دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۶۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - ساعت ۹:۵۸
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

۲۰ درصد از زوج‌های کشور درگیر ناباروری هستند/ تأثیر سبک زندگی در باروری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های کشوری نشان‌داده‌شده که در ایران شیوع ناباروری در زوج‌ها ۳/۲۰ درصد است، گفت: براین‌اساس عوامل متعددی به‌عنوان عوامل خطر ابتلا به ناباروری شناسایی شده‌اند.
۲۰ درصد از زوج‌های کشور درگیر ناباروری هستند/ تأثیر سبک زندگی در باروری ,

محمدرضا اکبری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در بجنورد اظهار داشت: ناباروری یک مشکل شایع جهانی است و معمولاً در ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین مشاهده می‌شود.

 

اکبری اضافه کرد: عواملی همچون اندومتریوز، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، فیبروم رحم، پولیپ‌های اندومتریال و یائسگی زودرس در زنان می‌توانند ناباروری ایجاد کنند. این مقام مسئول یادآور شد: همچنین در مردان نیز مواردی همچون واریکوسل، بیضه نزول نیافته به‌عنوان عوامل خطر ناباروری مطرح هستند، از طرفی عواملی نظیر سن، چاقی، مصرف دخانیات و مواجهات شغلی نیز در ناباروری بی‌تأثیر نیستند.

 

وی با اشاره به اینکه عوامل مربوط به هر یک از زوجین، یا هر دو ممکن است بر اشکال در باردارشدن تأثیر بگذارند، افزود: ناباروری مشکل زن و شوهر است و نمی‌توان ناباروری را فقط ناشی از علل زنانه دانست در واقع وقتی که زوجین با مشکل ناباروری مواجه می‌شوند هر دو باید مورد بررسی، معاینه و آزمایش لازم قرار گیرند.

 

اکبری با تأکید بر اهمیت سبک زندگی در ایجاد ناباروری، یادآوری کرد: تعدادی از این عوامل خارج از کنترل انسان هستند و برخی از عوامل در طول زمان تغییر می‌کنند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که خوشبختانه بیشتر این عوامل از طریق مراقبت از خود و بهبود شیوه زندگی قابل‌کنترل هستند و منجر به کاهش خطر ناباروری و درعین‌حال افزایش موفقیت روش‌های درمان ناباروری می‌شوند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه احتمال ناباروری با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند، گفت: این مسئله به‌ویژه در خانم‌ها با کاهش تعداد و کیفیت تخمک و در آقایان با کاهش کیفیت اسپرم (نطفه مرد) نمایان می‌شود.

 

اکبری بیان داشت: با افزایش سن خانم‌ها عملکرد تخمدان‌ها و قدرت باروری کاهش پیدا می‌کند، به‌طوری‌که در سنین بالاتر، زنان عدم تخمک‌گذاری و تأخیر در قاعدگی را تجربه می‌کنند و همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با افزایش سن آقایان از قدرت باروری‌شان کاسته می‌شود، به‌نحوی‌که زمان موردنیاز برای بارداری همسر در مردان بالای ۴۵ سال پنج برابر مردان ۲۵ساله است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: برخی خانم‌هایی که وزن خیلی زیاد یا وزن خیلی کم دارند ممکن است با مشکل عدم تخمک‌گذاری و اختلال قاعدگی مواجه شده و باروری آنها تحت‌تأثیر قرار گیرد.

 

اکبری با اشاره به اینکه ۶۰ درصد بیمار این مبتلا به بیماری تخمدان پلی‌کیستیک نیز دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند، گفت: همچنین چاقی، افزایش فشارخون، دیابت دوران بارداری، وزن زیاد کودک در هنگام تولد و سزارین را در پی خواهد داشت.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: کاهش وزن علاوه بر اینکه خطر ابتلا به دیابت، فشارخون بالا و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، سبب می‌شود که فرد تصور خوبی از بدن خود داشته و از اعتمادبه‌نفس بالاتری برخوردار شود. اکبری با اشاره به اینکه کاهش متعادل ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن احتمال تخمک‌گذاری و امکان بارداری را افزایش می‌دهد، گفت: از سوی دیگر، افزایش وزن در حد ۵/۲ تا ۵ کیلوگرم در خانم‌هایی که وزن خیلی کم دارند ممکن است منجر به تخمک‌گذاری طبیعی شود.

 

وی بیان کرد: معمولاً زمانی که زوجین تمایل به بارداری دارند نیاز به رژیم غذایی خاصی ندارند، مگر اینکه بنا بر تجویز پزشک برای باردارشدن نیاز به رژیم غذایی مشخصی داشته باشند.

 

این مقام مسئول گفت: بررسی‌ها نشان داده‌اند که املاح، مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند ویتامین C ، ویتامین E، سلنیوم، روی، اسیدفولیک و کلسیم کیفیت اسپرم را افزایش می‌دهد.

 

وی یادآوری کرد: توصیه می‌شود خانم‌ها استفاده زیاد از کافئین را کاهش دهند؛ چراکه می‌تواند جذب آهن و کلسیم (دو ماده مغذی موردنیاز برای بارداری و لقاح) را کاهش دهد، علاوه بر این ماده در قهوه، چای و شکلات دیده می‌شود.

 

اکبری گفت: خوردن روزانه چربی‌های سالم برای افزایش باروری مهم است و افزایش چربی‌های مضر (چربی‌های ترانس) خطر ناباروری را افزایش می‌دهد.

 

این مقام مسئول بیان داشت: ورزش احساس خوبی را در فرد ایجاد می‌کند، خواب را بهبود می‌دهد، به کنترل وزن کمک کرده و بیماری‌های مزمن مانند حملات قلبی را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید ورزش خیلی زیاد و سنگین می‌تواند تأثیر منفی بر باروری داشته باشد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک