جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۴۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ساعت ۱۶:۱

اساسنامه جدید و مشکل برخی روسا/قانون«سه دوره» شامل گذشته می‎‌شود؟

طبق استعلام جدید وزارت روزش در رابطه با چگونگی محاسبه تعداد ادوار ریاست فدراسیون‌ها، سوابق حضور افراد به عنوان رئیس فدراسیون در دوره‌های گذشته در احتساب «سه دوره» لحاظ نمی‌شود.
اساسنامه جدید و مشکل برخی روسا/قانون«سه دوره» شامل گذشته می‎‌شود؟,

به گزارش خبرنگار مهر، اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی که پس از ۲۰ ماه کش و قوس دولتی به صورت رسمی ابلاغ شد، طی ماه های گذشته به واسطه برخی ابهامات در مورد ریاست مجمع، تدوین پیوست ۷ بندی، تدوین آئین نامه انتخاباتی و ... با انتقاداتی مواجه بود. این ابهامات و انتقادات اما همچنان در مورد این اساسنامه و برخی بندهای آن ادامه دارد.

«نحوه محاسبه ادوار ریاست فدراسیون ها» اگر مهمترین چالش و ابهام در اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی نباشد قطعا یکی از آنهاست تا جاییکه وزارت ورزش را وادار به استعلام از نهادهای بالاتر هم کرده است.

در بند دوم از ماده ۲۲ (شرایط عمومی نامزدها) اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی آمده است: رئیس فدراسیون توسط مجمع برای یک دوره چهارساله انتخاب می شود، انتخاب مجدد وی برای حداکثر دو دوره دیگر (جمعا سه دوره متوالی یا متناوب) بلامانع است.

اساسنامه جدید و مشکل برخی روسا/قانون«سه دوره» شامل گذشته می‎‌شود؟

محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو یکی از روسایی است که مشمول شرایط جدید می شود

طبق این بند، متقاضیان ریاست در فدراسیون ها می توانند طی سه دوره چهارساله - به صورت متوالی یا منقطع - متصدی این مسئولیت شوند اما اینکه «ریاست آنها تا قبل از ابلاغ اساسنامه جدید هم محاسبه می شود یا نه؟» پرسشی است که پاسخ آن بحث برانگیزشده است.

در این زمینه حتی اینگونه عنوان شد که سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به استفساریه صورت گرفته تاکید داشته که «سوابق حضور افراد به عنوان رئیس فدراسیون در دوره‌های گذشته نیز در احتساب سه دوره یاد شده محاسبه می شود.»

البته از زمان ابلاغ اساسنامه تا به امروز، وزارت ورزش انتخاباتی را برگزار نکرده تا این بند را ملاک عمل در اجرای آن قرار دهد اما از آنجا که محاسبه شدن ریاست ادوار گذشته، موقعیت خیلی از روسای فعلی برای ادامه کار را به خطر می اندازد، محاسبه اینچینی سوابق کاری روسا انتقادات جدی تر آن را به همراه داشت.

محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو، محمد علیپور رئیس فدراسیون انجمن های ورزشی، محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال و فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی از جمله مدیرانی هستند که اجرای اینپچنینی بند ۲ از ماده ۲۲ اساسنامه پای آنها را برای ادامه فعالیت امروزشان روی پوست موز قرار می دهد.

اساسنامه جدید و مشکل برخی روسا/قانون«سه دوره» شامل گذشته می‎‌شود؟

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم برای ادامه ریاست مشکل خواهد داشت

همین مسئله به اختلاف نظرهای مطرح در مورد محاسبه یا عدم محاسبه دوره ریاست افراد قبل از ابلاغ اساسنامه دامن زد چرا که منتقدان مدعی بودند که زمان بعد از ابلاغ اساسنامه باید ملاک عمل در اجرای آن باشد و بر همین اساس دوره ریاست قبلی افراد در یک فدراسیون نباید محاسبه شود.

خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که وزارت ورزش برای رفع این ابهام و دستیابی به پاسخ شفاف قانونی در مورد آن، بنا به درخواست روسای معترض و مکاتبه رسمی آنها اقدام به اخذ استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری کرده است.

این معاونت هم در پاسخ تاکید داشته که اساسنامه فدراسیون های ورزشی و قوانین آنها همچون دیگر قوانین «عطف به ماسبق نمی شود».

اساسنامه جدید و مشکل برخی روسا/قانون«سه دوره» شامل گذشته می‎‌شود؟

فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی هم بیش از سه دوره سابقه ریاست دارد

بر همین اساس«نحوه محاسبه ۳ دوره متوالی ریاست فدراسیون‌های ورزشی» از زمان ابلاغ اساسنامه فدراسیون های ورزشی محاسبه خواهد شد. این اساسنامه ۲۰ تیرماه توسط اسحاق جهانگیری معاون وقت رئیس جمهور ابلاغ شد. وزارت ورزش هم ۲۸ مردادماه آن را جهت اجرا به فدراسیون های ورزشی ابلاغ کرد.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک