در حال بارگذاری
مامای بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد عنوان کرد:

کاهش نیاز مادران دیابتی به انسولین با شیردهی

شماره خبر : 1315 - https://asreatrak.ir/short/4aM1Z

مامای فعال در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد گفت: در بسیاری از موارد استفاده از انسولین در ایام شیردهی برای مادر کمتر خواهد شد و در واقع شیردهی نیاز بدن مادر به انسولین را کاهش می‌دهد.

 فروزان علوی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: بعد از زایمان و در دوران شیردهی به دلیل هورمون‌هایی که در این ایام ترشح می‌شود، استرس و اضطراب کمتری ایجاد و آرامش بیشتری برای مادر برقرار می‌شود.

 وی دررابطه‌با مادرانی که مبتلا به دیابت هستند، توضیح داد: شیردهی برای این گروه از مادران باعث می‌شود تا مادرانی که انسولین استفاده می‌کنند در بسیاری از موارد استفاده از انسولین کمتر شود و در واقع شیردهی نیاز بدن مادر به انسولین را کاهش می‌دهد.

 این مامای شاغل در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد خاطرنشان کرد: مادران شیرده مبتلا به دیابت هیچ نگرانی از بابت تزریق انسولین نداشته باشند، زیرا مولکول انسولین درشت است و در شیر ترکیب نمی‌شود.

 علوی‌مقدم اضافه کرد: نکته قابل‌توجه این است که در بیماران دیابتی که قند خون آنها کنترل نشده است، ممکن است به شیر آمدن سینه مادر با کمی تأخیر در مقایسه با یک مادر سالم انجام شود.

 این کارشناس مامایی یادآور شد: بنابراین برای افزایش شیر در این گروه از مادران باید همچون سایرین از دقایق اولیه بعد از زایمان شیردهی به‌صورت مکرر و بافاصله زمانی کوتاه‌مدت انجام شود که شیر ترشح شود و نوزاد دچار مشکل نشود.

 وی همچنین ابراز داشت: نکته بعدی این است که مادر باتوجه‌به استرسی که دررابطه‌با دیابت و شیردهی دارد، از شیشه و پستانک برای نوزاد استفاده نکند، زیرا توقف شیردهی در روزهای نخست بعد از تولید باعث خشک‌شدن شیر مادر خواهد شد.

 علوی‌مقدم گفت: باتوجه‌به اینکه عفونت‌ها در افراد دیابتی و قارچی شایع است، بنابراین بعد و قبل شیردهی بهداشت سینه مادر رعایت شود و مادر شیرده حتماً دستانش را تمیز بشوید که هیچ ویروسی به نوزاد منتقل نشود.

 این مامای فعال در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد اضافه کرد: نکته قابل‌توجه این است که دیابت بارداری بعد از زمان زایمان قند خون به حالت اولیه بر می‌گردد و کنترل می‌شود.

 

 مصاحبه از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات