یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ساعت ۱۳:۲۴
گزارش عصر اترک از هیجان شرکت ها برای پذیرش در بورس؛

قلاب تامین مالی واحدهای تولیدی به بازار سرمایه گیر کرد/ تلاش برای جایگزینی بورس به جای بانک

طی دهه ها، تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور متکی به سیستم بانکی بود اما طی چندین ماه اخیر، متاثر از افزایش قیمت دلار و هدایت نقدینگی های مردم به سوی بازار بورس، توجهات برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور به این بازار جلب شده است.
قلاب تامین مالی واحدهای تولیدی به بازار سرمایه گیر کرد/ تلاش برای جایگزینی بورس به جای بانک,

به گزارش عصر اترک، در کشور، همواره واحدهای تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک و طی یک دهه اخیر نیز شرکت های دانش بنیان برای حفظ چرخه تولید و فعالیت اقتصادی خود و حتی اجرای طرح های توسعه ای اشان به گرفتن تسهیلات بانکی وابسته بوده اند و در بسیاری از موارد نیز از روند دریافت تسهیلات به ویژه در زمینه نرخ بالای کارمزد تسهیلات بانکی و تهیه و تحویل تضامین سنگین به بانک ها به شدت گلایه داشته اند.

وابستگی این چنینی چرخه تولید کشور به سیستم سنتی بانکی برای تامین مالی مورد نیاز خود گویای آن است که طی دهه ها، سیستم اقتصادی کشور از وجود و یا خلق بازارهای مالی جدید برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی غافل بوده و این در حالی است که در این کشور، برنامه های توسعه اقتصادی برای رونق بخشی اقتصادی و تحقق جهش تولید تدوین، تنظیم و تصویب شده اند.

هر چند که کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه در طول زمان بر روی تامین منابع مالی بلند مدت برای گردش چرخه تولید اشان توجه داشته اند، اما در ایران اگر اتفاقاتی از قبیل کاهش ارزش ریال، افزایش قیمت دلار همچنین تمایل و هدایت صاحبان سرمایه برای حفظ ارزش سرمایه خود به سوی بازاری همچون بازار بورس رخ نمی دادند، شاید هنوز بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه متوجه اهمیت بازار بورس و فرابورس نمی شدند تا معاملات خود را در این بازار انجام دهند.

از سوی دیگر نیز دولت که با کسری بودجه، تبعات شیوع بیماری کرونا و تا مدتی نیز کاهش حجم صادرات مواجه و در مقابل متوجه تمایل نقدینگی های سرگردان مردم به سوی بازار بورس شد، در ماه های اخیر با اتخاذ تصمیماتی تلاش کرد تا با حمایت از این بازار سرمایه ای، سرمایه های مردم را از دیگر بازارها به سوی این بازار هدایت کند تا حداقل از التهاب بوجود آمده در بازارهای موازی همچمون ارز، سکه و مسکن کاسته شود و این بازار به ظرفیتی بسیار مهم برای تامین مالی واحدهای تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک به منظور تداوم گردش چرخه تولیدی آنها تبدیل و اتکا به سیستم سنتی بانکی تغییر جهت دهد.

حال که در نیمه دوم از مرداد ماه سال 99 به سر می بریم، از نتایج تلاش دولت برای هدایت نقدینگی های سرگردان مردم به سوی این بازار سرمایه، اعلام گزارش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ماه جاری مبنی بر ورود 140 شرکت جدید به این بازار و عرضه سهام آنها در این بازار در آینده ای نزدیک همچنین دو برابر شدن ارائه عرضه اولیه شرکت ها در این بازار طی هفته های اخیر و تمایل بسیاری از شرکت ها برای انجام حسابرسی های مالی اشان به منظور دریافت مجوز برای ورود به این بازار بوده تا آنها بتوانند با ورود به این بازار، تامین مالی ارزان قیمت را داشته باشند.

هر چند که البته نیت برخی از شرکت ها برای ورود به این بازار واگذاری و فروش گران قیمت تمام سهام شرکت خود بوده که این بیشتر برای شرکت های متوسط و کوچک صدق می کند درحالیکه هدف اغلب کارخانجات صنعتی بزرگ همچنین شرکت های دانش بنیان کشور تامین مالی ارزان قیمت است.

با این وجود، بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز در این شرایط به طور مستمر به دولت توصیه می کنند که تصمیم گیری ها و هدایت در این بازار باید به گونه ای پیش برود که نقدینگی های وارد شده و یا در راه به این بازار به سمت تولید هدایت شوند و منجر به سفته بازی و بورس بازی در این بازار نشوند.

به گزارش پایگاه خبری عصر اترک، استان خراسان شمالی نیز از فضای حاکم بر این بازار سرمایه ای بی نصیب نمانده و تعدادی از واحدهای صنعتی استان نسبت به ورود به این بازار و عرضه سهام خود در این بازار با هدف تامین مالی ارزان قیمت اعلام آمادگی کرده اند که در حال حاضر حسابرسی های مالی آنها برای پذیرش در بازار فرابورس در دست اقدام قرار گرفته است.

در همین باره، سعید پورآبادی، رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی اظهار کرد: در استان اغلب واحدهای تولیدی برای تامین مالی و اجرای طرح های توسعه ای خود به دنبال اخذ وام از بانک ها هستند که اخذ این وام ها با کارمزد بالا و ارائه تضامین سنگین همراه است.

وی گفت: این در حالی است که بازار سرمایه (بورس و فرابورس) با ساز و کاری که دارد تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی را آسان تر کرده است.

پورآبادی عنوان کرد: در همین راستا، در تیر ماه امسال با حضور تعدادی از تولیدکنندگان صنایع کوچک استان جلسه ای برگزار کردیم و در آن جلسه کارگزار بورس اوراق بهادار، کالا و انرژی استان مزایای بهره برداری از این بازار سرمایه و تامین مالی از این بازار را تشریح کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه در خراسان شمالی واحدهای تولیدی قوی ای نیز فعالیت دارند پس از برگزاری جلسه یاد شده، آنان برای ورود به این بازار سرمایه به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز خود اعلام آمادگی کردند.




 

اعلام آمادگی 30 واحد صنعتی خراسان شمالی برای پذیرش در بازار بورس ایران

محمد حسینی پور، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: در حال حاضر یکی از روش های پایدار و نوین تامین مالی برای واحدهای تولیدی وجود بازار فرابورس و بورس ایران است که حال با توجه به سیاست های کلی دولت و علاقمندی عمومی ایجاد شده در کشور نسبت به این بازار سرمایه، واحدهای صنعتی کوچک نیز کشش پیدا کرده اند تا با حضور در این بازار بتوانند از محل نقدینگی های عمومی مردم که به این بازار وارد شده است، تامین مالی را انجام دهند.

حسینی پور افزود: این در حالی است که تامین مالی از بانک ها، روشی زمان بر و سخت است.

وی در ادامه عنوان کرد: در استان جلسات متعددی با حضورنماینده کارگزاری های بورس در استان برای واحدهای صنعتی صنایع کوچک استان برگزار و مزایای حضور در این بازار برای آنان تشریح شد.

وی گفت: در حال حاضر اقدامات اولیه برای ورود آنان به این بازار سرمایه انجام شده است که البته شرکت های متقاضی نیز می بایست در ارائه صورت های مالی خود به منظور انجام حسابرسی های آنها همکاری لازم و سرعت عمل را داشته باشند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی وی با بیان اینکه تا به کنون 30 واحد صنعتی واقع در شهرک های صنعتی و خارج از شهرک های صنعتی استان برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: درصورتیکه حتی دو تا سه واحد صنعتی استان نیز بتوانند مجوز ورود به این بازار را اخذ کنند آنها برای سایر واحدهای صنعتی سرپای استان، الگویی خواهند شد تا خود را برای ورود به این بازار آماده کنند.

وی خاطر نشان کرد: از سال گذشته تا به کنون یک واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی بجنورد توانسته است تا مجوز ورود به این بازار سرمایه را اخذ و نماد بورسی را دریافت کند.

حسینی پور یادآور شد: شرکت شهرک های صنعتی استان به تمامی واحدهای صنایع کوچک استان اعلام کرده است که این نهاد هزینه های صرف شده توسط این واحد های تولیدی را برای ورود به این بازار سرمایه را تسویه خواهد کرد که این تصمیم، بسته ای تشویقی برای مدیران این واحدهای تولیدی خواهد بود.



 

 شرکت های دانش بنیان فرهنگ جدیدی را در بازار بورس پایه گذاری می کنند

ناصر لطفی، مدیر مراکز رشد و موسسات بازاریابی پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در حال حاضر مسیر رشد و نقش آفرینی شرکت های کوچک و متوسط تولیدی در کشور به عللی از جمله نقص آنها در هدایت منابع مالی، نقص ساختاری در زمینه هدایت منابع مالی، نبود انگیزه برای تهیه و ارائه گزارش های مالی و عملیاتی شفاف دچار تنگنای اساسی شده است.

لطفی گفت: در این شرایط یاد شده، ورود به بازار سرمایه  (بورس، فرابورس) یک نسخه بسیار مناسب برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور خواهد بود که علاوه بر اینکه بنگاه اقتصادی از محل سرمایه های مردم سهم می برد همچنین سرمایه گذاران نیز از محل سود معاملاتی آن بهره مند می شوند.

وی افزود: بنگاه های اقتصادی پذیرفته شده در این بازار سرمایه بدون نیاز به دریافت وام و بازپرداخت آن امکان افزایش سرمایه را در سال های متمادی دارند و هیچ اجباری برای آنها در زمینه استرداد مبلغ سرمایه گذاری در سهام خریداری شده توسط سرمایه گذار وجود ندارد.

وی عنوان کرد: با توجه به چنین امکانی در این بازار سرمایه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین پارک های علم و فناوری کشور متمایل شده اند تا شرکت های دانش بنیان کشور از ظرفیت این بازار سرمایه به منظور تامین مالی واحدهای خود بهره برداری کنند.

لطفی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از 50 شرکت دانش بنیان کشور وارد این بازار سرمایه شده اند، عنوان کرد: در آینده پیشرو، شاهد نقش آفرینی بیشتر شرکت های دانش بنیان کشور در این بازار خواهیم بود و این شرکت ها زمینه ساز یک فرهنگ جدید در این بازار سرمایه خواهند بود.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان کشور برای بهره برداری از ظرفیت این بازار سرمایه ای هنوز در ابتدای راه هستند که البته دولت ها باید این مسئله را جدی بدانند.

با این وجود، وی بیان کرد: پنهان ماندن ارزش دانش فنی شرکت های دانش بنیان که مشمول ارزش گذاری نشده بود، چالشی بود که تمایل این شرکت ها را به این بازار را کند کرده بود.

مدیر مراکز رشد و موسسات بازاریابی پارک علم و فناوری استان افزود: سرانجام اخیرا وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین ساز و کاری برای رفع این دغدغه را آغاز کردند تا دانش فنی این شرکت ها ارزش گذاری شوند.

وی یادآور شد: این اقدام موجب سرعت بخشی به ورود این شرکت ها به بازار سرمایه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در خراسان شمالی 17 شرکت دانش بنیان نوپا و تولیدی در حال فعالیت اقتصادی هستند که حجم سود دهی آنها با یکدیگر متفاوت است.

لطفی گفت: در حال حاضر تعدادی از این شرکت های تولیدی برای ورود به بازار سرمایه و بهره مندی از ظرفیت های تامین مالی این بازار اعلام آمادگی کرده اند که پارک علم و فناوری استان به عنوان یک تسهیل گر پیگیر تحقق آن است.



 

 عرضه سهام لوله گستر و فولاد اسفراین در دستور کار

علی اصغر رضا زاده، معاون امور صنایع و معادن خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: بر اساس تصمیم وزارت اقتصاد و دارایی 49 درصد از سهام کارخانه لوله گستر همچنین مجتمع صنعتی فولاد شهرستان اسفراین از طریق صندوق ای تی اف در بورس به مردم واگذار خواهد شد.

رضازاده گفت: البته درباره واگذاری سهام کارخانه آلومینای جاجرم از طریق بورس هیچ تصمیمی در دستور کار نیست و این کارخانه صنعتی با مدیریت دولتی اداره خواهد شد.

 صورت های مالی 15 شرکت تولیدی استان در دست ارزیابی حسابرسان

مرتضی قنادیان، کارگزار بورس و اوراق بهادار، کالا و انرژی در خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: ظرفیت بهره برداری از بازار بورس برای شرکت های تولیدی به منظور تامین مالی و اجرای طرح های توسعه ای خود از سال های گذشته وجود داشته اما به علت اینکه بسیاری از مسئولان اجرایی و مدیران شرکت ها با این ظرفیت از بازار سرمایه آشنا نبودند، استان در استفاده از این بازار محروم مانده بود.

قنادیان گفت: بنده از سال 84، درباره بهره برداری از ظرفیت های این بازار با مسئولان اجرایی وقت صحبت کرده ام اما گفته های بنده مورد توجه آنان قرار نگرفت تا اینکه کشور با مسائل کاهش ارزش ریال، افزایش قیمت دلار و هجوم نقدینگی های مردم به سوی بازارهای مختلف از جمله بازار بورس اتفاق افتاد.

وی گفت: وقتی بازار بورس کشور با هجوم نقدینگی های مردم مواجه شد و فعالیت این بازار در کشور خود را به صورت مثبت نشان داد، دوباره به سراغ مدیران سازمان های توسعه محور استان رفتم و شرایط بهره برداری از این بازار را تشریح کردم که سرانجام مسئولان اجرایی نسبت به استفاده از این بازار برای تامین مالی شرکت های تولیدی استان ابراز تمایل کردند.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که از سال های گذشته، سهام شرکت های پتروشیمی خراسان، سیمان بجنورد و قند شیروان از استان خراسان شمالی در بازار بورس ایران معامله می شوند.

کارگزار بورس و اوراق بهادار، کالا و انرژی در استان افزود: مدیران اجرایی حوزه اقتصادی استان می توانستند با رجوع به ارزیابی وضعیت عملکردی این سه شرکت در بورس کشور، مقایسه سازی را انجام می دادند و این روش را الگویی برای هدایت سایر شرکت های تولیدی استان به منظور انجام تامین مالی آنها از این بازار قرار می دادند.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال طی سال های اخیر کارخانه سیمان بجنورد متاثر از اعمال تحریم های اقتصادی بر کشور با مشکل فروش محصول روبرو شد، با این وجود، به دلیل حضور این شرکت در بازار بورس کشور این شرکت توانست سرپا بماند و چرخ اقتصادی اش را پویا نگه دارد چون بازار سرمایه از این شرکت ها حمایت می کند.

وی همچنین یادآور شد: البته متعجب هستم چرا پتروشیمی خراسان که سال ها است در بازار بورس کشور حضور دارد، اجرای فاز دوم توسعه ای خود را از وجود این بازار سرمایه ای و تامین مالی از این بازار را محقق نمی کند!

قنادیان در ادامه به اعلام آمادگی 15 واحد تولیدی خراسان شمالی برای ورود به بازار فرابورس کشور اشاره کرد و گفت: صورت های مالی این شرکت ها به علت اینکه دارای ایراد بودند در اختیار شرکت های حسابرسی مورد تایید سازمان بورس کشور قرار گرفته اند تا ارزیابی شوند که در صورت مثبت بودن صورت مالی اشان، آنها وارد بازار فرابورس کشور خواهند شد.

وی افزود: ارزیابی این صورت های مالی حدود یکسال به طول می انجامد.

کارگزار بورس و اوراق بهادار، کالا و انرژی در خراسان شمالی همچنین با اشاره به اینکه به زودی سهام مجتمع فولاد اسفراین از طریق عرضه اولیه به سهامداران این بازار ارائه خواهد شد تا خریداری شوند، توصیه کرد: شرکت های تولیدی که تقاضای تاسیس دارند، می توانند برای تامین مالی راه اندازی واحد خود از ظرفیت این بازار سرمایه ای استفاده کنند.

 

ایجاد صفی طولانی از تقاضای شرکت ها برای ورود به بازار بورس ایران

محسن قلی زاده، رییس گروه مطالعات اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در حال حاضر سیاست دولت درباره بازار بورس، عمق بخشی به آن از طریق هدایت شرکت های تولیدی کشور برای ورود به این بازار است تا تعداد این شرکت ها در این بازار بیشتر شود.

قلی زاده گفت: با ورود شرکت های تولیدی بیشتر به این بازار، سرمایه هایی که وارد این بازار می شوند توزیع آن میان سرمایه گذاران عادلانه تر خواهد بود و سهام هایی که در این بازار به سرمایه گذاران ارائه می شوند، سر شکن می شوند و فشارهای هیجانی را از این بازار می گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا به کنون شاهد بوده ایم که هر هفته سهام شرکت های جدیدی با ارائه عرضه های اولیه در این بازار به فروش گذاشته شده اند و این سیاست دولت موجب شده است تا یک صف طولانی از اعلام آمادگی بسیاری از واحدهای تولیدی کشور برای ورود به این بازار اتفاق بیفتد که این یک اقدام بسیار مثبت است.

وی تصریح کرد: گسترش فروش سهام شرکت ها در این بازار، تامین مالی، عقد قراردادهای جدید، تولید بیشتر، جذب نیروی بیشتر و افزایش سطح اشتغال را زمینه سازی می کند که از اثرات مثبت ورود به این بازار سرمایه است.

با این وجود، رییس گروه مطالعات اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان تصریح کرد: البته نباید در حال حاضر بازار بورس ایران را با بازار بورس کشورهای توسعه یافته مقایسه کرد.

وی گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران نوپا است و این اقتصاد به تامین زیرساخت های لازم نیاز دارد.

در عین حال، قلی زاده افزود: با شرایط فعلی حاکم بر بازار بورس ایران با اتخاذ اقدامات صحیح می توان نقدینگی مردم را به این بازار هدایت کرد تا این نقدینگی ها برای تولید و کاهش نرخ بیکاری کشور بکار گرفته شوند.
 



 

سیاست تامین مالی واحدهای تولیدی از بانک محوری به بورس محوری

مجید درخشانی، مدیر کل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با یادآوری این مطلب که همواره انجام تامین مالی برای واحدهای تولیدی کشور بانک محور بوده است، اظهار کرد: با رونق گیری بازار بورس کشور متاثر از وضعیت افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش ریال، این تک محوری شکسته شد.

درخشانی گفت: در همین راستا، دولت نیز سیاست تامین مالی واحدهای تولیدی کشور را بر اساس هدایت این واحدها برای ورود به بازار بورس در دستور کار خود قرار داد تا با این اقدام، به این بازار عمق داد و ستدی دهد.

وی گفت: با توجه به شرایط یاد شده، استان نیز متاثر از این سیاست دولت، هدایت واحدهای تولیدی استان را به سوی این بازار در دستور کار قرار داده و پیگیر تحقق آن است.

وی همچنین به فعالیت شرکت های دانش بنیان استان نیز اشاره کرد و گفت: این شرکت ها با ورود به این بازار سرمایه ای می توانند تامین مالی مورد نیاز خود همچنین اجرای طرح های توسعه ای خود را انجام دهند.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان تصریح کرد: با توجه به اینکه تولیدات شرکت های دانش بنیان دارای ارزش افزوده هستند، ورود این شرکت ها به این بازار سرمایه ای دورنمای خوبی خواهند داشت که استان ها نیز از ورود این شرکت ها به این بازار منتفع می شوند.

انتهای پیام/سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک