شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ساعت ۱۱:۲۴

دو اقدام متضاد در آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در چند سال اخیر برنامه های بسیار خوبی را برای جذب بهترین های کنکور در آموزش و پرورش اجرا کرده است و همینکه به یک دانشجوی سال اول دانشگاه فرهنگیان حقوق یک و نیم میلیونی پرداخت می کند و او را از نظر شغلی مطمئن می کند باعث می شود بهترین ها در کنکور به سمت این شغل جدب شوند.
دو اقدام متضاد در آموزش و پرورش,

حسن یوسفیان ورزنه - دکتری شیمی: من به عنوان یک پیشکسوت در امر آموزش و پرورش از این اقدام بسیار خرسندم  زیرا از الان می توان بیست سال اینده آموزش و پرورش را ببینم که تعداد زیادی افراد باسواد و نخبه در بدنه آموزش و پرورش حضور دارند و به نحوی شایسته، کشتی آموزش و پرورش را با قدرت هرچه تمام تر به سرمنزل مقصود می رسانند.کاری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته در ده ها سال قبل انجام شده است و اکنون نتایج آن به طور ملموس مشاهده می شود.

بر هیچکس پوشیده نیست که نظام های آموزشی سرمنشا تغییر و تحولات سرنوشت ساز اجتماعی بوده و هستند و در مواجه با مدرن شدن جوامع و به تبع آن تغییرات سریع و پیچیده فرهنگی ضروری است که نظام های آموزشی و متولیان آن با نظم و برنامه‌ریزی مناسب مقدمات توسعه اجتماعی، اخلاقی، قانونمداری، تفکر انتقادی و فعالیت‌های اقتصادی را مورد توجه قرار دهند.

این مهم میسر نیست جز با سازماندهی و به کارگیری تمام استعداد‌ها و نیروهای درون سازمانی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های خلاق، هوشمند و دلسوز آنان.

 به طور قطع و یقین می توان اظهار کرد که اکنون آموزش و پرورش بهترین شیوه را برای انتخاب شایسته ترین افراد برای اشتغال در آموزش و پرورش برداشته است که علاوه بر سطح علمی بالا شخص بایستی از لحاظ ظاهری و اخلاقی و ده ها فاکتور دیگر نیز مناسب برای این شغل باشد. ولی این کافی نیست زیرا این برنامه ها ده ها سال دیگر جواب خواهد داد.

 آموزش و پرورش در حال حاضر باید از میانبرهای کوتاه مدت هم استفاده نماید به عنوان مثال یکی از وظایف آموزش وپرورش که مغفول مانده است حفظ و نگهداشت سرمایه های بسیار قوی این مجموعه است که یکی از این سرمایه ها شامل دکترهای آموزش و پرورش هستند که سالیان سال با زحمت و مشقت زیاد خود را با به روز ترین علوم و فنون مجهز نموده اند و اکنون می توانند راهگشای بسیاری از مشکلات اموزش و پرورش باشند.

 افراد متعهدی که برای کسب مدارج علمی سالها تلاش، مطالعه مستمر داشته و دشوارترین آزمون‌های علمی را پشت سر گذاشته‌اند. نخبگانی که بهترین سالهای جوانی‌شان صرف تحقیق، پژوهش، کار آزمایشگاهی و مقاله‌نویسی شده است و هم اکنون دلسوزانه در آموزش و پرورش به خدمت مشغولند پس دیدگاه مسئولان بایستی نسبت به این قشر فرهیخته تغییر نمایدهمانطور که برای ورود نیروهای جدید تغییر نگرش اساسی ایجاد شده است.

 اما متاسفانه وزارتخانه‌ی آموزش و پرورش، از به کارگیری و مدیریت با سواد‌ترین و فرهیخته‌ترین نیروهایش که دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته های مختلف هستند تا به این لحظه ناتوان بوده است و بدتر اینکه فکر مسئولان ما نه تنها پیشرفت نکرده است که عقب گرد نیز داشته است چند دهه قبل ماده‌ی 8 قانون "نظام هماهنگ پرداخت"، تصریح می‌داشت که حقوق دارندگان مدرک تحصیلی دکتری در آموزش و پرورش  نباید از 80 درصد مجموع حقوق و مزایای دارندگان مدرک دکتری در آموزش عالی  کمتر باشد و این نشان می داد که آن زمان مسئولان چقدر به مقوله تحصیلات عالی و تاثیر آن بر پیشرفت آموزش و پرورش معتقد بودند اما یک دهه قبل زمانیکه قانون "مدیریت خدمات کشوری" جایگزین "قانون نظام هماهنگ پرداخت" شد ماده فوق  حذف و در قانون جدید حتی قرینه ای هم برای آن نیندیشیدند و باعث شد  به مرور زمان  اختلاف بسیار زیادی بین حقوق دکتر های آموزش و پرورش  با هم رتبه‌هایشان در وزارت علوم ایجاد شود.

 این امر سبب شد عده کثیری از دکتر های آموزش و پرورش در تقلای خروج از آموزش و پرورش و یا اشتغال‌های مکمل باشند. موضوعی که می‌تواند سبب آسیب‌های جدی به بدنه آموزش و پرورش شده و نیز سلامت روان این قشر فرهیخته را که دخالت جدی در امور آموزشی و پژوهشی جامعه دارند، تهدید کند.

 اگرچه این تقلا نیز غالبا با شکست مواجه می‌شود. چرا که خروج از این وزارتخانه و استخدام در جای دیگر همواره با مخالفت آموزش و پرورش مواجه است. این وزارتخانه تاکید دارد نیازمند افراد دارای مدرک دکتری است؛ با این وجود هیچ‌گونه تلاشی جهت همسان‌سازی حقوق آنان با هم رتبه هایشان در وزارت خانه های دیگر و یا اجرای عدالت درباره آنها نمی‌کند.

 

باید توجه داشت یک دکتر در آموزش و پرورش از مزایای بسیاری همچون حق تالیف مقالات، پروژه‌های پژوهشی و پرداخت‌های مربوط به سمینارها و پایان‌نامه‌ها نیز محروم است.

از دیگر سو مسلما تدریس، کلاس‌داری و سر و کله زدن با دانش آموزان دبیرستانی در مناطق مختلف بسیار بسیار دشوار‌تر از تدریس دروس دانشگاهی ست با این اوصاف و در کمال تعجب شاهدیم که؛

 

-بر خلاف شرط عدالت، حقوق یک دکتر  در آموزش و پرورش در قیاس با حقوق یک دکتر در آموزش عالی و  در سایر وزارتخانه‌ها تفاوت آشکاری داشته و حتی از حقوق شاغلین غیر هیئت علمی در سایر وزارتخانه‌ها نیز کمتر است. 

 

-در زمان های نه چندان دور در آموزش و پرورش کسانی که مدرک دکتری داشتند تعدادشان از تعداد انگشتان دست کمتر بود و شاید در آن زمان های دور نیازی به قوانین خاص برای این گروه احساس نمی شد. به مرور زمان که تعداد دکترها در آموزش و پرورش زیادتر شدند باز به دلیل تعداد کم این عزیزان در مقابل جمعیت یک میلیون نفری معلمان تفاوت حقوق دکترها در اموزش و پرورش با حقوق دکترها در اموزش عالی زیاد به چشم نمی امد و صدای اعتراضشان به جایی نمی رسید. ولی امروز  شرایط فرق کرده است . اکنون اموزش و پرورش در جذب نیروهای جدید نشان داده است که قیقتا به دنبال تحولی اساسی در اموزش و پرورش است بنابراین اکنون بایستی مسئولان بنشینند و خودشان قضاوت کنند که چرا بایستی این همه اختلاف حقوق بین دکترهای آموزش و پرورش با دکترهای اموزش عالی وجود داشته باشد. این تبعیض نه با عقل سازگار است و نه با منطق. علاوه بر رفع تبعیض حقوق آموزش و پرورش  باید برنامه‌ای جهت اختصاص ساعات دکترهای اموزش و پرورش  به امر پژوهش و تحقیق و مقاله‌نویسی تدوین نماید و این افراد نباید همانند سایر همکاران تمامی ساعات موظف خود را به امر تدریس در کلاس درس بپردازند.

 

_دکتر های اموزش و پرورش  باید در برنامه‌ریزی‌های کلان وزارتخانه، نظیر تالیف و اصلاح کتب درسی و یا تدوین پروژه‌های علمی، فرهنگی و پرورشی نقشی اساسی داشته باشند و مهارت‌هایشان به درستی به کار گرفته شود. در پایان باز تاکید می نمایم که برنامه ریزی های بلند مدت اموزش و پرورش بسیار عالی و منطقی است ولی بدون فوت وقت باید برنامه های کوتاه مدتی را هم برای نگهداشت نخبگان اموزش و پرورش و تشویق این عزیزان برای تلاش مضاعف تدوین نماید.

 

دکتر حسن یوسفیان ورزنه - دکتری شیمی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1398/06/20
0
3
با سلام موضوع دانشگاه فرهنگیان یک پارادوکس است. این خیلی خوب است که نخبه ترین افراد، معلمان آینده این کشور باشند اما آیا این کار را نمی شد در دانشگاه های بزرگ پیاده کرد. حتما باید یک دستگاه عریض و طویل با کلی کمبودهای زیرساختی و با وجود محدودیت شدید بودجه ای، ایجاد کرد. نتیجه این تصمیم به اضمحلال نظام دانشگاهی منجر شده و آثار تنزل پژوهش و فناوری را در آینده نه چندان دور برای کشور اشکار خواهد شد.. طبیعی است که شما باید از فقدان فعالیت های پژوهشی گله مند باشید چون اساسا این کارها رسالت آموزش و پرورش نیست. امیدوارم خردمندان سیاستگذار متوجه این موضوع باشند و اصلاحات لازم را به عمل آورند. خلاصه اینکه دانشگاه فرهگیان اگر می خواهد به نتیجه برسد دانش آموختگان نخبه دانشگاه های بزرگ را با معیارهای خاص خودش انتخاب و نسبت به دوره های مهارتی و ضمن خدمت اقدام کند. صرفه جویی از این اقدام را صرف معیشت معلمان و ارتقای انگیزه آنها بکند. عزیزالله معماریانی استاد ریاضی دانشگاه خوارزمی
نام :
ایمیل
نظر
حسین منفرد | 1398/06/21
0
2
با سلام و احترام متاسفانه گوش شنوا نیست این مطلب را ِآقای وزیر جدید آموزش وپرورش مطالعه بفرمایند. و مشاوران مربوطه تاکید بر این امر داشته باشند وگرنه آموزش و پرورش مابااین روش که پیش میرود ره به ترکستان است امید داریم مسئولین مربوطه به درخواست این قشر زحمت کش جامه عمل بپوشاند
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1398/06/21
0
2
من مادری بامدرک فوق لیسانس مهندسی صنایع غذایی ومسئول فنی یک شرکت معتبرغذایی درشهرمان هستم که چون خودم ازکاردرموسسات خصوصی خیری ندیده بودم چون به مدرک اهمیت نمیدهند ومطابق ان حقوق نمیدهند پسرم راتشویق به انتخاب رشته دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان کردم چون فکرمیکردم درکاردولتی به مدرک اهمیت میدهند وپسرم که معدل کتبی دیپلمش 19 ودررشته های مهندسی دانشگاههای برترهم پذیرفته شده بود میتواند باتوانایی بسیارخوبش درریاضی دکتری بگیرد وازحقوق بالا دراموزش وپرورش برخورداریا عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان شود.ولی پسرم انگیزه ای ندارد ومیگوید من اگردراموزش وپرورش دکتری بگیرم هیچ فایده ای ندارد وپیشرفتی دراین راهی که قرارگرفتم وارتقا حقوقی وجود ندارد.من اکنون باچشمانی پرازاشک این مطلب رامینویسم ازشما خواهش میکنم اگربرایتان مقدور است این مطالب رابه دست مسیولی برسانید نگذارید رتبه های خوبی که میتوانستند به دانشگاههای برتربروندوازایران خارج شوند وحالا درکشورشان قصد خدمت دارند ناامید وافسرده وپشیمان ازانتخابشان شوند راه رابرای نخبه های این دانشگاه بازکنید تا کشورمان بااین افراد به شکوفایی وخودکفایی برسد .اجرکم عندالله
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1398/06/23
0
0
سلام. اگر نظرات مردم برایتان اهمیتی ندارد لطفا این پنجره را ببندید. معماریانی
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک