شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ساعت ۸:۵۷

صدور کد روستایی؛ مطالبه ۲۲ کلاته و روستا در شهرستان راز و جرگلان

22کلاته و روستا در شهرستان راز و جرگلان که هر یک جمعیتی بالای 120 نفر دارند هنوز از کد روستایی برخوردار نشده اند که مطالبه اصلی ساکنان این مناطق صدور کد روستایی برای این مناطق است تا بتوانند تسهیلات دریافت کنند و از خدمات عمرانی بهره مند شوند.
صدور کد روستایی؛ مطالبه 22 کلاته و روستا در شهرستان راز و جرگلان,

به گزارش عصر اترک، خراسان شمالی از جمله استان هایی است که بیشترین تعداد و پراکندگی مناطق روستایی را در سطح کشور دارد.

حدود 45 درصد از جمعیت خراسان شمالی در مناطق روستایی ساکن هستند که شهرستان راز و جرگلان از میان هشت شهرستان خراسان شمالی بیشترین تعداد روستا و پراکندگی روستایی را دارد.

این شهرستان مرزی که یک شهر و 3 بخش ( مرکزی، غلامان و جرگلان) همچنین 83 روستا دارد، با این وجود، در این شهرستان هنوز 22 کلاته و روستا که بالای 20 خانوار جمعیت دارند، بدون کد هستند.

هر چند این مناطق از حداقل خدمات آب و برق بهره مند شده اند، با این وجود، تا این کلاته ها از کد روستایی برخوردار نشوند، نمی توانند از تسهیلات اشتغال زایی همچنین از وجود خانه بهداشت و مدرسه مستقل و نعمت گاز برخوردار شوند.

این کلاته ها نمی توانند دهیار داشته باشند و اغلب آنان زیرنظر سایر روستاهای پیرامونی دارای دهیار، قرار دارند تا شاید از حداقل منابع بودجه ای سالانه برخوردار شوند.

به گزارش عصر اترک، برای این کلاته ها، صدور کد روستایی برای این مناطق از وزارت کشور درخواست شده است اما هنوز به این مطالبه پاسخی داده نشده است.

به گزارش عصر اترک، در همین باره، جواد جوانوش، بخشدار بخش غلامان در شهرستان راز و جرگلان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: این بخش دارای ۱۴ روستا است که آنها دارای کد روستایی هستند، با این وجود، در این بخش ۹ کلاته نیز وجود دارد که در هر یک از این مناطق بیش از ۲۰ خانوار زندگی می کنند اما آاین مناطق کد روستایی ندارند.

جوانوش گفت: این مناطق فاقد کد روستایی شامل کلاته درویش, کلاته آلما دوشن, کلاته یوغان برج، کلاته احمد آباد، کلاته قجر، کلاته میرزا، کلاته صابری ها، کلاته حاج محسن هستند که ساکنان این کلاته ها، سکونت دائم در این مناطق دارند.

وی تصریح کرد: هر چند این کلاته ها از خدمات اصلی آب، برق و تلفن برخوردار شده اند، با این وجود، این کلاته ها بدون شناسنامه هستند و اهالی آن ها از تمامی خدمات و امکانات مورد نیاز مناطق روستایی نمی توانند برخوردار شوند.

وی افزود: در حال حاضر این مناطق از نعمت گاز برخوردار نیستند.

بخشدار بخش غلامان همچنین یادآور شد: هنگامیکه مناطق روستایی از کد روستایی برخوردار باشند، این مناطق دهیار خواهند داشت و از بودجه های سالانه دولت نیز بهره مند می شوند.

جوانوش اعلام کرد: پیگیری های بسیاری بابت صدور کد روستایی برای این کلاته ها انجام شده است، با این وجود، هنوز نتوانستیم برای این کلاته ها کد روستایی دریافت کنیم.

در ادامه،  پولاد نجاهی، بخشدار جرگلان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک، اظهار کرد: بخش جرگلان دارای ۴۶ روستا و کلاته است که ۳۳ روستای آن دارای کد روستایی  و ۱۳ کلاته نیز فاقد کد روستایی هستند.

نجاهی گفت: این کلاته و روستاهای فاقد کد روستایی شامل حبک، اسم، دولان، بکسو، شادردی، دویدخ پایین، کیلی، بردن، ساری ملا و روستای آرمودلی هستند که در این مناطق سکونت اهالی دائمی است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این مناطق فقط از خدمات آب، برق و تلفن برخوردار هستند.

بخشدار جرگلان تصریح کرد: کد روستایی برای کلاته ها از وزارت کشور صادر می شود که صدور کد روستایی را برای این کلاته ها نیز درخواست شده است اما هنوز منتظر اقدام وزارت کشور برای صدور کد روستایی برای این مناطق هستیم.

سعید آیتی، بخشدار مرکزی شهرستان رازوجرگلان نیز در این باره در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: بخش مرکزی این شهرستان دارای ۲۳ روستا و یک شهر بنام شهر راز است که تمامی این روستاها دارای کد روستایی هستند، با این وجود، دو کلاته در این بخش شامل عبدل آباد و درویش آباد از کد روستایی برخوردار نیستند.

آیتی افزود: این دو کلاته برای برخورداری از کد روستایی باید جمعیت بالای ۱۲۰ نفر را داشته باشند که هنوز به این تعداد جمعیت نرسیده اند.

انتهای پیام/ صاحب جمال رحیمی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک