یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۰۵۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ساعت ۱:۳۰
گزارش؛

صنعت خراسان شمالی لنگ می زند/ بی پولی واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشانده است

کشاورزی، صنایع و گردشگری سه پایه اصلی توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در خراسان شمالی نام برده می شود اما چند سالی است که علاوه بر مشکلاتی که بر اقتصاد کشاورزی سایه انداخته است، رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی نیز چرخ دیگر اقتصاد این استان را از حرکت باز نگاه داشته است.
صنعت خراسان شمالی لنگ می زند/ بی پولی واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشانده است,

به گزارش عصر اترک، براساس آمار استان خراسان شمالی با 936 هزار نفر جمعیت یکی از قطب های کشاورزی و صنعتی کشور محسوب می شود به طوریکه بیش از 400 واحد تولیدی و صنعتی دارد هر چند سهم این استان درحوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین است. 
در حال حاضر به گفته مدیران، واحدهای تولیدی استان  با کمترین ظرفیت تولیدی مشغول به کارند و موانعی به‌ویژه مشکلات مالی و سرمایه‏ ای عامل اصلی تعطیلی این واحدها به شمار می ‏رود.

مالیات زیاد، کمر تولید را شکسته است
مدیرعامل شرکت آذین بسپار به آغاز فعالیت شرکت خود از سال 93 اشاره کرد و مهمترین مشکلات واحد های  تولیدی با بانک ها را عدم همکاری در پرداخت سرمایه در گردش کافی دانست . 
مجید خوش وحید افزود: اداره دارایی نیز با افزایش ارزش افزوده و مالیات های زیاد کمر تولید استان را شکسته است.

بانک ها سنگ اندازی می کنند
مدیرعامل شرکت اطلس لوله اسفراین ازجمله مشکلات واحدهای تولیدی را فرایند بسیار سخت اخذ تسهیلات بانکی و سنگ اندازی کارشناسان، پرداخت وام ها بدون استعلام از واحدهای زیربط به منظور تسریع در تولید ، افزایش بی رویه بیمه کارکنان و کاهش سودهای بانکی و عدم تنفس به واحدهای نوپا اعلام کرد.
محمود خوش وحید افزایش قیمت مواد اولیه به جهت افزیش نرخ ارز و هدفمندی یارانه ها و عدم پرداخت یارانه سهم تولید،عدم پرداخت تسهیلات ویژه ای به منظور نوسازی خط تولید و... را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی استان اعلام کرد.

همچنین مدیرعامل واحد تولیدی کیمیا کولاک شیروان به شروع فعالیت این واحد از سال 84 در شهرک صنعتی این شهرستان اشاره کرد و گفت: این واحد طی چند سال گذشته در حوزه تولید لبنیات و دوغ بدون گاز فعال بوده است.
مختار داوردوست اظهارکرد: متأسفانه پس از هدفمندی یارانه ها و افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه های تولید، عدم پرداخت سرمایه در گردش کافی، عدم پرداخت یارانه سهم تولید باعث شد توان پرداخت اقساط بانکی از آنها گرفته شود.
مدیرعامل کشت و صنعت بهار نارنج شرق شیروان شروع فعالیت شرکت خود را از سال 88 اعلام کرد وگفت: هم اکنون دراین واحد تولیدی 60 نفر در سه شیفت کاری فعالیت می کنند.
حشمت اله داودی اظهارکرد: با آغاز تحریم ها زنجیره تولید و افزایش هزینه ها و عدم همکاری بانک در پرداخت تسهیلات اقساط بانکی این شرکت را از ابتدا به سمت ورشکستگی سوق داد.
مدیرعامل واحد تولیدی صنایع غذایی خوشه مهر آریان، گفت: این مجموعه با مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرامین رهبری از سال 90 به کار خود ادامه داده است.
کامران مظهری محل اخذ تسهیلات واحد تولیدی خود را  بانک ملی به میزان یک میلیارد و 300 میلیون ریال اعلام کرد وافزود: در توافق اولیه مقرر شده بود طی 18 ماه اقساط بانکی پرداخت شود که 5 سال به طول انجامید و موجب شد این شرکت گرفتار بحران اقتصادی شود .

سود بانکی بالا معضل واحدهای تولیدی استان
دراین رابطه رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی وظیفه بخش خصوصی و تولید را کمک به دولت در استان و رنق اقتصادی کشور برشمرد وگفت: سود بالای بانکی نیز از معضلات اصلی تولید کنندگان استان است.
محمد صمدی بر ضرورت استفاده از مشاوره کارشناسان اتاق بازرگانی برای ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی خراسان شمالی تاکید کرد وافزود: بانکه ها باید برای واحدهای تولید که تسهیلات می دهند سه نقش رقابت، مشارکت، و مشاور بودن را ایفاء کنند.
وی ادامه داد: همچنین بانک ها هم دائم از واحد تولیدی و تسهیلات گیرندگان سرکشی و مسائل و مشکلات آنان را رصد کنند تا اگر دچار مشکلی شدند به نحو مقتضی مشکلات آنان را برطرف کنند.
وی افزود: دراین راستا نباید کار به جای برسد که معوقات انباشته و به توقیف اموال منتهی شود.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی همچنین گفت: در ارزیابی های صورت گرفته واحدهای تولیدی از نظر مشکلات و بدهی های بانکی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند.
صمدی ادامه داد: همچنین واحدهایی که با وجود مشکلات فراوان در حوزه تولید همچنان فعال هستند ، این واحدها در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه هستند که معادل 40 درصد از واحدهای تولیدی استان را مشمول می شوند.
وی ادامه داد:    واحدهایی که در حال حاضر به دلیل مشکلات بانکی،دستگاه های اجرایی و تقسیط پی در پی به تعطیلی کامل کشیده شده اند که حدود 40 درصد را مشمول می شوند.
صمدی اظهارداشت: همچنین 25 درصد واحدهایی هستند که در مرحله ساخت می باشند و بدون آنکه به تولید برسند بانک با تقسیط وام، تقاضای به روزکردن بدهی ها را دارد.
وی افزود: واحدهایی که توسط بانک ها مصادره و در مرحله فروش و تعطیلی هستند نیز 5 درصد را شامل می شوند. 
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی ازجمله مشکلات واحد های  تولیدی استان را کمبود نقدینگی  واحد ها ناشی از افزایش قیمت ارز ونوسانات بازار و اجرای طرح هدف مندی یارانه  ها ،افزایش حقوق و دستمزد و حق بیمه چندین برابر ،افزايش چندین برابری حامل های انرژی سال 93 نسبت به سال 87 عنوان کرد.
صمدی افزايش قيمت مواد اوليه ناشی از قيمت دلار و تحريم ها، واسطه گری در بازار مواد اوليه،ثابت بودن قيمت كالاهای توليدی و فروشی ،عدم پرداخت يارانه سهم توليد ، رکود در بازار مصرف و صنعت ساختمان و دادن پروانه ها و جوازهای تاسيس مشابه را ازدیگر مشکلات واحدهای تولیدی استان برشمرد.
وی اظهارکرد:عدم پاسخگویی بانک ها در قبال چک های مشتریان که بدون  اعتبار سنجی دسته چک های 50 برگی و 100 برگی را دراختیار افراد قرار داده  و موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری  برای واحد های تولیدی  می شود .

امکان پرداخت تسهیلات ارزان به تمام متقاضیان وجود ندارد
حسن صابری، رئیس شورای هماهنگی بانک های استان نیز بابیان این که متاسفانه تمام هجمه ها موانع تولید استان را از ناحیه بانک ها معرفی می کنند، گفت:  این درحالی است که بایستی دراین خصوص مشکلات احصا شود تا به صورت اساسی برطرف شود.
وی افزود: اکثر صنعتگران استان متقاضی دریافت تسهیلات با نرخ کمتر از 10 درصد هستند، گفت: متاسفانه پاسخگویی به تمامی آنان امکان پذیر نیست.
وی با تاکید براین که باید  در ارائه تسهیلات منطقی عمل کرد، گفت:  متاسفانه انصراف وتکمیل نبودن مدارک مورد نیاز متقاضیان شرایط ارائه تسهیلات را کند کرده است و این مسئله هم اکنون مشکل اساسی بانک ها شده است.

 

مقصر خواندن بانک ها مشکلی را حل نمی کند
مدیر شعب بانک رفاه استان نیز گفت: این که بگوییم مقصر اصلی موانع تولید بانک ها است، مشکلات تولید کنندگان حل نخواهد شد.
علی خیاطی افزود: تنها با عنوان کردن اینکه بانک ها در ارائه تسهیلات سخت گیری می کنند مشکلات رفع نخواهد شد بلکه باید تمامی مشکلات سد راه تولید از جمله مشکلات متقاضیان شناسایی شود.
به گفته خیاطی افرادی که برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی می شوند از دادن مدارک لازم خود داری می کنند و همچنین اکثر آن ها هم از دریافت تسهیلات انصراف می دهند.
وی افزود: دراین خصوص باید تکلیف بانک ها مشخص شود چراکه حتی کارشناسان بانک با متقاضیان بارها تماس در زمینه موضوع تسهیلات بانکی می گیرند اما مورد استقبال آنان قرار نمی گیرد.
انتهای پیام/ب


  

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک