفت‌وگو می‌کنم آنها می‌گویند که باتوجه‌به نرخ فعلی بلیت، هزینه جابه‌جایی مسافر، تورم و تحریم نمی‌صرفد که فعالیت کنیم، آنها می‌گویند که هواپیماها بخوابند سودش بیشتر است.

به‌طورکلی شرکت‌های هواپیمایی تمایلی ندارند که ناوگان هواپیمایی‌شان بپرد و ارائه خدمت پروازی داشته باشند.

 

مصوبه‌ای که بلاتکلیف است

سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان شمالی برای فرودگاه بجنورد چه ارمغانی به همراه داشت؟ 

در این سفر افزایش تعداد پروازها را مطالبه کردیم که مصوب شد؛ اما برای تحقق آن، جزئیات مطرح نشده بود و در این مطالبه به طور شفاف عنوان نشده بود که منظور از این درخواست آیا ایجاد و راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی برای استان خراسان شمالی است و یا اینکه دولت دستور دهد که شرکت‌های هواپیمایی دولتی برای فرودگاه بجنورد پرواز برقرار کنند و یا اینکه شرکت‌های هواپیمایی بخش خصوصی به‌پای کار دعوت شوند.

باتوجه‌به اینکه نوع مطالبه به طور شفاف و مشخص تعریف نشده بود؛ بنابراین مبلغ اعتباری مشخصی نیز برای آن برآورد نشده بود.

 

مگر قبل از سفر رئیس‌جمهور به استان بابت این مطالبه جزئیات مدنظر تعریف نشده بود و در این زمینه از فرودگاه بجنورد نظرخواهی انجام نشده بود؟ 

نظرخواهی صورت گرفت و جزئیات مورد درخواست به طور شفاف تهیه شده بود؛ اما اولویت دولت تکمیل طرح‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی بود.

 

در حال حاضر این مصوبه چه سرنوشتی دارد؟ 

این مصوبه به وزارت راه و شهرسازی ارجاع داده شد و آن از وضعیت مصوبه خارج شد، دیگر چه‌کار می‌شود، کرد و انجام داد

بهتر است که دستگاه آی ال اس در فرودگاه بجنورد بماند

 

آیا فرودگاه بجنورد در حال حاضر به امکانات و تجهیزات جدیدتر و یا بیشتری نیاز دارد؟ 

الان این فرودگاه در زمینه برخورداری از تأسیسات و تجهیزات لازم در شرایطی است که از همه چیز جلو است.

در حال حاضر فرودگاه بجنورد دارای طرح جامع است و تا سال ۱۴۰۶ اقدامات برای بهره‌مندی از تأسیسات و تجهیزات لازم انجام شده است و هیچ طرح بر زمین مانده‌ای برای فرودگاه بجنورد وجود ندارد که بر اثر آن نشود پروازی را انجام داد.

 

 

آیا دستگاه آی ال اس به پایتخت بازگردانده می‌شود؟ 

من نمی‌دانم که چه کسی آمد در ذهن افراد استان انداخت که اگر دستگاه آی ال اس در این فرودگاه نصب شود، مشکلات حل می‌شود.

من نمی‌دانم که چه کسی در ذهن‌ها انداخت که اگر باند را توسعه دهید مشکلات این فرودگاه حل می‌شود که این تصمیمات درگذشته گرفته شده‌اند.

در حال حاضر من وارث یک مجموعه‌ای هستم که طول باند فرودگاهش چهارهزار و ۵۷۰ متر است که دستگاه آی ال اس هم در این فرودگاه نصب شده است.

آیا آی ال اس باید نصب می‌شد، نمی‌دانم، نباید نصب می‌شد، من اطلاعی ندارم، در این مورد بایدونباید هیچ اظهارنظری نمی‌کنم.

بنده اخیراً باز شدن این دستگاه را کنسل کردم و گفتم که یا از اول نباید می‌آمد، حال که آمده سطح توقع ایجاد کرده است، باوجوداینکه الان این دستگاه در این فرودگاه هیچ کارایی ندارد، آن را باز کنیم و به پایتخت پَس بفرستیم یک هزار مسئله بابت آن در استان راه می‌افتد و می‌گویند چرا باز کردید.

این دستگاه فقط ایمنی پروازها را بالا می‌برد.

 

اگر روزی فرودگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند آیا برای چنین روزی لازم است که این دستگاه را نگاه داشت و پَس نفرستاد؟ 

نظر شخصی بنده این است که بماند.

 

آیا این دستگاه پاسخگوی یک آینده میان‌مدت برای انجام پروازها است؟ 

طی ۲۰ سال گذشته این دستگاه در دنیا تغییری نداشته است.

 

خراسان شمالی به دنبال بهره‌مندی از واردات هواپیماهای جدید به کشور اخیر خبری مبنی بر واردات چندین فروند هواپیما به کشور منتشر شده است، آیا خراسان شمالی می‌تواند از این اقدام بهره‌مند و بر تعداد پروازهایش اضافه شود؟ 

هواپیماهایی که وارد شده‌اند قابلیت پرواز در فرودگاه بجنورد را دارند که البته زمان سفر بجنورد به تهران و بالعکس را هم کوتاه می‌کنند.

فرودگاه بجنورد و استانداری پیگیر این مسئله بوده که شرکت‌های واردکننده هواپیماها، پروازهایی را برای مسیر بجنورد به تهران و بالعکس را مدنظر قرار دهند.

در این زمینه نامه‌نگاری‌ها انجام شده و بسته پیشنهادی به این شرکت‌ها ارائه شده‌اند، هنوز این شرکت‌ها به این درخواست پاسخی نداده‌اند.

 

چه بسته پیشنهادی؟ 

از جمله اینکه به شرکت‌های هواپیمایی واردکننده هواپیما اعلام کردیم که برای خواب هواپیما در یک شبانه‌روز در فرودگاه بجنورد بدون هزینه پارک کنید.

اسکان گروه پروازی آنها در بجنورد انجام خواهد شد.

 

صرف ۶ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت سارقان

آیا این فرودگاه طی سال‌های اخیر مورد سرقت قرار گرفته است؟ 

از سال ۱۴۰۰ این فرودگاه گرفتار سارقان شد که برای افزایش سطح ایمنی این فرودگاه، تمامی دیوارها، تحکیم سازی شد و بر روی تمام دیوارها سیم‌خاردار حلقوی نصب و ۷۰ دوربین مداربسته به سیستم ایمنی این فرودگاه اضافه شد.

که بابت این اقدامات در زمینه سیستم‌های امنیتی حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

 

سخن آخر؟ 

به‌خاطر کاهش تعداد پروازها از مردم استان عذرخواهی می‌کنم.

سعی شده است که با بالاترین کیفیت فرودگاه داری کنیم.

سعی کرده‌ایم که کمبودها و چالش‌های فرودگاه بجنورد را بر طرف کنیم.

این فرودگاه خیلی خوب است؛ چون امکانات لازم را دارد؛ اما موانع طبیعی در اطراف این فرودگاه مشکل‌ساز شده است.

بااین‌وجود، انتظار است که ارتفاع ساخت‌وسازهای منازلی که در این شهر انجام می‌شوند وضعیت محدودیت‌های این فرودگاه را بیشتر نکنند، درحالی‌که اتفاق می‌افتد.

خواهش می‌کنم که ساخت‌وسازهای بدون مجوز در این شهر وضعیت محدودیت این فرودگاه را بیشتر نکنند.

 

تهیه و تنظیم گفتگو: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک