شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ساعت ۱۰:۴۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور:

۱۵ میلیون خارجی از یارانه ملت ایران استفاده می کردند/ آزادسازی یارانه ها در راستای درمان اقتصاد بیمار کشور است

علی جدی گفت: در طرح قدیم اختصاص یارانه ها مبلغ زیادی از یارانه مردم از کشور خارج می شد به طوری که طبق برآوردها مشخص شد 15 میلیون خارجی از این یارانه بهره مند می شدند.
15 میلیون خارجی از یارانه ملت ایران استفاده می کردند/ آزادسازی یارانه ها در راستای درمان اقتصاد بیمار کشور است,

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد در رابطه با طرح آزادسازی یارانه ها اظهار داشت: این طرح به نفع مردم و کشور است زیرا پیش از این یارانه به برخی از کالاهای اساسی، واردات و برخی نهادها تعلق می گرفت و تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسید با توجه به رانت بسیاری زیادی که در آن نهفته بود، سود زیادی برای رانت خواران و دلالان داشت.

وی ادامه داد: همچنین در مسیر تولید تا توزیع، عملا ۵۰ درصد منافعی که از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مردم پیش بینی شده بود به دلال و رانت خوار می رسید و به دست مردم نمی رسید.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسیر اختصاص یارانه به شیوه گذشته در واقع یک مسیر فساد آمیز پنهانی بود که عملا با اجرای طرح جدید این مسیر حذف می شود.

جدی اضافه کرد: نکته قابل توجه بعدی این است که پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مصرف به گونه ای بود که هر کسی بیشتر توان مصرف داشت، یارانه بیشتری نصیبش می شد به طور مثال کسی که توانایی خرید کالای زیادی را داشت، به همان میزان به یارانه دسترسی داشت و به تبع اقشار ضعیف جامعه، کمتر از یارانه برخوردار می شدند.

وی گفت: با اجرای طرح آزادسازی یارانه ها، این مبلغ به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید و باعث تقسیم عادلانه یارانه بخصوص در بین اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه می شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نکته قابل توجه دیگر اینکه کالاهایی که در آنها یارانه نهفته بود، با قاچاق از کشور خارج می شد و پولی که حق مردم ایران بود، به خارجی ها تعلق می گرفت.

وی افزود: براساس برآورد انجام شده، بیش از ۱۵ میلیون نفر از مردمانی که در خارج از کشور بودند از این یارانه برخوردار می شدند و به نوعی منافع مردم از کشور خارج می شد.

جدی با اشاره به اینکه علاوه بر این در بخش تولید نیز چون قیمت ها آزاد نبود در موارد زیادی سواستفاده می شد، گفت: به طور نمونه نهاده های دامی که وارد می شد و به دست مصرف کننده واقعی نمی رسید و بازار رقابتی نبود.

وی یادآور شد: اجرای طرح آزادسازی یارانه ها قطعا به نفع تولید نیز هست و با اجرای آن به نوعی تولید سرو سامان خواهد گرفت و فساد های پنهان از بین رود و به نفع مردم است و یارانه مستقیم دست مردم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به اجرای این طرح هیچ نگرانی نداشته باشند، اظهارکرد: دولت ملزم شده سود حاصل از آزادسازی ارز ۴۲۰۰ را بر سر سفره های مردم برساند.

وی گفت: وقتی یک کار و تغییر بزرگ در کشور صورت می گیرد، عده ای طمع می کنند تا فرصتی برای سودجویی پیدا کنند و همین موارد باعث احتکار کالا در بازار می شود، در غیر اینصورت دلیلی بر گرانی سایر اقلام موجود در بازار وجود ندارد و این قضیه کمک و همراهی مردم را می طلبند.

جدی گفت: نهاد های نظارتی، متولیان امر دقت نظر داشته باشند و مردم کمک کنند تا اجازه به سواستفاده کنندگان داده نشود و مردم در تنگنا قرار نگیرند.

وی در رابطه با تولیداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شده و با قیمت جدید وارد بازار می شود، توضیح داد: این موضوع در مجلس مطرح شد و تذکری در این زمینه به دولت داده شد که کالاهایی که در بازار موجود بوده و با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید یا وارد شده نباید با قیمت بالاتر به فروش برسد.

جدی بیان داشت: احتکارهایی که هم اکنون انجام می شود مربوط به کالاهای اساسی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، اما تولید تحت نظارت است و فرصتی برای سواستفادهایجاد نمی شود.

وی گفت: اطمینان را مردم نسبت به دولت و مجلسی که منتخب مردم بوده داشته باشند، که دولت و مجلس همیشه در کنار آنهاست و دغدغه آنها را دارند و تمام تلاششان بر این است که هر تصمیمی گرفته می شود به نفع مردم رقم بخورد.

جدی افزود: امید است با اجرای طرح آزادسازی یارانه ها، سیستم بیمار که قبلا وجود داشت و اقتصاد کشور را به سمت نابودی می کشاند، جراحی و اصلاح شده و مردم به آرامش برسند و تمام افت و خیزهای سالهای اخیر و سیستم غلطی که در موضوع تامین و توزیع یارانه وجود داشت، برطرف شود.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک