شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ساعت ۱۲:۳۰
میزگرد بررسی چرایی عفاف و حجاب در جامعه؛

مانور بر روی عفاف و حجاب تنها در یک هفته/رسوخ تیم های تشویق بدحجابی و سکوت دستگاه های متولی/ گره خوردن بدحجابی با سرمایه داری

عفاف و حجاب همواره طی چهار دهه اخیر از مهم‌ترین مباحث فرهنگی جامعه ما بوده است، اما هزینه کرد و عملکرد دشمن در به حاشیه بردن این موضوع بیشتر از فعالیت دستگاه های مرتبط با این موضوع در داخل کشور بوده است.
مانور بر روی عفاف و حجاب تنها در یک هفته/رسوخ تیم های تشویق بدحجابی و سکوت دستگاه های متولی/ گره خوردن بدحجابی با سرمایه داری ,

به گزارش خبرنگار عصراترک، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بسط و گسترش فرهنگ ناب محمدی(ص) در جامعه است، مساله حجاب نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی حفظ عفت عمومی در جامعه، همواره مورد بحث و نظر کارشناسان مختلف بوده، تا آنجا که با گذشت چهار دهه از عمر باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی هنوز یکی از مباحث زنده و جریان‌دار این نظام محسوب می‌شود.

اگر به وضع ایرانیان تا قبل از دستور کشف حجاب رضاخان مراجعه کنیم، ‌خواهیم دید که اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان از دیرباز، حجاب را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نمادهای دینداری و مسلمانی به حساب می‌آوردند، حتی در برهه‌‌هایی همچون دوران کشف حجاب و ممانعت از حضور دختران با حجاب در مدارس و ادامه تحصیل نیز بسیاری از خانواده‌ها، عطای تحصیل و پیشرفت را به لقای حفظ اعتقادات خود بخشیدند تا ثابت کنند، حکومت‌ها تنها و تنها بر نوع زندگی، سیاست حاکم و برخی مسائل اجتماعی و اقتصادی آنها حکم‌رانی می‌کنند و نه بر اعتقاداتشان.

در همان دوره کشف حجاب و حتی قبل‌تر از آن هم تنها وابستگان دربار و برخی دولتی‌ها ( اعم از دولتمردان و کارمندان دولت) تجدد سوغات‌گونه فرنگ را بر خود تافتند و گرنه اکثریت همچنان با اعتقادات راسخ خود، مبانی اصلی اسلام را حتی در زمان خفقان و ممنوعیت،‌ زنده نگاه می‌داشتند.

عفاف و حجاب همواره طی این چهار دهه اخیر از مهم‌ترین مباحث فرهنگی جامعه ما بوده است؛ چرا که این امر ریشه در باورهای دینی کتب آسمانی و حتی ریشه در تمدنی ما ایرانیان داشته است.

در راستای بزرگداشت هفته عفاف و حجاب پایگاه تحلیلی، خبری عصراترک میزگردی با این موضع با حضور طوبی ولی پور، مدرس حوزه و دانشگاه های خراسان شمالی، روح افزایی استاد و مدرس حوزه و دانشگاه های خراسان شمالی و فاطمه محمدی استاد و مدرس حوزه و دانشگاه برگزار شد، که در ادامه تقدیم تان می شود:

 

حجاب یک مسئله فراجنسیتی است

طوبی ولی پور، استاد و مدرس حوزه و دانشگاه در رابطه با موضوع عفاف و حجاب اظهار داشت: موضوع عفاف و حجاب یکی از مباحث مهم فطری است، در حالی که گاهی اوقات گمان می شود که حجاب و عفاف  برگرفته از اندیشه بشری است.

وی ادامه داد: از بدو خلقت حجاب همراه انسان بوده و پوشش در رفتار، گفتار و کردار است و عفت کلامی، عفت رفتاری و عفت عملی باعث می شود زن و مرد در امنیت خاصی قرار بگیرند.

ولی پور اضافه کرد: حجاب یعنی امنیت، آرامش روحی و روانی که اگر فردی آن را رعایت کند می تواند به جایگاه والای انسانیت و کرامت برسد و بازیچه افکار شیطانی نمی شود.

روح افزایی ادامه داد: موضوع حجاب یک امر فطری است و بیان این موضوع در آیه 53 سوره احزاب، گواهی بر این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه حجاب امری ظاهری است که به موضوع پوشش اختصاص دارد، اضافه کرد: در سوره نور موضوع حجاب اختصاص به زن یا مرد ندارد، بلکه مسئله فراجنسیتی است و مرد و زن باید موضوع حجاب را مدنظر داشته باشند و عفاف نیز یک امر درونی است که از بدو خلقت همراه انسان بوده است.

روح افزایی گفت: بنابراین حجاب و عفاف یک مسئله اعتقادی است اما در ورای آن باید از دیدگاه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی به این موضوع توجه شود.

 

 

نوع پوشش زنان بی حجاب کنونی، تکرار عصر جاهلیت است

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: باتوجه به اینکه جامعه به سمت مدرنیته پیش می رود و روی مسئله حجاب که ریشه در ادیان مختلف دارد، بسیار کار شده است، لذا دولتمردان ورود پیدا کردند، برنامه ریزی هایی در رده های سنی های مختلف انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد:  شرایط فعلی به گونه ای است که بدپوشی در تمام ادیان وارد شده است و مسئله مهمی است که تمام افراد با آن دست به گریبان شده اند.

محمدی با بیان اینکه مانع یا پوشش به دو بعد حجاب تبدیل شده است، گفت: بعد ایجابی وجوب حجاب و بعد سلبی خودداری از خودنمایی و به نمایش گذاشتن در انظار عمومی است.

وی افزود: اگر حجاب را به معنای عام پوشش در نظر بگیریم می تواند، حجاب ذهنی و فکری را نیز شامل شود، زیرا حجاب و عفاف با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و هر اندازه که در موضوع عفت ورزی ورود شود، می تواند در بحث پوشش ظاهری نیز تاثیرگذار باشد.

ولی پور اضافه کرد: زنان صدر اسلام و عصر جاهلیت روسری های کوچکی بر سر و پشت گوش می گذاشتند، بعد از اینکه حضرت محمد (ص) مبعوث شدند، آیه نازل شد که به زنانتان بگویید که روسری ها را پشت گوشه نیندازند و گردن و سینه ها را بپوشانند، در جامعه امروز نیز دقیقا نوع پوشش عصر جاهلیت در حال تکرار شدن است، ادعای مدرن بودن را دارند، اما جهالت را مجدد تبلیغ می کنند.

 

زن بی حجاب، حداقل دو زندگی را از هم می پاشد

وی با بیان اینکه گاهی مواقع زنانی که بد حجاب هستند اعلام می کنند که نوع پوشش من این است و باید مردان عفت را رعایت کنند، گفت: این درحالی است که طبیعت و فطرت مردان به گونه ای است که از طریق نگاه کردن تحریک می شود و  بد حجابی  زنان که تحت تاثیر افکار بیگانه است باعث می شود که در درجه اول امنیتشان به خطر افتد.

ولی پور اضافه کرد: بسیاری از زنان هزینه های هنگفتی می کنند که بتوانند زیباترین جلوه نمایی را در خیابان داشته باشند که این موضوع اقتصاد مرد را فلج می کند و اگر خود زن هزینه کند، در روز قیامت فرد بازخواست خواهد شد که چرا در مسیر گناه هزینه کرده است.

وی بیان داشت: وقتی صحبت از آرامش روانی به میان می آید، موضوع این است که زن با هزینه ای که می کند، تمام دغدغه اش این است که چگونه در جامعه حاضر شود و این موضوع اذهان را دچار وسواسی می کند و آرامش ندارد، مهم تر این است که علاوه بر اینکه مخرب زندگی خودش می شود، زندگی دیگران را نیز تخریب می کند.

این استاد و مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی از این زنان در منزل  وقتی برای رسیدگی به خود نمی گذارند،  یادآور شد:  این بی حجابی و جلب توجه یک زن در جامعه حداقل زندگی دو خانواده را بر هم می زند.

 

 

پرداختن به موضوع عفاف و حجاب نیاز به پشتوانه قانونی دارد

وی در مورد آثار مخرب بی حجابی یک زن در جامعه گفت: دختران نوجوانی که وارد اجتماع می شوند نیز وقتی بی حجابی این زنان را ببینند، دگرگون خواهند شد و جنگ روانی بین مادر و دختر ایجاد می شود.

روح افزایی عنوان کرد: در زمینه عفاف و حجاب تنها صحبت های مبلغ یا سخنران کافی نیست بلکه باید یک پشتوانه قانونی وجود داشته باشد، مسئولان قوانینی را ثبت کنند که جنبه اجرایی داشته باشند، گاهی مواقع قانون داریم ولی پشتوانه اجرایی نداریم، باید تمام سازمان ها و ادارات پای کار باشند.

این استاد و مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه برنامه های عفاف و حجاب خلاصه شده به یک هفته و آن طور که باید توجهی به این موضوع نمی شود، ادامه داد: تمام مردم باید وارد میدان شوند و اگر رشد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی می خواهیم، باید عفاف درونی برای مردم نهادینه شود وقتی به این موارد توجه نیست، آسیب های زیادی در خانواده ها رسوخ می کند.

روح افزایی اشاره کرد: دانش و بینش با یکدیگر می توانند رفتار و منش ایجاد کنند، در حالی که برای نوجوان امروز رشد فطری اتفاق نیفتاده و مدرک گرایی برایشان ملاک قرار گرفته و بینششان را بالا نبردیم.

 

پوشاک تولیدی در داخل کشور با ایده های غربی

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که می تواند تاثیر زیادی در حجاب داشته باشد، پوشاکی هست که در جامعه عرضه می شود، متاسفانه مشاهده می کنیم بسیاری از پوشاک های بازار تولید داخل کشور هستند اما طرز تفکری که در طراح رسوخ کرده باعث تولید لباس هایی نامناسب در جامعه شده است.

روح افزایی عنوان کرد: عفاف و حجاب امنیت فردی و اجتماعی  را به همراه دارد.

ولی پور با اشاره به اینکه زنی که هویتش را زیرپا بگذارد، کرامت انسانی ندارد، ادامه داد: در این زمینه از طرف رسانه های غرب تبلیغ می شود، وقتی در جامعه بینش و آگاهی نباشد، وقتی مطرح می شود که زن بی حجاب شجاع است، قطعا استفاده از این نوع الفاظ تاثیرگذاری خاصی را ایجاد می کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد:  زن مسلمان در نظام اسلامی اگر بینشش را بالا ببرد بین کلمات و جملاتی که دیگران مطرح می کنند، وزنه ای قرار می دهد و آنها را سنجش می کند تا مسیر را انتخاب کند، اما به دلیل نداشتن سواد رسانه ای و اینکه زنان نسبت به موضوعات مطالعه ندارند، دشمن راحت تر کارش را پیش می برد.

 

 

قانون حجاب و عفاف در ایران اجرایی نمی شود

ولی پور گفت: بسیاری مطرح می کنند که حجاب واجب نیست، در حالیکه در سوره نور فعل امر برای حجاب مطرح شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه مادران چادری و با حجاب، دخترانی بدحجاب در کنارشان دارند ،که نشان دهنده این موضوع است که نتوانسته اند  آنها را متقاعد به استفاده از حجاب و پوشش کامل بکنند و مشکل در چرایی مسئله است.

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر کشور، دین و قانونی دارد، گفت: اگر قانون حجاب مربوط به کشورهای اروپایی بود اجرایی می شد، اما چرا اجازه نمی دهند در کشورهای اروپایی دختران مسلمان با یک روسری کوچک در دانشگاه ها حضور پیدا کنند و براین اساس زنان در داخل کشور در حسرت آزادی زنان خارج نشین هستند.

وی بیان داشت: روزانه در دنیا زنان زیادی مورد ظلم واقع می شوند، اما صدای این زنان توسط افرادی که تبلیغ بدحجابی می کنند، شنیده نمی شود اما روی موضوع ایران و موضع نظام اسلامی زوم کرده اند که قطعا هدفشان بهم ریختن بنیان خانواده است، زیرا زن و مادر  شاکله اصلی خانواده است، اگر هویت زن از آن گرفته شود خانواده از هم پاشیده می شود.

 

وجود خلا در نظام آموزشی از پیش دبستانی تا دانشگاه

روح افزایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه امروز آگاهی نسل کودک، نوجوان و جوان را بالا نبرده ایم و به یکباره می خواهیم فرد را به حجاب تشویق کنیم و در نظام آموزشی از پیش دبستانی تا دانشگاه ها خلا مشهود است.

محمدی با بیان اینکه خانواده نقش به سزایی در راهنمایی کردن کودک به سمت حجاب دارد،گفت: گاها خانواده معتقد است اما وقتی فرزند وارد مدرسه می شود، مسیر را به درستی نمی تواند انتخاب کند.در این شرایط قطعا اعتقاد خانواده درست نبوده است که نتواسته ستون را درست بگذارد.

روح افزایی بیان داشت: در این عصر تنها نمی شود موضوع حجاب و عفاف را به خانواده واگذار کرد.

ولی پور گفت: خانواده و اجتماع در کنار هم تاثیرگذار خواهند بود.

محمدی اضافه کرد: علاوه بر فضای حقیقی، فضای مجازی که از کودکی، با این فضا ارتباط می گیرند و شرایط اجتماعی به گونه ای است که در اکثر مواقع مادران در بیرون منزل هستند و اشرافیت بر تربیت فرزند ندارند.

 

بدحجابی با موضوع سرمایه داری گره خورده است

ولی پور بیان داشت: تبلیغات تساوی زن و مرد، زن را از خانه به بیرون کشیده است، اما براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، وظیفه اصلی زن، رسیدگی به مسائل تربیتی خانواده است.

محمدی گفت: در جامعه ای هستیم که باید برای این اجتماع دنبال راهکار باشیم.

ولی پور ادامه داد:  قطعا نمی شود فضای مجازی را تعطیل کرد، پس باید روی خانواده ها کار کرد، که به درستی پایه و اساس را بچینند که وقتی فرد وارد اجتماع شد دچار مشکل نشود و از طرفی قانون ها به درستی اجرایی شود.

محمدی اظهار داشت: خانواده و اجتماع باید در کنار هم و هم گام با یکدیگر باشند، زیرا اگر با هم توازن نداشته باشند قطعا به نسل مطلوب نخواهیم رسید.

روح افزایی بیان داشت: بنیاد هر جامعه ای خانواده است، پس خانواده نقش بنیادی دارد اگر این سلول بیمار باشد، تمام سلول های جامعه را بیمار می کند، در عصر ارتباطات و تکنولوژی نمی توان اشرافیت کامل را روی خانواده داشت، اگر مسئولان بخواهند برنامه ریزی کنند باید به صورت کوتاه مدت و طولانی مدت باشد که در موضوع بلند مدت باید دستگاه های متولی کار، ایده و راهکار بدهند.

 

 

در حوزه عفاف و حجاب هیچ هزینه ای در داخل کشور اختصاص پیدا نکرده است

این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: در موضوع عفاف و حجاب سیاستمداران نتوانستند به دنبال منافع اقتصادی جامعه باشند، بر این اساس سرمایه داران در این موضوع ورود کردند و در واقع بدحجابی با موضوع سرمایه داری گره خورده است و روی آن هزینه می کنند.

روح افزایی گفت: یکی از گلایه های موجود این است که چه میزان مسئولان کشوری در کرسی های سخنرانی متعدد، در حوزه اعتقادی و بینشی ورود کرده و به این موضوعات اهمیت داده اند؟ بنابراین در این قسمت ها خلاهایی وجود دارد که باید اصلاح شود، البته در برنامه کوتاه مدت نیز نباید ناامید شد، هر کسی هر کاری از دستش برمی آید تلاش کند.


ولی پور با اشاره به اینکه در حوزه عفاف و حجاب هیچ بودجه ای اختصاص پیدا نکرده است، گفت: اقلام محجبه با قیمت بالا ارائه می شود و همین باعث می شود که تاثیرات منفی داشته باشد، از طرفی در بازار لباس های مناسب وجود ندارد .

 

رسوخ تیم های مبلغ بدحجابی و بی حجابی در روستاها

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: بدحجابی و بی حجابی در روستاها نیز رسوخ کرده است، افرادی مامور شده اند که با هزینه های پایین در روستاها حضور پیدا کنند و برای زنان روستایی اقدامات زیبایی انجام دهند و زن روستایی تحت تاثیر این شبکه های مجازی، با این ظاهر مصنوعی نمی تواند در این فضا زندگی کند و حریم خانواده دچار خطا و مشکل خواهد شد.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که نوجوان و جوان مجرم نیستند، بلکه نسبت به موضوع ناآگاهند، باید بررسی شود که برای بالابردن اطلاعات این افراد چقدر کار شده است.

 

پرداختن به مسئله حجاب تنها به هفته عفاف و حجاب منتهی نشود

روح افزایی گفت: موضوعات حجاب تنها به هفته حجاب منتهی نشود و ادامه دار باشد.

محمدی: طی یک سال که عملکرد دستگاه های اجرایی در موضوع عفاف و حجاب جمع آوری می کردیم، تنها عملکردی که دستگاه ها در رابطه با عفاف و حجاب ورود کرده بود، برپایی نمازجماعت بود و این فاجعه بوده است.

وی یادآور شد: در موضوع فرهنگ سازی در بحث کوتاه مدت با نوجوانی روبرو هستیم  که باید با روش های شورآفرین برای تشویق آنها اقدام کرد، زیرا گشت ارشاد فرهنگ سازی نیست، بلکه بیشتر نتیجه سلبی داشته تا ایجابی باشد.

محمدی با اشاره به اینکه در فرهنگ سازی، اولویت پیشگیری بر درمان باید مدنظر باشد، ابراز داشت: در حال حاضر شاهد هستیم که حجاب انگلیسی یا خودنمایی محجبه ها در فضای مجازی رخ می دهد، که دلیل اصلی ناآگاهی است، این افراد آگاهی ندارند که اصل حجاب دوری از خودنمایی بوده، در حالی که این حضورها نیز می تواند تاثیرات مخرب تری داشته باشد.

ولی پور اضافه کرد: عفاف و حجاب یک مسئله قانونی، دینی، انسانی و هویتی است، بنابراین از هر جنبه ای نگاه شود، بر جامعه و فرد اثرگذار خواهد بود، اگر بخواهیم دین و اسلام بماند باید برای این موضوع هزینه کرد و سواد رسانه ای را نیز بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه برای بهتر شدن موضوع حجاب باید سبک زندگی ها درست شود، گفت: علاوه بر این دستگاه های اجرایی نسبت به کارمندانشان این موضوع را مدیریت کنند، زیرا متاسفانه گاهی مواقع افراد به لحاظ حجاب و عفاف در داخل و خارج دستگاه با یکدیگر تفاوت دارند.

 

تهیه و تنظیم: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
محمدرضا کیانفر | 1401/04/28
0
1
. وحید اشتری عضو جنبش عدالت‌خواه گفت: مسیح علینژاد و ستاد امر به معروف نهی از منکر مثل دو لبه یک قیچی‌اند. آقای اشتری، خانم علینژاد مأمور است بانوان را تشویق نماید طوری رفتار کنند تا جمهوری اسلامی بتواند دستگیرشان کند تعهد همکاری بگیرد با وثیقه آزادشان سازد تا برایش خبرچینی کنند. گوزنی بس قوی بنیاد باید، که بر وی شیر سیلی آزماید. مکن باور که هرگز تر کند کام، ز آب جو نهنگ لجه آشام. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک