شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ساعت ۱۵:۰
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی :

عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سلامت افراد نقش تعیین کننده دارد

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تاکید بر نقش مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، مشارکت ذینقشان مختلف در سایر بخش‌های دولتی و همچنین بنگاه‌های اقتصادی و ساختارهای مردم نهاد را برای تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های سلامت جامعه لازم و ضروری عنوان کرد.
عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سلامت افراد نقش تعیین کننده دارد,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « عصر اترک» به نقل  از وبدا، دکتر محمد اسماعیل مطلق در دومین روز همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت با برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، در پنل تخصصی «برنامه سلامت خانواده و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت»، گفت: مطابق رویکرد عوامل اجتماعی سلامت (SDH) محیطی که افراد در آن به دنیا آمده، رشد کرده و تحصیل و کار می کنند و مجموعه عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در سلامت افراد نقش تعیین کننده ای داشته و لازم است حکمرانی سلامت به گونه ای تعریف شود که مشارکت ذینقشان مختلف در سایر بخش های دولتی و غیر دولتی و ساختارهای مردم نهاد برای تدوین و اجرای سیاست ها و برنامه های سلامت جامعه لحاظ شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به عنوان مهمترین نهاد برای سیاستگذاری در زمینه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت از دو دهه قبل در کشور تشکیل شده است، ادامه داد: از مهمترین وظایف این شورا، سیاستگذاری برای ارتقای سلامت و امنیت غذایی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه های اجرایی ذینقش در سلامت و تصویب سازوکارهای نظارتی و رسیدگی به گزارش های نظارتی در خصوص تکالیف و وظایف دستگاه ها در زمینه سلامت امنیت غذایی است.

دکتر مطلق در ادامه به ترکیب اعضای شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: اعضای این شورا عبارت است از؛ رییس جمهور (رییس شورا) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دبیر شورا)، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر ورزش و جوانان، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، رییس سازمان ملی استاندارد، سازمان پدافند غیرعامل، دو نفر نماینده انجمن های علمی سلامت و امنیت غذایی یک نفر از اعضای هر یک از کمیسیون های بهداشت و درمان، اجتماعی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.

عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سلامت افراد نقش تعیین کننده دارد

تصویب برنامه اجرایی سامانه «خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی»

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، یکی از ماموریت های قانونی شورا را تصویب برنامه اجرایی سامانه «خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی» عنوان و تصریح کرد: در این زمینه، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع به عنوان اساس سامانه مذکور در دستور کار شورا قرار داشته و وظایف و تکالیف سایر دستگاهها برای استقرار برنامه سلامت در این شورا بررسی خواهد شد. این امر نقش مهمی در ایجاد تعهد سیاسی برای بالاترین رکن اجرایی کشور (هیات دولت)، در استقرار و توسعه برنامه سلامت خانواده دارد.

دکتر مطلق در ادامه به تشریح برنامه های پنل تخصصی «برنامه سلامت خانواده و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت»، پرداخت و گفت: در این بخش از کنگره تلاش می شود با ارائه تجربیات ملی و بین المللی در زمینه بسترهای فراهم شده برای توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت چشم انداز تازه ای برای تقویت فعالیت های بین بخشی در سطوح محیطی و ارتباط آن با سایر سطوح سیاستگذاری فراهم شود. انتظار می رود درسهای آموخته شده از ادغام رویکرد عوامل اجتماعی سلامت در مراقبت های اولیه ،سلامت در تقویت شبکه های بهداشت و درمان کشور برای توجه به سلامت همه جانبه و عوامل موثر بر آن مفید واقع شود.

وی گفت: به همین منظور در این پنل ۷ سخنران خواهیم داشت که سه سخنران بین المللی و چهار سخنران از جمهوری اسلامی ایران تجربیات و دیدگاهای خود را در زمینه ابعاد مختلف برنامه سلامت خانواده از منظر SDH بیان می کنند و با حضور صاحب نظران به بحث و تبادل نظر در زمینه نکات اساسی و مهم برای ادغام عوامل اجتماعی سلامت در مراقبت های اولیه بهداشتی خواهیم پرداخت.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست تخصصی، خاطرنشان کرد: برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع که در پی نهادینه کردن سلامت، توسعه نگرش سلامت محوری و دسترسی به خدمات سلامت از محیطی ترین سطوح جامعه است، بهترین بستر برای شکل گیری کانون های محلی و فرابخشی سلامت محور بوده که فرصت را برای تصمیم سازی و اجرای برنامه های سلامت با حضور ذی نقشان بین بخشی و با مسیری از پایین به بالا فراهم می کند و در عین حال با پشتوانه سیاست گذاری عمودی و از بالا به پایین این جریان تقویت می شود.

شکوفایی نظام سلامت در گروی مشارکت مردم

مدیر پیشکسوت شبکه بهداشت کشور، نیز در این همایش مشارکت مردم را عاملی موثر در حفظ سلامتی جامعه عنوان کرد و گفت: همراهی مردم‌ در پیشبرد اهداف ‌و برنامه های نظام سلامت اهمیت زیادی دارد و درواقع شکوفایی نظام سلامت در گروی مشارکت مردم است.

 دکتر حسین ملک افضلی ضمن تاکید بر افزایش و ارتقای سواد سلامت مردم، افزود: مردم باید برای خودمراقبتی و حفظ سلامت خود و خانواده شان توانمند شوند، با افزایش آگاهی در مردم می توانیم در مسیر پیشگیری نیز موفق شویم، لذا ضرورت دارد که سیاستگذاران برای مشارکت مردم و همراهی با نظام سلامت، سیاست ها و برنامه های موثر وضع و اجرا کنند.

گفتنی است، پنل تخصصی «برنامه سلامت خانواده و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت» در دومین روز همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت و با حضور دکتر محمد اسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و سایر اعضا برگزار شد.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک