دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۵۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۱/۰۴ - ساعت ۱۸:۶
در گفتگو با کارآفرین شیروانی مطرح شد:

آغاز کار با ۲۴ هزار تومان سرمایه/ معروف در جهان مهجور در شیروان

زینب قلیچی، بانوی ۳۰ ساله شیروانی که مدرک کارشناسی شیمی دارد اما در هنری غیرمرتبط با رشته تحصیلی دانشگاهی مشغول به کار است و توانسته در این رشته حرفی برای گفتن داشته باشد و حالا محصولاتش را به کشورهای خارجی صادر کند.
آغاز کار با 24 هزار تومان سرمایه/ معروف در جهان مهجور در شیروان,

به گزارش عصراترک از شیروان، این بانوی کارآفرین شیروانی از سال ۹۷ فعالیت در رشته سوزن دوزی سنتی یا همان رو دوزی سنتی کار را آغاز کرده و از سال ۹۸ شرکت تاسیس کرده است.

این بانوی شیروانی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در شیروان گفت: سال ۹۷ من و چند نفر از اقوام که همه نوادگان یک مادر بزرگ بودیم که این سوزن دوزی ها را به ما یاد داده بود هر کدام در یک شهر مشغول تدریس و درس خواندن بودیم اما بعد از فوت مادر بزرگ تصمیم گرفتیم این هنر را به یک کسب و کار تبدیل کنیم .

 

قلیچی اظهارکرد: قبل از فوت مادربزرگ این کار را یاد داشتیم ولی رشته تحصیلی هیچ کدام ما ربطی به این کار نداشت و بعد از فوت مادر بزرگ به این فکر کردیم که یک کسب و کار خانوادگی داشته باشیم و این کار را انجام دادیم .

وی افزود: سال ۹۷ که شروع به فعالیت در این هنرکردیم فقط یک ایده داشتیم و نمی دانستیم می خواهیم در چه راهی قدم بگذاریم برای همین هیچ سرمایه ای از خانواده هایمان نگرفتیم و سرمایه اولیه ما برای شروع کار۲۴ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: در ابتدا هیچ چشم اندازی برای آینده نداشتیم برای همان سرمایه ای از کسی نگرفتیم  ویک گروه ۶ نفره بودیم که روی هم ۲۴ هزار تومان گذاشتیم و یک نمونه کار تولید کردیم و آن را به بقیه نشان دادیم که می توانیم این کار را برایتان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه آن زمان در فضای مجازی تبلیغات نداشتیم ، گفت: تبلیغات را از خانواده و فامیل شروع کردیم ،کم کم کارمان در بین فامیل رونق گرفت و منسوجات خانگی در انواع و اشکال مختلف کوسن و پارچه های رو مبلی تولید کردیم .

این بانوی کارآفرین شیروانی اضافه کرد: پارچه اولیه مورد نیاز این هنر از پشم هست و اگر به طرح های تولیدات ما هم دقت کنید مثل فرش دست بافت هستند.

قیلیچی گفت: این پارچه و نخ فقط در کرمان تولید می شود  و به این نوع پارچه پته  گفته می شود که این ها را از کرمان وارد می کنیم .

 

وی ادامه داد: در ابتدای کار، پارچه ها را با طرح از کرمان می آوردیم ولی الان خودمان طرح ها را شخصی سازی کردیم  و هم طرح های بومی داریم هم طرح های امروزی که بر اساس سلیقه مشتری است،  طرح های استان های دیگر را هم با طرح های استان خودمان ادغام کردیم .

وی ادامه داد: چون بازار ما در کل کشور است، طرح های مختلف تولید می کنیم که برای هر نوع مشتری طرح داشته باشیم ،بخاطراینکه پارچه اصلی مورد استفاده در این کار از پشم هست، جز کالا های لوکس محسوب می شود و مانند فرش هر چه قدمت آن بیستر شود ارزش ریالی آن هم بیشتر می شود.

این بانوی کارآفرین شیروانی گفت: در حال علاوه بر 6 نفر کادر اداری ۴۰ نفر هم بافنده در روستا ها داریم و از طریق راننده های روستاها، پارچه، نخ و طرح را تحویل داده و تولیدات را نیز دریافت می کنیم و پس از پرداخت نهایی آماده تحویل به مشتری می شود.

قلیچی اظهارکرد: تولیداتمان را به تهران، اصفهان، یزد، زنجان، کردستان ، غرب و شمال غرب کشور ارسال می کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه صادرات محصولات را نیز داریم، گفت:  برای تولید محصول صادراتی باید استانداردهای مورد نیاز رعایت شود و چون ما رابط صادرات داشتیم استاندار های صادرات را بلدیم و می دانیم چه محصولی با چه کیفیتی باید صادر کرد .

وی اضافه کرد: به کشور های هنگ کنگ هر دو هفته ارسال داریم که یک آقای ایرانی که در آنجا تاجر فرش است محصولات ما را نیز صادر می کند در لندن نیز با یک خانم بوشهری که گالری نقاشی دارند، همکاری می کنیم.

 

قلیچی تاکید کرد: برنامه ریزی ما برای سال ۱۴۰۱ تمرکز بر روی صادرات است چراکه بخاطر مشکلات اقتصادی که برای مردم پیش آمده زمینه فروش سخت شده و باید چند برابر تلاش کنیم تا بتوانیم فروش چند سال پیش را داشته باشیم.

این کارآفرین شیروانی گفت: عضویت ما در مجموعه پارک علم و فناوری باعث دیده شدن هنر ما در استان شد چراکه قبل از آن در شهرستان شیروان مسئولی از ما حمایت نکرد و هم اکنون نیز بسیاری از مسئولان از صنعت ما بی خبر هستند .

قلیچی با بیان اینکه بیشترین ارتباط ما با مسئولان بجنوردی و تهرانی است، گفت: متاسفانه در شهرستان ها آن طوری که باید کارآفرینان حمایت نمی شوند و توجهی به آن ها نمی شود.

وی تاکید کرد: در سال ها اخیر سلیقه مردم به سمت هنر های سنتی تغییر کرده است و هنرهای سنتی به عنوان بخشی از دکوراسیون منازل مخصوصا ایرانی های خارج کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: شاید از ۱۰۰ درصد فروش ما ۵۰ درصد برای ایرانی های خارج از کشور است ، ۵۰ درصد دیگر هم ۳۰ درصد تهرانی ها هستند و ۲۰ درصد شهرستان های دیگر ، ۳۰ درصد تهرانی ها هم ۲۰ درصد مرفه های تهران هستند و زمانی که سفارش به دست ان ها میرسد می گویند چقدر حال ما خوب است که یک گوشه از خانه ی ما یک هنر سنتی دارد.

وی با بیان اینکه استقبال در سال های اخیر نسبت به قبل خیلی بیشتر شده است، گفت: سال اولی که وارد پارک علم و فناوری شدم جز سه مدیر برتر بودم ، پارسال از طرف فنی حرفه ای،  کارافرین برتر شهرستان معرفی شدم و از طرف میراث فرهنگی سال گذشته کارآفرین برتر شدم .

 

وی تاکید کرد:  زمانی که کسب و کار را شروع کردیم، کشور در وضعیت بد اقتصادی بود و تولیدات ما نیز از واجبات زندگی مردم نبود و جز کالای لوکس بود و هر کس توان خرید اش را نداشت ولی کاملا ایمان داشتیم که هیچ چیز نشد ندارد و خدا واقعا راه را جلوی پا می گذارد .

این کارآفرین شیروانی خواستار توجه بیشتر مسئولان شهرستان به این هنر شد.

انتهای پیام/ حق بین

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک