یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ساعت ۹:۲۰
رییس شبکه دام پزشکی شهرستان مانه و سملقان:

میدان دام و کشتارگاه مانه و سملقان توسط شبکه دامپزشکی سمپاشی شد

رییس شبکه دام پزشکی شهرستان مانه و سملقان از سم پاشی رایگان میدان دام و کشتارگاه دام شهرستان خبر داد.
 میدان دام و کشتارگاه مانه و سملقان توسط شبکه دامپزشکی سمپاشی شد ,

 محمدرضا سروناز، رییس شبکه دام پزشکی شهرستان مانه و سملقان  در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها و حشرات ناقل بیماری‌های دامی میدان دام و کشتارگاه دام تحت پوشش عملیات سم پاشی رایگان قرار گرفتند.

 سروناز با بیان این خبر گفت: این عملیات به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو(CCHF)  انجام می‌پذیرد چرا که  کنه‌های دامی از مخازن و ناقلین این بیماری به دام و انسان بوده و در صورت گزش دام یا انسان توسط کنه‌های آلوده به ویروس بیماری بروز خواهد کرد. این بیماری در دام با تب خفیف و یا بدون علائم است ولی در انسان با تب، خونریزی مخاطات و پوست و عوارض شدید همراه است .

وی افزود: با توجه به اینکه انگل‌های خارجی علاوه بر تضعیف دام بدلیل خونخواری، ناقل برخی از بیماری‌های ویروسی و تک یاخته‌ای به دام هستند سم پاشی دام و اماکن دامی یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) از مهمترین و خطرناک ترین بیمارهای مشترک بین انسان و دام است .

سروناز در ادامه تصریح کرد: با توجه به تردد روزانه افراد و دامداران از نقاط مختلف به میدان و خرید و فروش روزانه دام، از آنجایی که این بیماری در دام فاقد علائم بالینی است، این مکان یکی از نقاط پرخطر از نظر کانون بیماری تب خونریزی دهنده است که سم پاشی دوره‌ای میدان دام از اولویت‌های دامپزشکی برای کنترل این بیماری است. لازم به ذکر است ورود دام قاچاق و حمل و نقل دام بدون مجوزهای بهداشتی دامپزشکی در این بین نقش بسزایی در افزایش بیماری دارد.

وی در پایان از توزیع بروشور و برگزاری کلاس آموزشی تب کریمه کنگو خبر داد و اعلام کرد که این روند، همانند گذشته در سال 1402 نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/صدیقی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
م ح ن | 1402/04/22
0
0
خداقوت
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک