یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ساعت ۸:۴۳
در میزگرد شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد:

جای خالی برخی از دستگاه های متولی در جشنواره فیلم مقاومت/"فیلم مقاومت" غنیمتی برای عرض اندام فیلم سازان جوان

جشنواره فیلم مقاومت در سال های اخیر با حضور فیلم سازان مطرح و مستقل جهان توانسته توجه بسیاری از فیلمسازان انقلابی و مبارز را به خود جلب کنند و نشان دهنده این است که قطعا رقابت با اسکار و کن هدفی دور از دسترس برای این جشنواره نخواهد بود.
 جای خالی برخی از دستگاه های متولی در جشنواره فیلم مقاومت/

به گزارش عصراترک، مقاومت، مفهومی است که برای همه فعالان هنری که در پی معنویت، عدالت، صلح هستند جذابیت دارد. اگر این مفهوم در قالب یک جشنواره سینمایی نمایان شود، قطعا می تواند تبدیل به یک بلوک سینمایی شود.

همان طور که امروز ایران در عرصه نبرد دفاعی و نظامی، امید همه مظلومان و کشورهای مستقل است و راه ابرقدرت ها را سد کرده، در عرصه فرهنگی و به ویژه سینمایی نیز باید چنین جایگاهی داشته باشد.

جشنواره فیلم مقاومت می تواند جایگاهی برای درخشیدن هنرمندان ارزشی فراهم کند و خلا در این عرصه را پر کند.

در این راستا با توجه به اینکه در آستانه برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت قرار داریم پایگاه خبری، تحلیل عصراترک میزگردی با حضور جواد اسماعیل زاده، مسئول بسیج هنرمندان خراسان شمالی، رضا لنگری، دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در خراسان شمالی و محزون، عضو شورای انجمن فیلم بسیج هنرمندان خراسان شمالی برگزار کرد.

 

عصراترک: جشنواره فیلم مقاومت چه میزان می تواند در توسعه فیلم موثر واقع شود؟

جواد اسماعیل زاده، مسئول بسیج هنرمندان خراسان شمالی گفت: در جشنواره فیلم مقاومت در دوره های قبل به اکران فیلم های منتخب کشور در استان ها بسنده می شد اما امسال برای اولین بار زمینه ارائه آثار فیلم سازان جوان در مرحله استانی فراهم شده است.

اسماعیل زاده اظهارکرد:  در مرحله استانی تحت عنوان فیلم سازان بسیجی آثار راه یافته به دبیرخانه در 6 بخش ارزیابی می شوند و از هر بخش یک نفر به مرحله کشوری راه پیدا می کند.

وی افزود: این جشنواره بهترین فرصت برای نشان دادن ظرفیت های جوان در بخش فیلم سازی است و زمان غنیمتی است که با هم افزایی بیشتر، فرصت نابی را برای متقاضیان در این عرصه ایجاد کنیم.

 

 

اسماعیل زاده اضافه کرد: این انتظار می رود در سال های آتی دستگاه های استانی در این حوزه حضور جدی داشته باشند و به آن بها دهند زیرا فرصت عالی برای دیده شدن هنرمندان استانی در سطح کشوری خواهد بود.

وی بسیج هنرمندان را منزلگاه تمامی هنرمندان عنوان کرد و گفت: درب سازمان بسیج هنرمندان استان بر روی تمامی افراد و هنرمندان با هر منش و حیطه فعالیت، باز است تا در کنار هم بتوانیم گامی موثر در جهت پیشرفت و شناساندن استان در عرصه فیلم داشته باشیم.

 

جشنواره فیلم مقاومت جایگاهی برای دغدغه مندان تولید فیلم ارزشی

رضا لنگری،  دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در خراسان شمالی نیز در این میزگرد گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره‌ها ایجاد انگیزه برای جوانان در راستای رقابت و آشنایی با افراد متخصص در این حوزه و ارتباط ب آنان است..

وی با اشاره به اینکه حمایت از فیلم سازان جوان در استان در حال اجرا است، اظهار کرد: خراسان شمالی به دلیل دارا بودن فرهنگ و قومیت های مختلف، استانی بکر برای پرورش هنر است و با یک هم افزایی بین دستگاه های مرتبط قطعا می توانیم بازخورد خوبی در حوزه فیلم در استان داشته باشیم.

لنگری با بیان اینکه صدا و سیما به خصوص سیمای استان در این حوزه می تواند تأثیرگذاری خوبی داشته باشد ،گفت: دانشگاه های استان و آموزش و پرورش نیز اگر ورود جدی حوزه فیلم سازی داشته باشند، می توانند موثر واقع شوند.

وی افزود: در دوره های قبل جشنواره فیلم مقاومت بسته ای متشکل از فیلم های منتخب ارزشی با موضوع مقاومت برای استان ها ارسال می شد که در تمامی نقاط استان اکران می شد که استان خراسان شمالی با اکران فیلم در 227 نقطه استان در سطح کشور برگزیده شد.

 

 

وی گفت: در شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت بخشی به عنوان فیلم سازان بسیجی در 6 محور فیلم نامه نویسی، فیلم کوتاه، فیلم بلند و تله فیلم، مستند، پویانمایی و نماهنگ برای ارائه آثار هنرمندان از سطح استان در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فراخوان این جشنواره از دو ماه پیش آغاز شده است، گفت: در راستای پیگیری امور ستادی، کمیته های مختلف تشکیل شده و با فیلم سازان استانی ارتباط گرفته ایم و فعالیت فیلم سازان در عرصه تولیدات نو آغاز شده است.

لنگری از برگزاری جلساتی با حضور فرماندهی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نماینده ولی فقیه، صداوسیما و هنرمندان استانی برای تبیین جنبه های مختلف کار خبر داد.

مدیر انجمن فیلم بسیج هنرمندان خراسان شمالی  با اشاره به اینکه این جشنواره می تواند فرصت مناسبی برای فیلم سازان و هنرمندانی باشد که دغدغه تولید کارهای ارزشی دارند، گفت: متقاضیانی که کد بسیجی ندارند نیز ثبت نام اولیه را در سامانه داشته باشند چراکه  با همکاری بسیج هنرمندان کد بسیجی برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از نهایی شدن ثبت نام و دریافت پیامک از سامانه، اثر موردنظر را به دبیرخانه جشنواره واقع در چهارراه ارتش نگارخانه تحویل دهند.

لنگری گفت: در اواسط شهریورماه، آثار رسیده به دبیرخانه توسط هیئت انتخاب، داوری خواهد شد و در هفته دفاع مقدس لیست برگزیدگان اعلام می شود.

وی یادآور شد: این جشنواره در 15 محور موضوعی شامل  ولایت فقیه و رهبری، شهدای انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس، انقلاب اسلامی ، اهداف و آرمانها، دستاوردها و پیشرفتها، بیانیه گام دوم انقلاب ، تمدن نوین اسلامی، انقلابی بودن و مدیریت جهادی، فرهنگ و تفکر بسیجی، زنان در انقلاب اسلامی، رسانه ها و فضای مجازی، تهدیدها و فرصت ها، جنگ نرم و نفوذ دشمن در عرصه های مختلف، تهدیدادت و دشمنان داخلی و خارجی، مقاومت، مدافعان حرم، بیداری اسلامی در منطقه و جهان برگزار خواهد شد.

 

 

دستگاه های متولی حوزه فیلم آنگونه که باید در این عرصه وارد نشده اند

محزون، عضو شورای انجمن فیلم بسیج هنرمندان خراسان شمالی گفت: امسال جشنواره فیلم مقاومت فرصت خوبی را برای فیلم سازان استان جهت راه یابی به مرحله کشوری مهیا کرده است.

وی ادامه داد: آنچه در جامعه نمایان است ، نشان از این دارد که دستگاه های مرتبط با فیلم و فیلم سازی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، آموزش و پرورش به اندازه ای که باید در تولید کارهای ارزشی ورود داشته باشند، کار نکرده اند.

محزون گفت: متاسفانه گاها از یک فیلم ساز بسیجی انتظار می رود که تولید را داشته باشند در حالی که در جهت رفع دغدغه مالی این فرد اقدامی انجام نمی شود، باید به این باور برسیم که تولید یک فیلم کوتاه نیز بدون تقویت بخش مالی قابل اجرا نخواهد بود.

این عضو شورای انجمن فیلم بسیج هنرمندان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برخی موارد اگر کارگردان بسیجی بدون در نظر گرفتن بخش مالی در تولید ورود پیدا کند، اما قطعا برای تولید این فیلم دستیارانی دارند که برای رفع نیازهای آنها باید حمایت شوند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی گفته می شود فیلم سازان بسیجی این بخش در واقع ویژه افرادی نیست که کد بسیجی دارند بلکه تمامی افرادی که دغدغه آرمان ها و ارزش های انقلاب را داشته باشند یک بسیجی خواهند بود.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک