دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۵۷۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ساعت ۱۲:۴

جوان مهمانکی از تعمیرگاه خانوادگی تا مسابقات جهانی مهارت/ توجه خاصی به رشته های فنی نمی شود

امیرحسین وحیدی، اهل و ساکن روستای مهمانک مانه وسملقان، که از سن 14 سالگی در تعمیرگاه خانوادگی مشغول به فعالیت بوده، با مهارتی که فراگرفته توانسته در مسابقات کشوری مهارت در جایگاه نخست بایستد و مدال طلا را کسب کند.
جوان مهمانکی از تعمیرگاه خانوادگی تا مسابقات جهانی مهارت/ توجه خاصی به رشته های فنی نمی شود,

به گزارش خبرنگار عصراترک از مانه و سملقان، سالانه مسابقاتی در حوزه های مهارتی از قبیل فناوری اطلاعات، مکانیک، مکاترونیک و… تحت عنوان مسابقات ملی مهارت در کشور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای برگزار می شود که در این ماراتون رقابت کنندگان برای شرکت در مسابقات جهانی مهارت که تحت نظر سازمان جهانی IVTO هر دو سال یکبار برگزار می شوند، آماده می شوند.

از آنجایی که این مسابقات کاملا ماهیت عملیاتی دارند، مورد توجه ویژه بزرگترین شرکت های دنیا قرار می گیرند.

 در این مسابقات که طی سه یا چهار روز برگزار می شود، شرکت کنندگان از سراسر جهان باید پروژه های تعریف شده ی خود را اجرایی و در نهایت کار آنها با رای داوران سنجیده می شود.

در ایران مسابقات مهارت در سه مرحله ی شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می شود و شرکت کنندگان در مرحله ی شهرستانی با هم به رقابت پرداخته و پس از ارزیابی داوران، یک نفر از هر شهرستان در مرحله ی استانی شرکت و پس از رقابت منتخب هر استان در رشته ی مورد نظر، وارد مرحله ی کشوری می شود که در این مرحله نیز منتخبان استان ها در هر رشته، با هم رقابت می کنند و نفرات برتر وارد اردوی جهانی می شوند.

طی این فرآیند آموزش های فوق تخصصی به صورت فشرده به کارآموزان داده شده به نحوی که این افراد برای رقابت در بالاترین سطح جهانی آماده می شوند

امیر حسین وحیدی، اهل و ساکن روستای مهمانک مانه وسملقان، نیز یکی از مدال آوران طلای کشوری این مسابقات است که و توانسته در اولین دوره از شرکت در مسابقات در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری مدال طلا را کسب کند.

 

امیر حسین وحیدی، در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: متولد 1381 هستم که در سال 1400 در رشته تعمیر و نگه داری ماشین آلات سنگین موفق به کسب مدال طلای کشوری شدم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشجوی رشته مکانیک خودرو هستم، گفت: مکانیکی را ازکودکی در تعمیرگاه پدر و پنج برادر خود آغاز کردم و در سن 14 سالگی در سال۹۴ در کارگاه فنی حرفه‌ای آموزش دیدم و مدرک فنی حرفه ای را گرفتم و در سن ۱۹ سالگی به مدال طلای کشوری دست پیدا کردم.

وحیدی ادامه داد: مطلع شدم که مسابقاتی علمی و مهارتی در شهرستان برگزار می شود که در سال 95 مراجعه کردم و به دلی پایین بودن سنم پذیرفته نشدم، تا اینکه سال گذشته در این مسابقه شرکت کردم و در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری مقام اول را کسب کردم.

این جوان پویا و فعال مهمانکی توضیح داد: وضعیت شهرستان مانه و سملقان از لحاظ امکانات و تجهیزات ضعیف است،  تنها دارای یک کارگاه دیزل است که در رده سنی بزرگسالان در آن فعالیت دارند، در صورتی که رقیب های من در داخل معدن و کار بر روی ماشین آلات سنگین و فوق سنگین خود را برای مسابقه آماده کرده بودند و من تنها به صورت تئوری کار کرده بودم.

وحیدی از دلایل موفقیتش گفت:  قطعاً اول لطف خدا بوده که شامل حالم شده و بعد از آن خانواده ام و کمکی که سازمان فنی حرفه ای کرده، همه با هم باعث شد تا من بتوانم موفقیت هایی در این رشته کسب کنم.

 وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه هدف تان بعد از رقابت در مسابقات جهانی چیست، گفت: بتوانم در شهر آشخانه افراد فنی زیادی وجود دارند، که می توان از ظرفیت این افراد استفاده کرد و با ایجاد یک روش استاندارد و صنعتی کردن شهرستان، ظرفیتی نیز برای اشتغال جوانان رقم زد تا جوان بیکاری وجود نداشته باشد.

وحیدی از تاثیر این مدل مسابقات در رده های سنی نوجوانان و جوانان توضیح داد: حضور رده های سنی پایین در این مسابقات و کسب مقام، در واقع نوعی تشویق برای نوجوانان خواهد شد که علاقه مند می شوند با این رشته و مهارت آشنا شوند و در ایام تعطیلات در تعمیرگاه ها مشغول به کار می شوند تا زمانشان به بطالت نگذرد و مهارتی را آموزش ببینند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دوره آموزش ادواری تعمیرات و نگهداری هواپیما را می گذرانم، تا بتوانم در دوره های آموزشی کرج و در حوزه هواپیما در بیستمین دوره مسابقات شرکت کنم.

وحیدی یادآور شد: مسابقات زیادی به خاطر روزهای کرونایی کنسل شدند، برنامه مسابقات فرانسه تا شهریور ماه مشخص می شود.

این جوان فعال و توانمند مهمانکی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات جامعه این است که توجه خاصی به رشته های فنی نمی شود، در زمان استخدام در ادارات حقوق و مزایای یک تعمیرکار خیلی کمتر از راننده است، در حالی که وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: کارآفرینی در نگاه من این است که در هر لحظه نکته جدیدی را یاد می گیریم، جوانان به سمت کارهای فنی بروند، زیرا بعد از کسب تجربه و مهارت می توانند برای خودشان ایجاد شغل داشته باشند تا مجبور نشوند برای انجام کار به خارج از استان سفر کنند.

وحیدی با اشاره به اینکه هر کاری نیاز به تخصص علمی دارد، گفت: مدرک و فن و مهارت تکمیل کننده یکدیگر هستند و نیاز است که فرد در کنار مهارتی که دارد مدرک دانشگاهی نیز دریافت کند.

 

 انتهای پیام/ زهرا صدیقی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک