شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۷۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ساعت ۱۴:۱
آمادگی خراسان شمالی برای حضور رأی اولی‌ها بررسی شد؛

دور خیز رأی اولی‌های خراسان شمالی برای خلق حماسه

در انتخابات مختلف گزاره‌ای همواره به نام رأی اولی‌ها شنیده می‌شود که منظور، کسانی هستند که به سن تکلیفی رأی‌دادن رسیده‌اند و برای نخستین‌بار پای صندوق رأی می‌آیند و رأی می‌دهند.
دور خیز رأی اولی‌های خراسان شمالی برای خلق حماسه,

به گزارش عصراترک،  همیشه تجربه اولین‌ها حسی ماندگار برای انسان به همراه داشته است و حال تجربه نخستین رأی‌دادن حسی خوب برای هر رأی اولی به دنبال دارد؛ حس بزرگ‌تر شدن و درک درست از مسائل سیاسی و اجتماعی کشور و مؤثربودن در آینده آن.

جوانانی که امسال برای اولین‌بار می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۲ و به‌عبارت‌دیگر در مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور شرکت کنند، همانند رودهای کوچکی که برای پیوستن به دریا در تب‌وتاب هستند، تلاش می‌کنند تا در این کارزار مهم نقشی اساسی ایفا کنند.

 در تمامی انتخابات واژه‌ای به‌عنوان رأی اولی وجود دارد که این کلمه پرمحتوا توأم باطراوت، تازگی و امید و انرژی است و این افراد همین مفاهیم را با حضور پررنگ خود به صندوق‌های رأی روانه می‌کنند و شاید همین دلیل است که هر انتخابی را رنگی نو و تازه می‌بخشد.

 در انتخابات امسال و کنار سایر اقشار جامعه، جوانانی حاضر می‌شوند که جشن تکلیف سیاسی خود را دارند و پس از چندین ماه بررسی و مطالعه، گزینه سرنوشت‌ساز خود را از مسیر صندوق‌های رأی راهی کرسی تصمیم‌ساز کشور می‌کنند.

 هر رأی یعنی تیر به قلب بدخواهان ایران

 الهه دهقانی، رأی اولی دانشجو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک اظهار کرد: به عنوان یک نوجوان رأی اولی حتماً در این انتخابات مهم شرکت می‌کنم؛ زیرا انتخابات ۱۴۰۲ از چند بابت اهمیت دارد اول اینکه انتخاب نماینده شهرمان است که در قوه مقننه قانون تصویب کند و یا اشکالات برخی قوانین را به‌درستی تشخیص داده و رفع کنند و نیز وزرای صالحی را انتخاب کنند.

 این جوان رأی اولی بجنوردی گفت: دومین موردی که انتخابات پیشرو را مهم جلوه می‌دهد موضوع نگاه خصمانه دشمنان اسلام به ایران و انتخابات آن است که حضور مردم را در صحنه کم‌رنگ نشان دهند و به خیال خام خود پشت نظام را خالی تصور کنند؛ اما کور خوانده‌اند؛ زیرا یک ایرانی اصیل هرگز وطن خود را نمی‌فروشد.

 این دانشجو بجنوردی افزود: فرد اصلح کسی است که پیرو نظام و دوستدار کشورش باشد، مردمی بوده و وجدان بیدار داشته باشد.

 وی اضافه کرد: من به‌عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم که می‌توانم در تعیین سرنوشت کشورم موثر باشم؛ زیرا هر رأی یعنی تیر به قلب بدخواهان ایران و ایرانی.

 دنبال‌کردن آرمان‌ها برعهده ما دانشجویان است

 مهدیه ریحانی، دانشجو معلم رأی اولی دیگر در گفتگو با عصر اترک اظهار کرد: به‌خاطر سرنوشت کشورم در انتخابات حتماً شرکت می‌کنم و طبق فرموده شهید بهشتی که دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود، ما دانشجویان در خط مقدم این جامعه قرار داریم و دنبال‌کردن آرمان‌ها و ارزش‌ها برعهده ما بوده و هست.

 ریحانی در پاسخ به این سؤال که معیار شما برای انتخاب فرد اصلح چیست، گفت: فرد اصلح کسی است که عدالت‌محور، مردمی و باسواد، متخصص و ملزم به اصول اولیه قوانین ایران باشد.

 این رأی اولی جوان در پاسخ به این سؤال که باتوجه‌به اینکه شما صاحب‌فکر و اندیشه سیاسی شده‌اید و قادر به تجزیه‌وتحلیل مسائل پیرامون خود هستید آیا می‌توانید برای خانواده و اطرافیان خود روشنگری کنید، ادامه داد: بله. باتوجه‌به این که دشمنان اسلام ازهرجهت به ایران ضربه می‌زنند من می‌توانم مسائل سیاسی کشور را برای خانواده توضیح دهم تا آنها هم در این کار مهم شرکت کنند.

وی افزود: اولین و مهم‌ترین انتظاری که دارم این است که به‌هیچ‌عنوان کاندیداها دروغ نگویند و صداقت داشته باشند همچنین درد و رنج مردم را درک کنند، وعده‌ووعید توخالی برای دلخوشی مردم ندهند و مشکلات مردم را پیگیری کنند.

 کشور تعین سرنوشت را در لوای انتخابات به خودمان واگذار کرده است

 حسین پورلسانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با عصر اترک اظهار کرد: خواسته یا ناخواسته در ذیل نظامی زندگی می‌کنیم که دو مبنا دارد و منافع ما به‌نظام و کشور گره‌خورده است. زندگی اجتماعی سیاسی ما به ساختار نظام گره‌خورده است.

 پورلسانی با بیان اینکه ساختار نظام کشور بر مبنای دو محوریت اسلامیت و جمهوریت است، افزود: باتوجه‌به موضوع موردبحث محور جمهوریت را بررسی می‌کنیم. محور جمهوریت فضایی را ایجاد می‌کند که در زندگی اجتماعی‌مان بتوانیم چه خوب یا بد سرنوشت‌ساز باشیم.

 این عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: مردم کشور با شرکت در انتخابات و نوع انتخابشان تأثیر مهمی در سرنوشت، آینده، پیشرفت و توسعه کشور دارند.

 پورلسانی با بیان اینکه قشر جوان که تازه به عرصه سیاست وارد می‌شوند، لازم است بدانند کشور اختیار تعیین سرنوشت را در دستان عموم مردم قرار داده است، عنوان کرد: به طور حتمی در وضعیتی قرار داریم که کشور این اختیار سرنوشت را به خودمان در لوای انتخابات واگذار کرده است.

 این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: حضور در انتخابات غیر از اینکه تکلیفی بر گردن ما برای محکم کردن پایه‌های نظام است. فرصتی در اختیار عموم قرار داده است که بتوانیم آدم‌های قوی، متخصص و متعهد برای سپردن امورات کشور انتخاب کنیم.

 وی در ادامه گفت: ریل‌گذاری آینده کشور از دل انتخابات بیرون می‌آید به این صورت که مسیر کشور یا با سرعت خوبی حرکت می‌کند یا برعکس با وعده وعیدهای دروغین با سرعت کندتری به قله می‌رسیم.

 پورلسانی با بیان اینکه هنر امام و انقلاب بود که به این نکته توجه کرد که حضور مردم در عرصه‌های مختلف باعث تقویت نظام می‌شود، تصریح کرد: دقت و توجه در دو نکته مهم است اول اینکه نقش مردم در عرصه سیاسی قوی شود که این عامل باعث استحکام و قوت پایه‌های نظام می‌شود.

این عضو هیأت علمی بیان کرد: اگر مردم حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند این نظام از اقتدار و قدرت بالایی برخوردار خواهد بود .

 این کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد: هدف دشمن ضربه به‌نظام است که این مهم با بی‌توجهی مردم به حضور در عرصه مشارکت اتفاق می‌افتد، اگر دشمن مراسم سالگرد حاج‌قاسم را هدف قرار می‌دهد، اگر پیاده‌روی کربلا را می‌زند چرا که می‌بیند مردم حضور دارند و هدفش کم‌رنگ کردن حضور مردم است.

 وی در ادامه افزود: جوانان بدانند که باید شامه‌مان را قوی کنیم چراکه دشمن برای انتخابات برنامه‌ریزی کرده است که حضور مردم را کم‌رنگ کند و مردم را از صحنه بیرون بکشند.

 قدرت ما در عرصه سیاسی تک‌تک آرا است

 پورلسانی با بیان اینکه قدرت ما امروز فقط موشک و پهپاد نیست، تصریح کرد: امروز قدرت ما در عرصه سیاسی تک‌تک آرا است؛ بنابراین محور اول این است که در اصل مشارکت توجه داشته باشیم و محور دوم توجه به اصل انتخاب است .

 این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: نباید به انتخاب فرد اصلح مردم کشور به‌خصوص رأی اولی‌ها بی‌توجه باشند باید تلاش بر این باشد که کاندیداهای توانمند را انتخاب کنند .

 پورلسانی در پاسخ به این سؤال که فرد اصلح کیست، پاسخ داد: فرد توانمند باید برای اشتغال جوانان، مشکلات اقتصادی، معیشتی طرح دهد و برنامه داشته باشد .

 وی در ادامه از ویژگی‌های فرد اصلح گفت: شجاعت، تخصص، پاک‌دستی، تعهد، دنبال زدوبندها و وابسته به جریان قدرت و ثروت نبودن،  به دنبال تجمل‌گرایی نبودن از ویژگی‌های فرد اصلح است.

وی ادامه داد: همچنین نماینده‌های مجلس باید به‌روز، شجاع، قوی باشند که به‌وقت ضرورت حرف بزنند و از بیان مواضع ترس و واهمه نداشته باشند.

 این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در عرصه انتخابات مردم به مقوله انتخابات و برگزاری صحیح آن اعتماد دارند آنچه که حقیقت دارد این است که به وعده‌های توخالی برخی کاندیداها اعتماد ندارند.

 پورلسانی در دو بخش سخت و نرم به جهت افزایش مشارکت عموم مردم و به‌خصوص رأی اولی‌ها که باید دستگاه‌های اجرایی داشته باشند، بیان کرد: در فعالیت‌های نرم دستگاه‌های فرهنگی، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها اهمیت انتخابات را تبیین کنند، روحیه و انرژی در نسل جوان، امید برای رفع مشکلات ایجاد کنند.

 وی با بیان اینکه در دو بخش سخت و نرم کار باقوت جلو برود و به انتخابات قوت بدهد، افزود: در بخش سخت، دستگاه‌ها ابزار و امکاناتی را برای تسهیل رأی‌گیری استفاده کنند به‌عنوان‌مثال از کارت ملی یا گواهینامه فقط استفاده شود، تعداد شعبات بالایی جهت اخذ رأی ایجاد شود تا مردم اذیت نشوند. مقوله‌های اداریِ روند اجرا را تسهیل کنند. در دو بخش سخت و نرم کار باقوت جلو برود و به انتخابات قوت بدهد.

 این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: انتخابات فرصتی است که نباید آن را سوزاند، این رأی‌گیری برای سرنوشت خانواده‌هایمان تأثیر بسزایی دارد و این فرصت، بزنگاهی است که افراد قوی را شناسایی کنیم تا به مجلس راه پیدا کنند و مشکلات جامعه حل شود و در مسیر پیشرفت با سرعت بالاتری قرار بگیریم.

 رشد ۲۹ درصدی تأییدشدن کاندیداها 

 حسن ناهیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: تلاش بیشتر دستگاه‌های دولتی جهت خدمت‌رسانی، اطلاع‌رسانی مردم جهت مشارکت بالا در انتخابات انجام شده است، همچنین از حلقه‌های میانی ائمه جماعت، احزاب استان، سازمان‌های مردم‌نهاد، شوراهای روستایی و دهیاری، رسانه ملی، صداوسیما در استان بخش قابل‌توجهی را برای افزایش مشارکت و اطلاعات و اقدامات مردم در دستور کار قرار دادند.

ناهیدی افزود: همچنین یکی از راهکارهای مؤثر در افزایش اراده مردم برای شرکت در انتخابات این در نظر گرفته شده است که در دهه فجر بسیاری از پروژه‌ها افتتاح می‌شود.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: در شبکه‌های بام و صفی‌آباد و اسفراین، شیروان و حوزه انتخابیه بجنورد به کاندیداها این فرصت داده می‌شود که برنامه‌هایشان را به مردم بشناسانند .

 وی عنوان کرد: با پخش برنامه‌های کاندیدا از صداوسیما هم مردم بهتر انتخاب می‌کنند و هم توقعاتی که مردم از کاندیداها دارند در این سه شبکه بیان می‌شود. همچنین از زمانی که تبلیغات برای کاندیداها مجاز شود صداوسیما استان به جهت تبلیغات در اختیار کاندیداها قرار می‌گیرد .

 این مسئول بیان کرد: امسال نسبت به انتخابات دوره قبل ۲۹ درصد افزایش تأییدشدگان کاندیداها داشته است همچنین ۸۵ نفر تأیید شده‌اند که این موضوع منجر به افزایش شعبات اخذ رأی خواهد شد .

 ناهیدی با بیان اینکه جهت سهولت رأی‌گیری با کارت‌های شناسایی دیگر هم اخذ رأی امکان‌پذیر است، افزود:  ارائه کارت ملی، گواهینامه، شناسنامه، گذرنامه و یا کارت پایان خدمت برای احراز هویت کافی است و مهر کردن شناسنامه در قانون جدید حذف شده است.

 این مسئول در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌هایی را برای افزایش انگیزه و مشارکت حداکثری رأی اولی‌ها برنامه‌ریزی کرده اند، گفت: برنامه‌هایی را با آموزش‌وپرورش در بحث ترغیب رأی اولی‌ها به مرحله اجرا رسانده‌ایم و بخشی از آنها هم به‌تدریج به‌تناسب نزدیک‌شدن انتخابات انجام می‌شود .

 ناهیدی تصریح کرد: استانداری در یک تقویم زمان‌بندی‌شده‌ای برنامه‌ریزی کرده است که در حوزه رأی اولی‌ها هم مشارکت حداکثری ر ا داشته باشیم.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: افزایش نام‌نویسی افراد در انتخابات نشان‌دهنده این است که این موضوع برای سرنوشت کشور اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 ناهیدی با بیان اینکه از ۸۵ نفر تأیید شده، ۱۶ نفر بانوان هستند، افزود: باتوجه‌به اینکه داوطلبین از تمام اصناف هستند هرکدام از اصناف تلاش می‌کنند که نماینده خودشان در عرصه انتخابات حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

 این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر آماری از تعداد واجدین شرایط برای رأی‌گیری در دسترس نیست. هر موقع به زمان رأی‌گیری نزدیک‌تر می‌شویم آمار دقیق‌تری ارسال می‌شود همچنین جمعیت استان در کشور پراکنده است و جزو استان‌های مهاجرفرست هستیم؛ بنابراین تغییرات جابه‌جایی را خواهیم داشت.

مدارس، انتخابات را برای رأی اولی‌ها تبیین می‌کنند

ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که تأکید رهبری بود، انتخابات است که در سال پیشرو در دستور کار قرار دارد و برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده ایم.

 اکبری افزود: یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که آموزش‌وپرورش مدنظر دارد این است که نشستی متشکل از تشکل‌های دانش‌آموزی و رأی اولی‌ها با استاندار و مدیرکل سیاسی انتخابات داشته باشیم.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش با بیان اینکه هر رأی یک موشک نقطه زن برای مقابله با توطئه‌های دشمن است، ادامه داد: معلمان، مدیران مدارس مخصوصاً دبیران مطالعات اجتماعی نیز با تأکید بر مشارکت حداکثری، تبیین دستاوردهای انقلاب و چرایی حضور در صحنه انتخابات برای دانش‌آموزان رأی اولی سعی می‌کنند دانش‌آموزان را به مشارکت حداکثری خود و خانواده‌هایشان سوق دهند.

 اکبری با بیان اینکه فرهنگیان استان همیشه در عرصه انتخابات حضور حداکثری داشته‌اند، تصریح کرد: در مدارس استان نه‌تنها رأی اولی‌ها را تشویق به حضور در عرصه انتخابات می‌کنند؛ بلکه دانش‌آموزان همراه با والدینشان به‌پای صندوق‌های رأی می‌آیند.

این مسئول افزود: رأی اولی‌ها باتوجه‌به اینکه به سن بلوغ رسیده‌اند می‌توانند در یک رویداد بسیار مهم کشوری شرکت کنند که امیدواریم حضور حداکثری رأی اولی‌ها را در انتخابات شاهد باشیم.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی با بیان اینکه تاکید رهبری بر مشارکت، سلامت، رقابت و امنیت است،گفت: همه اینها متضمن حضور حداکثری است،.

اکبری ادامه داد: آحاد مردم مخصوصاً اولیا، معلمین و دانش‌آموزان را توصیه می‌کنیم که حضور پررنگ‌تری در این رویداد مهم کشوری داشته باشند.

تهیه و تنظیم گزارش: هدیه دهقانی

انتهای خبر/د

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک