جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ساعت ۱۰:۵۷
بررسی عصراترک از اجرای عملیات گازرسانی به شهرستان محروم راز و جرگلان؛

عملیاتی که منازل محروم ترین شهرستان را گرم کرد/خانوارهای جامانده از طرح های هادی روستایی متقاضی اتصال به شبکه گاز

هرچند که طی هشت سال گذشته عملیات گاز رسانی در شهرستان راز و جرگلان، بسیاری از منازل شهری و روستایی این شهرستان محروم را به شبکه گاز سراسری متصل کرد، با این وجود، خانوارهای جامانده از این پروژه تقاضای اتصال به شبکه گاز را دارند تا از سوخت طبیعی پایدار برخوردار شوند.
عملیاتی که منازل محروم ترین شهرستان را گرم کرد/خانوارهای جامانده از طرح های هادی روستایی متقاضی اتصال به شبکه گاز ,

به گزارش عصراترک، در خراسان شمالی تا اوایل دهه 90، گازرسانی به شهرستان محروم راز و جرگلان یکی از مهمترین دغدغه هایی بود که سرانجام در سال 92 این شهرستان در نوبت انجام عملیات گازرسانی قرار گرفت تا ساکنان آن از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

در این شهرستان که بسیاری از مناطق مسکونی آن، روستاها و کلاته ها هستند، خوشبختانه گازرسانی در تمامی شهرها و بسیاری از روستاهای این شهرستان انجام شده است، با این وجود، هنوز دغدغه گازرسانی به منازلی که از نقشه طرح های هادی روستایی جامانده اند، باقی است هر چند که البته کلاته هایی که محل استقرار ییلاق و قشلاق دامداران و کشاورزان این شهرستان هستند نیز فاقد گازکشی هستند.

در حال حاضر که فصل سرما آغاز شده است دغدغه گرمایش پایدار برای بسیاری از خانوارهای این شهرستان به شبکه گاز سراسری متصل شده اند، دیگر وجود ندارد، با این وجود، خانوارهای جا مانده از نقشه طرح های هادی به طور جد خواستار وارد شدن مناطق محل سکونت آنها به طرح هادی روستایی هستند تا از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند، هر چند کلاته ها که در خارج از مناطق مسکونی روستایی قرار دارند نیز خواستار اتصال به شبکه گاز طبیعی هستند.

 

کلاته هایی که با سوخت های نفت سفید و گاز مایع گرم می شوند

در این باره، جواد جوانوش، بخشدار غلامان در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: تا به کنون در بخش غلامان، به تمامی ۱۴ روستا همچنین شهر غلامان عملیات گاز رسانی انجام شده است و این مناطق به شبکه گاز سراسری متصل شده اند.

با این وجود، جوانوش گفت: در این شهرستان بسیاری از افراد به دلیل اشتغال دامپروری و کشاورزی به صورت کوچ به سر می برند و در کلاته ها ساکن می شوند که این کلاته ها فاقد گاز خانگی هستند.

وی افزود: این کلاته ها از سوخت های نفت سفید و گاز مایع کپسولی استفاده می کنند.

بخشدار غلامان در ادامه گفت: در حال حاضر در بخش غلامان 18 کلاته فاقد گازکشی هستند و دولت به علت اینکه این کلاته ها در فاصله بیشتری از روستاها قرار دارند و در نقاط کوهستانی مستقر هستند انجام گازکشی را به این کلاته ها مقرون به صرفه نمی داند.

وی بیان کرد: سهمیه سوخت هر منزل در این کلاته ها در نیمه اول سال 220 لیتر نفت سفید و چهار کپسول گاز مایع است که بر اساس کالا برگ به ساکنان اعطا می شود و در نیمه دوم سال نیز این مقدار به دو برابر افزایش پیدا می کند.

جوانوش با بیان اینکه مقدار سوخت اشاره شده که در اختیار اهالی این کلاته ها قرار می گیرد جوابگوی نیاز سوختی آنان است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 200خانوار ساکن این کلاته ها برای دریافت سوخت ثبت نام کرده بودند.

 

خانوارهای جامانده از طرح های هادی، فاقد گازکشی هستند

پولاد نجاهی، بخشدار جرگلان نیز در گفت و گو با عصراترک عنوان کرد: در بخش جرگلان، تمامی روستاهای دارای کد آبادی که شامل ۳۲ روستا می شوند، دارای انشعاب گاز هستند.

نجاهی افزود: با این وجود، تعداد ۳۰۰ خانوار که در خارج از طرح هادی این روستاها قرار دارند، فاقد گاز خانگی هستند که بیشتر این خانواده ها در اطراف شهر یکه سعود و روستای دویدوخ همچنین در بخش هایی از روستاهای دهستان حصارچه ساکن هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در روستای دویدوخ که منازل قدیمی بودند، در زمان تهیه طرح هادی این روستا، تعدادی از منازل در خارج از طرح هادی این روستا باقی می مانند که در حال حاضر فاقد گازکشی هستند.

بخشدار جرگلان افزود: این در حالی است که این منازل غیرمجاز نیز ساخته نشده بودند.

وی یادآور شد: در شهر یکه سعود نیز منازلی که خارج از طرح هادی این منطقه باقی مانده اند و فاقد گازکشی هستند که ساخت و ساز جدید دارند.

نجاهی گفت: پیگیری ها بابت رفع مشکل گازکشی آنها انجام شده است که تصمیم بر این شد یا این خانواده های خارج از طرح با هزینه شخصی خود در عملیات گازرسانی به منازل خود مشارکت کنند و یا اینکه این مناطق خارج از طرح هادی به طرح هادی الحاق شوند.

وی درباره تامین سوخت کلاته ها که فاقد گازکشی هستند نیز گفت: با پیگیری های انجام شده، تصمیم بر این شد که محدوده کلاته ها با روستاها مشخص شوند تا گازرسانی به آنها انجام شود.

بخشدار جرگلان خاطر نشان کرد: تابه کنون در بخش جرگلان، 10 کلاته گاز کشی شده است همچنین در هشت کلاته از جمله کلاته اسماعیلی در روستای دویدوخ، کلاته منفرد در روستای قره آقاچ محمد نفس، بردن و ساری ملا در ایری قایه، مزارجان و کمیلی در بچه دره، ایپکلی بالا در اشتوت پایین و بک سوی یکه سعود در محدوده ی شهرک اسمی دولان باید گاز کشی شوند.

وی درباره تامین سوخت خانوارهای فاقد گاز خانگی در این بخش برای نیمه دوم امسال نیز عنوان کرد: در این بخش تمامی منازل فاقد گاز خانگی در سامانه شرکت نفت ثبت نام کرده اند.

نجاهی افزود: سهمیه سوخت فصل سرما در هفته جاری اعلام می شود و نفت سفید نیز توزیع خواهد شد.

 

گاز کشی به بیشتر منازل بخش مرکزی شهرستان راز و جرگلان

علی مقیمی، بخشدار راز نیز در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: بیشتر خانوارهای ساکن در بخش مرکزی این شهرستان به شبکه گاز سراسری متصل شده اند.

مقیمی افزود: در حال حاضر در روستای بک پولاد برای ۲۰ خانوار عملیات گازکشی در حال انجام است که در مرحله تست قرار گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد: این خانوارها، خانوارهای جدیدی هستند که در این روستا منزل جدید ساخته اند.

بخشدار راز یادآور شد: در نیمه نخست امسال نیز 66 هزار لیتر سوخت نفت سفید میان خانوارهای فاقد گاز توزیع شد که آنان با کمبود سهمیه نیز مواجه نشدند.

مقیمی افزود: نیاز سوختی خانوارهای متقاضی برای نیمه دوم امسال به ازای هر خانوار دو هزار لیتر نفت سفید برآورد شده است.

انتهای پیام /صاحب جمال رحیمی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک