دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۶۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ساعت ۱۱:۱۲
در گفتگوی اختصاصی با نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

بنت‌الهدی ابرپروژه درمانی بانوان استان با چالش انتخاب مکان احداث روبرو است/ شهربازی برای احداث مرکز درمانی و تجاری اصلاً مناسب نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دررابطه‌با انتخاب مکان مناسب برای پروژه درمانی بنت‌الهدی بجنورد گفت: با ساخت بیمارستان در شهربازی موافق نیستم و بهترین مکان احداث ابرپروژه درمانی استان، مکانی است که حداکثر رضایت مردم را به همراه داشته باشد.
بنت‌الهدی ابرپروژه درمانی بانوان استان با چالش انتخاب مکان احداث روبرو است/ شهربازی برای احداث مرکز درمانی و تجاری اصلاً مناسب نیست,

به گزارش عصر اترک از بجنورد، طی هفته‌ای اخیر در استان خراسان شمالی بحث جانمایی بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی زنان و کودکان بر سرزبان‌ها افتاده و این پروژه که یکی از پروژه‌های درمانی عظیم در استان است، به دلیل جانمایی‌نشدن زمین و چالش بر سر انتخاب مکان مناسب از مسیر اصلی منحرف شده و به حاشیه کشیده شده است، این در حالی است که برای جانمایی این پروژه تنها تا اواخر تیرماه مهلت باقی است و درصورتی‌که این اتفاق رخ ندهد، این فرصت بزرگ درمانی از مردم خراسان شمالی گرفته می‌شود.

 

دررابطه‌با مباحثی که در حوزه احداث بیمارستان جدید بنت‌الهدی در بجنورد مطرح می‌شود، نظرتان چیست؟

سید محمد پاکمهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و ناظر عالی شورای‌عالی نظام پرستاری کشور در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در بجنورد اظهار داشت: پروژه درمانی بیمارستان زنان و کودکان در استان ابرپروژه درمانی است با یک‌صد تخت مصوب دارای ردیف اعتبار ملی در پیوست یک قانون بودجه کشور که در سفر رئیس‌جمهور ارتقای به ۳۲۰ تختخواب مصوب شد که در آینده ماده ۲۳ آن از سازمان برنامه‌وبودجه کشور باید اخذ شود.

وی با اشاره به ویژگی این بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی ویژه بانوان، نوزادان و اطفال استان گفت: این مجتمع درمانی باید از لحاظ پدافند غیرعامل و توزیع عادلانه مراکز درمانی، در محلی احداث شود که امکان دسترسی تمام شهروندان بجنوردی، روستاها و بخش‌ها و حتی سایر شهرستان‌های استان فراهم شود تا بتوانند از خدمات تخصصی آن بهره‌مند شوند که طبیعتاً بهترین نقطه برای احداث این بیمارستان نیمه شمالی شهر بجنورد خواهد بود.

پاکمهر با تأکید بر اینکه بهترین مکان برای احداث بیمارستان، جایی است که دسترسی آحاد جامعه به آن راحت باشد، افزود: مکان‌یابی احداث بیمارستان بنت‌الهدی، نیازمند خرد جمعی مدیران، مسئولان و صاحب‌نظران و مردم استان است.

وی یادآور شد: انتخاب مکان بیمارستان بنت‌الهدی تنها بر عهده رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیست، بلکه استاندار، امام‌جمعه، نمایندگان مجلس، شهردار، اعضای شورا و مدیرکل راه و شهرسازی و... در تعیین مکان مناسب این پروژه مسئولیت دارند.

پاکمهر تأکید کرد: مشارکت مردم در تعیین مکان احداث بیمارستان بسیار مهم است، چرا که حق خدمت گیرندگان است.

 

متولیان اصلی تأمین زمین برای ساخت بیمارستان بنت‌الهدی چه دستگاه‌هایی هستند؟

پاکمهر توضیح داد: طبیعتاً متولی اصلی تأمین زمین برای ساخت بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، منابع طبیعی و خیرین هستند که امکان تحویل زمین رایگان، برای این پروژه را دارند.

وی با اشاره به اینکه زمین‌هایی در اختیار راه و شهرسازی در سایت تخته ارکان، گلستان شهر و برخی نقاط دوردست هستند، گفت: در داخل شهر هم شورای شهر و شهرداری زمین‌های مناسبی جهت واگذاری در اختیار دارند.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر این برخی اراضی شهر بجنورد در صورت الحاق به شهر می‌توانند برای اجرای این پروژه مورداستفاده قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه همه مسئولان شهری در مقابل درمان مردم مسئول هستند، افزود: همچنان که مردم نیازمند پارک و شهربازی و فضای سبز، امکانات ورزشی و فرهنگی، مذهبی و مبلمان زیبای شهری هستند قطعاً به مراکز درمانی مجهز نیز نیازمند بوده و اهمیت آن کمتر از سایر موارد نیست.

پاکمهر یادآور شد: تردد پرسنل و دانشجویان و بیماران به بیمارستان امام حسن (ع) به‌عنوان یک معضل مطرح که تاکنون باگذشت حدود ۱۰ سال از ساخت آن رفع نشده است، بنابراین تجربه تلخ ساخت بیمارستان خارج از نقطه شهری نباید تکرار شود.

وی عنوان کرد: برخی به احداث بیمارستان در فاز چهار گلستان شهر اشاره می‌کنند که باید از این افراد پرسید، آیا تنها قادر به تأمین حمل‌ونقل عمومی برای تردد پرسنل و دانشجویان، بیماران و همراهان به این بیمارستان خواهند بود؟

پاکمهر ادامه داد: شهرداری فضای پشت ترمینال را برای ساخت پروژه پیشنهاد داده، حال‌آنکه این فضا کاربری میراث‌فرهنگی دارد و دارای ۵۲ مالک و سهام‌دار بوده که امکان ساخت در آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای نیز پیشنهاد می‌دهند این بیمارستان در اراضی کشاورزی سمت چپ جاده و روبروی شهربازی ساخته شود، گفت: زمین موردنظر متعلق به بخش خصوصی است و برای خرید آن نیاز به پول هنگفتی خواهد بود، اگر خرید زمین از بخش خصوصی میسر می‌بود نقاط فراوان دیگری داخل شهر وجود دارد؛ اما هزینه خرید آن به‌شدت بالا است و تأمین اعتبار آن برای دولت امکان‌پذیر نیست.

 

 

در محدوده بیمارستان امام رضا (ع) باتوجه‌به اینکه طی سال‌های اخیر برنامه‌هایی برای ساخت یک مجتمع فرهنگی و تفریحی بود، آیا امکان رایزنی برای تهاتر این مکان برای احداث بیمارستان بنت‌الهدی وجود ندارد؟

پاکمهر خاطرنشان کرد: طبق قانون، ساخت‌وساز در حریم بناهای میراث‌فرهنگی ممنوع و یا حداکثر تا ارتفاع سه متر امکان‌پذیر است و ساخت بیمارستان با چنین عظمتی حداقل باید در ۵ یا ۶ طبقه ساخته شود.

 

به‌جز مشکل تردد بیماران بهتر نیست بیمارستان به دلیل مسائل بهداشتی در خارج از شهر بنا شود؟

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام کشورهای دنیا و کشور ما بیمارستان‌ها در داخل شهرها بنا شده‌اند، امروزه مسائل بهداشتی نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای خروج بیمارستان از شهر باشد؛ چراکه زباله‌های بیمارستانی به‌صورت کاملاً بهداشتی ضدعفونی و امحا می‌شوند و مسائل بهداشتی در مراکز درمانی کاملاً رعایت می‌شود.

 

در سخنان خود مطرح کردید که بهتر است بیمارستان در شمال شهر بجنورد واقع شود، از طرفی شهربازی نیز در این محدوده واقع شده است، آیا نظر شما بر ساخت بیمارستان در شهربازی بوده است؟

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح داد: به‌هیچ‌وجه اصراری بر ساخت بیمارستان در محل شهربازی ندارم؛ شهربازی یک ظرفیت بالفعل ارزشمند برای شهروندان بجنوردی و مسافران است و واگذاری آن در محدوده وظایف شورای شهر و شهردار و کمیته انطباق فرمانداری است.

وی اضافه کرد: معتقدم باید با همفکری و انسجام و حس مسئولیت‌پذیری در کنار ریاست دانشگاه علوم پزشکی، بهترین مکان برای احداث بزرگ‌ترین مجتمع درمانی بانوان استان مشارکت کرده و انتخاب مکان مناسب داشته باشیم.

پاکمهر با تأکید بر اینکه بیمارستان برای مردم ساخته می‌شود و خدمت گیرندگان خود مردم هستند و باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم، گفت: بیمارستان باید در نقطه‌ای ساخته شود که آحاد جامعه نسبت به ساخت آن رضایت داشته باشند.

 

جانمایی زمین بزرگ‌ترین پروژه درمانی استان این روزها به یکی از داغ‌ترین مسائل در فضای مجازی در استان تبدیل شده است، به نظر شما آیا این رفتارها نمی‌تواند منجر به فرصت‌سوزی از استان شود؟

پاکمهر گفت: پروژه خاموش بعد از ۱۵ سال احیا شده و حدود دو سال عملیاتی‌کردن پروژه به تأخیر افتاده است قطعاً فرصت‌سوزی زیادی شده و بیش از این جایز نیست.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای در فضای مجازی مخالف احداث بیمارستان در محل شهربازی هستند و نسبت به حفظ پارک شهربازی دغدغه دارند، ادامه داد: بنده این موضوع را تأیید و از این اقدام پسندیده رسانه‌ها و واکنش مردم نسبت به این جانمایی حمایت دارم.

 

 

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درگذشته برخی رسانه‌ها برای احداث پروژه تجاری - مسکونی لاکچری (رز) با مشارکت بخش خصوصی در محل شهربازی سنگ آن را به سینه می‌زدند تاچشم انداز فضای سبز ۲۱ هکتاری شهربازی مردم منظر ساکنین ثروتمند واحد‌های لاکچری شود و مکان آرامش و تفریح مردم تبدیل به آه و حسرت تماشای آن شود که این اتفاق رخ نداد.

وی ابراز داشت: با قاطعیت اعلام می‌کنم زمین شهربازی بجنورد، گزینه مناسبی برای احداث مرکز درمانی و تجاری نیست.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی گفت: پروژه بیمارستان، پروژه خدمت‌رسانی به همه مردم است و محور مردم هستند.

پاکمهر تأکید کرد: با ساخت بیمارستان در شهربازی موافق نیستم و بهترین مکان احداث ابرپروژه درمانی استان، مکانی است که حداکثر رضایت مردم را به همراه داشته باشد.

 

بودجه پیش‌بینی‌شده برای ساخت این بیمارستان به چه صورت است؟

وی افزود: این بیمارستان در سال ۹۹ در پیوست یک قانون بودجه قرار گرفت و با قرارگرفتن در ردیف اعتبار ملی مبلغ پنج میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد که باید در سال ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی می‌شد، اما به دلیل تعیین‌نشدن مکان احداث بیمارستان، کلنگ‌زنی انجام نشد و این مبلغ صرف پروژه‌های دیگر شد.

پاکمهر بیان داشت: مجدداً در قانون بودجه ۱۴۰۱ این پروژه با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان، تکرار شد، اما باز هم به دلیل تأخیر در مکان‌یابی برای احداث پروژه برای بار دوم فرصت از دست رفت.

وی گفت: هم‌اکنون بعد از دو سال تأخیر، پروژه برای سومین بار در دستور کار قرار گرفته است تا ۱۰ میلیارد تومان اختصاص‌یافته برای این پروژه برگشت نخورده و تا پایان تیرماه فرصت کلنگ‌زنی و شروع علمیات پروژه را داریم.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت چندانی برای مکان‌یابی و کلنگ‌زنی احداث پروژه باقی نمانده است، ضمن اینکه برای دو سال تأخیر نیز باید به مردم پاسخگو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان استان باید سریع‌تر نسبت به انتخاب مکان مناسب برای ساخت پروژه به نتیجه برسند تا بیشتر از این خسارت تأخیر و تورم شامل حال مردم نشود.

 

تهیه و تنظیم گفتگو: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک