جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ساعت ۹:۱۱

" آلما دوشن " دژی فراموش شده از دید گردشگران

"آلمادوشن" یکی از مکان‌های تاریخی خراسان شمالی است که در منطقه غلامان شهرستان راز و جرگلان واقع شده است.

به گزارش عصراترک، «آلمادوشن» از مکان‌های تاریخی خراسان‌شمالی است که در منطقه غلامان شهرستان راز و جرگلان واقع شده که آلما به زبان ترکمنی به معنای سیب و دوشن به معنای افتادن است، این مکان تاریخی همانند قلعه‌ای می‌ماند که وقتی در آن محل قرار می‌گیرید؛ به همه قسمت‌های پایین دستی اشراف پیدا خواهید کرد.

 

ارگ یا دژ باستانی آلما دوشن در بلندترین بخش کوهی بلند و استوانه ای شکل و منفرد قرار گرفته است، سطح این کوه نسبتا مسطح است. طول شمالی- جنوبی قلعه حدود 500 متر و عرض شرقی-غربی آن بیش از 100 متر است، آثار و بقایای معماری و آوار و توده های سنگ در جای جای سطح این کوه به چشم می خورد، آوارهایی که هر کدام بقایای یک بنای عظیم بوده است.

 

در جنوبی ترین سطح این کوه به چشم می خورد و در نزدیکی لبه پرتگاهی آن بقایای یک بنای مستطیل شکل بزرگ وجود دارد که به نظر می رسد مهمترین ساختمان این قلعه است.

 

نام این دژ برگرفته از روستای آلمادوشن (نزدیک ترین روستا به آن) است. رگ آلمادوشن دژی نظامی است که به دوران اشکانی تا قرون میانه اسلامی یعنی قرن شش و هفتم هجری تعلق داشته است.

 

در واقع این اثر،  تلفیقی از طبیعت و تاریخ که بیشتر این اثر خراب شده و قابلیت بازسازی را ندارد،  اما قابلیت کاوش را خواهد داشت و در حال حاضر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی به دنبال ثبت ملی این اثر می باشد.

 

انتهای پیام/ رحمانی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک