شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ساعت ۷:۵۳

سه استان پیشتاز در اهدای خون/سهم گروه خونی منفی

استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان چهار استان پیشتاز در اهدای خون طی سه ماه اول سال جاری هستند.
سه استان پیشتاز در اهدای خون/سهم گروه خونی منفی,

 

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون، گفت: در سه ماهه اول سال ۹۸ نزدیک به ۵۱۸ هزار واحد خون اهدا شده است که از این میزان نزدیک به ۶۲ هزار نفر برای اولین بار موفق به اهدای خون شده اند.

وی افزود: طی این مدت استان های کردستان با ۸ درصد، مرکزی ۷ درصد و استان لرستان ۶و نیم درصد بیشترین میزان اهدای خون بانوان را داشته اند. بنا براین گزارش استان های سمنان با ۸۲ درصد، بوشهر با ۷۵ درصد و خراسان جنوبی با ۷۴ درصد بیشترین میزان شاخص اهدای مستمر را به خود اختصاص داده اند.

حاجی بیگی افزود: در سه ماهه اول سال ۹۸ نزدیک به ۹۰۰ هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمزفشرده شده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار و نیم درصد رشد نشان می دهد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: ۳۴ درصد از اهدا کنندگان خون در سه ماهه اول سال دارای گروه خونی O+بودند. دارندگان این گروه خونی با بالاترین فراوانی، بیشترین میزان اهدای خون در میان گروه های خونی را به خود اختصاص دادند. همچنین کمترین میزان اهدا مربوط به گروه خونی AB- با فراوانی یک درصد بود.

حاجی بیگی تاکید کرد: ۹۰ درصد مردم کشور دارای گروه خونی مثبت هستند و تنها ۱۰ درصد گروه خونی منفی دارند.

وی گفت: تخمین زده شده سالانه در دنیا ۱۷۷ میلیون اهدای خون صورت می گیرد که سهم کشور ما بیش از ۲ میلیون اهدای خون در سال است یعنی حدود ۲۰ درصد از کل خونهایی که در ۲۱ کشور عضو منطقه مدیترانه شرقی اهدا می شود.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک