امین فلاح کوشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم با رویکرد حل مشکل فضاهای آموزشی در سطح کشور طرحی تحت عنوان نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم مطرح و از ابتدای دیماه در کشور کلید خورد.
وی با اشاره به اینکه اجرای این برنامه با زمان مشخص برای حل مسائل در نظر گرفته شده است، گفت: در این راستا جلسات متعددی برگزار شد که با چه راهحلهایی به شیوه مردمی بتوانند به تجهیز و تکمیل فضاهای آموزشی کمک کنند.
مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۶ نظام مسئله برای آموزش و پرورش در این نهضت در نظر گرفته شده، اضافه کرد: دو نظام مسئله نخست مربوط به جمعآوری مدارس کانکسی و مدارس سنگی طی برنامه کوتاهمدت تا مهر سال جاری است.
این مسئول با تأکید بر این موضوع که مدارس سنگی در سال ۱۳۹۸ در استان به اتمام رسید، گفت: همچنین در حوزه مدارس کانکسی چهار مورد بوده که سه مورد مرتفع و یک مورد نیز تا پایان امسال به اتمام میرسد، بنابراین دو نظام مسئله نخست در استان خراسان شمالی وجود ندارد.
فلاح کوشکی بیان داشت: بنابراین باتوجهبه اینکه مدرسه سنگی و کانکسی در استان خراسان شمالی وجود ندارد، پیشنهاد جایگزین در ستاد استانی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم مطرح کردیم تا یک سری مدارس که برای تکمیل به فرصت کوتاهمدت دارند، جایگزین این دو نظام مسئله کنیم که کار بهصورت تمام توسط مردم اجرایی خواهد شد.
مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس خراسان شمالی گفت: برایناساس ۱۸ پروژه در استان خراسان شمالی را جایگزین دو نظام مسئله نخست کردیم که در تمام شهرستانها پروژه موجود است و برای اجراییشدن به همت مردم، گروههای جهادی، دهیاران، فرمانداران نیاز است که پایکار بیایند و تا مهر سال ۱۴۰۴ به نتیجه برسانیم.
این مسئول با تأکید بر این موضوع که پروژههای جایگزین با محوریت مناطق روستایی انتخاب شدهاند، اضافه کرد: گفتنی است از این پروژهها سه مورد شامل یک مورد در صندل آباد بجنورد، یک مورد راز و جرگلان و یک مورد جاجرم کار آغاز شده و مابقی پروژهها نیز با برنامهریزی اجرایی خواهد شد.
فلاح کوشکی با اشاره به اینکه طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی هیچگونه بودجه دولتی ندارد، ادامه داد: نقش مشارکت مردم در این طرح در واقع با کمکهای حضوری خودشان در بحث ساخت بنا و کمکهای مالی است، همچنین فرمانداران و استاندار که بتوانند با بهرهگیری از مسئولیت اجتماعی صنایع کمکحال مردم باشند، علاوه بر این از ظرفیت خیران مدرسهساز نیز استفاده خواهد شد.
وی در ادامه به نظام مسئله سوم که مربوط به برچیدن کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ نفر اشاره کرد و گفت: بر اساس این بند باید در برنامه هفتم توسعه طی پنج سال تمام کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ نفر برچیده و سرانه فضای آموزشی به ۶/۱ مترمربع برسد.
مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس خراسان شمالی افزود: نظام مسئله چهارم مربوط به برچیدن پروژههای نیمه تمامی است که در تمام استانها و شهرستانها وجود دارد که در خراسان شمالی ۱۰۰ مدرسه نیمهتمام و ۴۰۰ کلاس درس است که در حال ساخت هستند و باید طی پنج سال به اتمام برسند.
وی همچنین به نظام مسئله پنجم که مربوط به پروژههای تخریب و بازسازی است، نیز اشاره کرد و گفت: در استان خراسان شمالی ۲۰۰ مدرسه با ۸۰۰ کلاس درس تخریبی وجود دارد که این کلاس ها نیز در برنامه بلندمدت پنجساله باید بازسازی شوند.
فلاح کوشکی در انتها به ششمین نظام مسئله تحت عنوان افزایش سرانه مناطق با سرانه دانشآموزی زیر سه متر اشاره کرد و افزود: در استان این موضوع نیز وجود ندارد، بنابراین از ۶ نظام مسئله کشوری سه مورد در استان خراسان شمالی مرتفع شده و در واقع در استان سه نظام مسئله بلندمدت وجود دارد که طی پنج سال کار باید به اتمام برسد.
عکس تزئینی است
مصاحبه از آرزو رحمانی
انتهای خبر/
0 نظر