جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۴۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ساعت ۱۱:۲۱
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

کشت پاییزه استان سرمازده شد/انجام کشت قراردادی ۲۳ هزار هکتار از گندم‌زارهای استان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: محصولات کاشته شده در فصل زراعی پاییزه امسال در مزارع استان متأثر از سرمای بالای دی‌ماه امسال به میزان‌های متفاوتی از یکدیگر سرمازده شدند.
کشت پاییزه استان سرمازده شد/انجام کشت قراردادی ۲۳ هزار هکتار از گندم‌زارهای استان,

وحید صباغ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک اظهار کرد: فصل زراعی کشت پاییزه امسال ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع آبی و دیم استان تحت کشت گندم، جو، کلزا، کاملینا، گلرنگ قرار گرفتند.

صباغ در ادامه با اشاره به وقوع سرمای بالا در دی‌ماه امسال اعلام کرد: محصولاتی که در آذرماه امسال کشت شده بودند و به مرحله رویشی یک تا دو‌برگی رسیده بودند، متأثر از این سرمای بالا دچار سرمازدگی شدند.

وی همچنین گفت: محصولاتی که در قالب بینابین کشت شده بودند و به مرحله پنجه‌زنی رسیده بودند نیز تحت‌تأثیر این سرمای اتفاق افتاده، آسیب دیدند.

این مسئول افزود: بااین‌وجود، میزان سرمازدگی این سطوح به نسبت محصولاتی که به مرحله رویشی یک تا دو‌برگی رسیده بودند، کمتر بوده است.

وی تصریح کرد: عمده محصولات سرمازده در این فصل زراعی محصولات گندم و جو بوده‌اند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مزارعی که در ارتفاعات واقع بوده و زیر بار پوشش برف قرار گرفتند، سرمازدگی کمتری را متحمل شدند، بااین‌وجود، مزارع آبی که در دشت‌ها واقع بودند سرمازدگی بیشتری را متحمل شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز تهیه گزارش دقیق از وضعیت سرمازدگی بر مزارع استان در دست انجام است، اعلام کرد: ازاین‌پس، کشاورزان با عمل به توصیه‌هایی که اطلاع‌رسانی خواهد شد، می‌توانند گیاهان سرمازده‌ای که از بین نرفته‌اند را دوباره ترمیم سازی کنند.

صباغ با یادآوری این مطلب که کشاورزان استان در این فصل زراعی به توصیه‌های رعایت تاریخ کشت، انتخاب ارقام بذری مناسب و انجام تغذیه کودهای پایه را برای محصولات کاشته شده عمل کرده بودند، خواستار شد برای ترمیم سازی محصولات سرمازده، می‌بایست در اسفندماه امسال محلول‌پاشی این گیاهان را انجام دهند همچنین از کود سرک کلر پتاسیم برای مزارع آبی و کود سرک اوره برای تمامی سطوح کشت شده، استفاده کنند.

 

انجام کشت قراردادی ۲۳ هزار هکتار از گندم‌زارهای استان

وی در بخش دیگری از سخن خود، درباره اجرای کشت قراردادی در فصل زراعی پاییز امسال نیز اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی اجرای این طرح را در فصل زراعی پاییز امسال برای مزارع گندم آبی، به استان‌ها ابلاغ کرد.

این مسئول با بیان اینکه سطح زیر کشت مزارع گندم آبی استان در فصل زراعی پاییز امسال ۴۸ هزار هکتار است، اعلام کرد: در این فصل زراعی، تا به کنون ۲۳ هزار هکتار از این گندم‌زارهای آبی استان تحت کشت قراردادی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: گندم‌کاران هم استانی که هنوز نسبت به انجام کشت قراردادی اقدام نکرده‌اند، می‌توانند از فرصت، استفاده و نسبت به انجام کشت قراردادی و ثبت در سامانه اقدام کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه به اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان نیز اشاره و در این باره عنوان کرد: به‌طورکلی سطح دیم‌زارهای استان ۱۵۸ هزار هکتار است که مبتنی بر دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی در زمینه اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها، خراسان شمالی به انجام کشت محصولات پاییزه در سطح ۵۰ هزار از دیم‌زارهای خود ملزم شده است.

وی گفت باتوجه‌به اینکه در استان این ۵۰ هزار هکتار تحت کشت قرار گرفته‌اند، وزارت جهاد کشاورزی دوباره اجازه داد که ۱۵ هزار هکتار دیگر از دیم‌زارهای استان تحت کشت قرار گیرند.

صباغ خاطرنشان کرد: در این فصل زراعی گندم، جو، کلزا، عدس، نخود، گیاهان علوفه‌ای و به‌صورت محدود نیز گیاهان دارویی در دیم‌زارهای استان کشت شدند.

وی همچنین گفت: در بهار پیشرو نیز آفتاب‌گردان دیم و کنجد دیم در دیم‌زارهای استان کشت خواهند شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: در راستای اجرای این طرح، کشاورزان از تخفیف بیمه‌ای محصولات کشاورزی به‌ازای هر هکتار بهره‌مند می‌شوند و بذر مال‌ها نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرند.

صباغ افزود: در راستای اجرای این طرح ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص‌یافته است تا در قالب تسهیلات چهار درصد در اختیار دیم‌کاران استان قرار گیرد که دیم‌کاران ادوات کاشت و برداشت را خریداری کنند.

 

انتهای پیام/قهرمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک