حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1404/06/04 شمسی | 2025/08/26 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری عصر اترک هستید؟
نیروی بومی؛ کلید حل مشکلات تحصیلی راز‌وجرگلان
عصر اترک بررسی کرد؛

نیروی بومی؛ کلید حل مشکلات تحصیلی راز‌وجرگلان

کمبود معلم در شهرستان راز و جرگلان، چالشی جدی برای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان است؛ باوجود پروژه‌های مدرسه‌سازی، جذب و نگهداشت نیروی انسانی بومی، کلید تحقق عدالت آموزشی در منطقه است.

 به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، کمبود نیروی انسانی آموزشی، یکی از چالش‌های قدیمی نظام تعلیم و تربیت ایران است که بارها از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس مطرح شده است. گزارش‌های متعددی از رسانه‌های ملی و خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که کمبود معلم نه‌تنها در استان‌های مرزی، بلکه در کل کشور به‌ویژه در مناطق محروم، روند آموزش را با دشواری‌های جدی روبه‌رو کرده است.

 بر اساس آمارهای رسمی، هر ساله هزاران معلم در آستانه بازنشستگی قرار می‌گیرند و درعین‌حال ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت‌معلم پاسخگوی نیازهای واقعی کشور نیست. همین موضوع موجب شده تا در بسیاری از استان‌ها، کلاس‌های درسی با تراکم بالا اداره شوند یا آموزش و پرورش ناگزیر به استفاده از نیروهای حق‌التدریس و غیربومی باشد؛ نیروهایی که به دلیل فاصله محل خدمت با محل سکونت، معمولاً متقاضی انتقال می‌شوند و استمرار حضور آن‌ها تضمین‌شده نیست.

 در خراسان شمالی و به‌ویژه شهرستان راز و جرگلان، این مسئله پررنگ‌تر است. منطقه‌ای که به دلیل شرایط جغرافیایی، پراکندگی روستاها و محرومیت‌های مزمن، به‌طور ویژه به معلم بومی نیاز دارد. طی سال‌های اخیر بارها خبرگزاری‌ها از کمبود معلم در این شهرستان گزارش داده‌اند و کارشناسان آموزش بر این نکته تأکید کرده‌اند که نبود نیروی انسانی پایدار می‌تواند مستقیماً بر کیفیت آموزش و حتی میزان ترک تحصیل دانش‌آموزان اثر بگذارد.

 از سوی دیگر، اگرچه در حوزه فضاهای آموزشی اقدامات عمرانی گسترده‌ای در دست اجراست و پروژه‌های متعددی با حمایت دولت و خیرین در حال تکمیل است، اما همچنان نگرانی اصلی مدیران محلی به جذب و نگهداشت معلم بازمی‌گردد؛ بنابراین، درک واقعیت‌های میدانی از وضعیت آموزش در راز و جرگلان نشان می‌دهد که برای تحقق عدالت آموزشی، تنها ساخت مدرسه کافی نیست و مهم‌تر از آن، تأمین نیروی انسانی کارآمد و بومی است که بتواند آینده تحصیلی دانش‌آموزان را تضمین کند.

 کمبود معلم؛ تهدیدی برای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان

 مدیر آموزش و پرورش راز و جرگلان در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به وضعیت مدارس این شهرستان، گفت: در حال حاضر هیچ روستایی در شهرستان فاقد مدرسه نیست و همه روستاها به‌نوعی تحت پوشش قرار دارند.

  سعید علیپور اظهار کرد: تنها یک روستا به نام برات‌آباد که حالت کلاته دارد و در نزدیکی روستای یکه‌صعود قرار گرفته، مدرسه مستقل ندارد و ۱۴ دانش‌آموز این روستا در مقطع ابتدایی، برای تحصیل به مدرسه روستای مجاور اعزام می‌شوند.

 وی مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش شهرستان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: بیشتر نیروهایی که به شهرستان اختصاص داده می‌شوند غیربومی هستند و پس از گذراندن مدتی خدمت، به دلیل فاصله زیاد محل سکونت تا محل کار، درخواست انتقال به مناطق دیگر را مطرح می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود شهرستان در برخی مقاطع و کلاس‌ها با کمبود نیرو مواجه شود و تأمین پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با دشواری همراه گردد.

 علیپور با اشاره به شرایط فضاهای آموزشی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه فضا مشکل جدی وجود ندارد و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

 ساخت هفت پروژه آموزشی در راز و جرگلان

 به گفته وی: هم‌اکنون هفت پروژه آموزشی در قالب نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی در حال ساخت است که با مشارکت مردمی آغاز شده و از ابتکارات دولت چهاردهم به شمار می‌رود.

  مدیر آموزش و پرورش راز و جرگلان افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، ۲۰ کلاس جدید در مهرماه به مجموعه مدارس شهرستان افزوده خواهد شد.

 وی ادامه داد: سه روستا برای نخستین‌بار صاحب ساختمان مدرسه دولتی می‌شوند. در این مناطق پیش‌ازاین، کلاس‌ها یا در مکان‌های استیجاری و یا در منازل اهالی برگزار می‌شد.

  علیپور اضافه کرد: ساخت این مدارس نقش مهمی در بهبود شرایط تحصیل دانش‌آموزان خواهد داشت.

 کمبود آمار دانش‌آموز؛ مانع ایجاد دبیرستان در همه روستاها

 وی در خصوص وضعیت مدارس متوسطه نیز توضیح داد: در مقطع متوسطه دوم به دلیل پایین‌بودن تعداد دانش‌آموزان در برخی روستاها امکان ایجاد دبیرستان در همه مناطق وجود ندارد. به همین منظور، دانش‌آموزان این مقطع از طریق مدارس شبانه‌روزی در جرگلان و غلامان و یا مدارس مرکزی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 مدیر آموزش و پرورش راز و جرگلان افزود: همچنین در برخی روستاهایی که آمار دانش‌آموزی بالاتری دارند؛ مانند بک پولاد، حصارچه و یکه‌صعود پایین، دبیرستان‌های متوسطه دوم دایر شده است.

 علیپور درباره مقطع متوسطه اول نیز گفت: در این مقطع نیز به دلیل تعداد اندک دانش‌آموزان در بعضی روستاها، مدارس به صورت متمرکز در روستاهای مرکزی ایجاد شده و دانش‌آموزان سایر مناطق به آنجا هدایت می‌شوند.

 وی در پاسخ به پرسشی درباره عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان، تأکید کرد: اگرچه سرویس ایاب و ذهاب مانع اصلی در این زمینه را کاهش داده است، اما مختلط بودن برخی مدارس متوسطه اول یکی از دلایل ترک تحصیل به‌ویژه میان دختران بوده است.

  به گفته علیپور: آموزش و پرورش شهرستان امسال به‌صورت جدی به این موضوع ورود کرده و درخواست تفکیک پنج مدرسه را به استان ارسال کرده است تا در صورت موافقت، دختران و پسران در این مقاطع به‌صورت جداگانه تحصیل کنند.

 مدیر آموزش و پرورش راز و جرگلان در پایان بیشترین نیاز کنونی شهرستان را جذب نیروهای بومی دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه معلمان بومی به کار گرفته شوند، نه‌تنها پوشش تحصیلی افزایش خواهد یافت، بلکه مشکل انتقال نیروها به سایر شهرستان‌ها نیز کاهش می‌یابد و آموزش و پرورش می‌تواند با فراغ‌بال بیشتری بر ارتقای کیفیت آموزشی متمرکز شود.

اجرای ۱۲۰ پروژه عمرانی مدرسه‌سازی در راز و جرگلان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲۰ پروژه عمرانی مدرسه‌سازی با ۴۰۰ کلاس درس در شهرستان راز و جرگلان در حال اجراست.

امین فلاح کوشکی درباره نحوه تعیین اولویت ساخت مدارس در مناطق محروم استان اظهار کرد: این اولویت‌ها بر اساس تشخیص نیاز ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها مشخص می‌شود تا مناطق کم‌برخوردار زودتر از فضاهای استاندارد بهره‌مند شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان با اشاره به وضعیت مدارس کانکسی افزود: در خراسان شمالی چهار مدرسه کانکسی مستقل با بیش از ۱۰ دانش‌آموز وجود دارد که ساماندهی آن‌ها در دست اقدام است و تا مهرماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

 اختصاص ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی در سال ۱۴۰۳

 فلاح کوشکی همچنین به اعتبارات عمرانی اشاره کرد و گفت: مجموع بودجه عمرانی اداره کل نوسازی مدارس استان از محل منابع ملی، استانی و رهبری در سال ۱۴۰۳، حدود ۴۲۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن برای اجرای پروژه‌های شهرستان راز و جرگلان تخصیص یافته است.

 وی از مشارکت خیرین مدرسه‌ساز نیز به‌عنوان یک ظرفیت مهم یادکرد و افزود: در سال ۱۴۰۳ میزان تعهدات خیرین در استان به ۱۴۴ میلیارد تومان رسیده است که نقش مهمی در تکمیل پروژه‌های آموزشی دارد.

 نتیجه‌گیری: باوجود اجرای پروژه‌های گسترده مدرسه‌سازی و افزایش فضاهای آموزشی در شهرستان راز و جرگلان، مهم‌ترین چالش همچنان کمبود و جابه‌جایی نیروی انسانی است. جذب معلمان بومی و کاهش وابستگی به نیروهای غیربومی می‌تواند پوشش تحصیلی دانش‌آموزان را تضمین کند، از ترک تحصیل به‌ویژه در میان دختران جلوگیری کند و امکان بهره‌برداری مؤثر از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و مشارکت خیرین را فراهم آورد. به‌عبارت‌دیگر، توسعه عدالت آموزشی در این منطقه، تنها با هم‌راستایی ساخت مدرسه و تأمین معلم پایدار محقق خواهد شد.

 تهیه و تنظیم گزارش: عبدالله یزدانی

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!