جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۲۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ساعت ۱۲:۵۶

دو دو تا، چهارصد تا/ داستان معلمی که درخت دانش می کارد

مریم محمدپور، معلم ریاضی خوش ذوق جاجرمی که قواعد و چهارچوب های سنتی تدریس را شکسته و با ابداع روشی خلاقانه حساب درخت های کاشته توسط دانش آموزان را به 400 عدد رسانده است.
دو دو تا، چهارصد تا/ داستان معلمی که درخت دانش می کارد,

به گزارش عصر اترک، خانم محمد پور که حالا 21 سال است که به تدریس ریاضی مشغول است می گوید طی این سال ها هیچ وقت تکلیف اجباری به دانش آموزانش نداده است.

این معلم ریاضی خوش ذوق، دوسالی است که شیوه جدیدی را در کنار تدریس سنتی ریاضی برای دانش آموزان در نظر گرفته  است که نتیجه آن طی این دوسال تبدیل شده به 400 نهالی که در جای جای شهرستان جاجرم کاشته شده است.

محمد پور با بیان اینکه همیشه سعی کردم تا حتی دانش آموزان ضعیف کلاس هم حداقل برای یکبار لذت گرفتن نمره خوب از درس ریاضی را بچشند، می گوید: گرفتن نمره بالا در درس ریاضی توسط دانش آموزان معجزه می کند و در یادگیری و ایجاد انگیزه تاثیر زیادی دارد.

این دبیر خوش ذوق ادامه می دهد: برای همین طی سال های تدریسم همیشه سعی کردم راه هایی را پیدا کنم که در کنار نمره ای که دانش آموز از برگه امتحانی دریافت می کند، کمکی برای او باشد و ایجاد انگیزه کند، برای همین همیشه در کلاس یکی دو نمره تحت عنوان "نمره مثبتی" یا "سئوال مثبتی" در نظر می گرفتم به این طریق که بعد تمام شدن تکالیف کلاسی چندتا سئوال ریاضی به دانش آموزان می دادم و این مثبت ها در پایان سال به نمره نهایی دانش آموز اضافه می شد.

این دبیر ریاضی خوش ذوق جاجرمی در خصوص شیوه ابداعی خودش می گوید: به عنوان تکلیف عید نوروز دانش آموزان خود را به کاشت نهال و پاکسازی طبیعت تشویق کردم به این ترتیب که در ازای کاشت هر نهال و یا پاکسازی یک نقطه از زباله، بیست و پنج صدم به نمره پایان سال دانش آموز اضافه کنم که اگر هر دانش آموز چهار نهال بکارد و یا چهار نقطه را پاکسازی کند در نهایت یک نمره برایش ثبت شود.

محمدپورهدفش را از عملی کردن این ایده تقویت روحیه طبیعت دوستی و احترام به محیط زیست در دانش آموزان عنوان می کند و می گوید: در منزل شخصیم وقتی سبزی و میوه ها را  می شستم آب حاصل را در ظرف بزرگتری جمع می کردم و برای آبیاری درختان باغچه و جلو حیاط استفاده می کردم یک روز به ذهنم رسید که این کار را به خانواده ها انتقال بدهم و برای تحقق این امر سفیرانی بهتر از دانش آموزان ندیدم.

محمدی ادامه می دهد: همچنین برای اینکه دانش آموزان یک یادگاری از کلاس ریاضی خود برای سالیان بعد داشته باشند تصمیم گرفتم پیشنهاد کاشت نهال را بدهم و چون نتیجه بهتری حاصل شود برای کاشت نهال ها نمره اختصاص دادم و به عنوان تکلیف اختیاری تعطیلات عید در نظر گرفتم همچنین قرار براین شد که وقتی  دانش آموزان در ایام عید به دامن طبیعت می روند از پاکسازی محیط اطراف خود برای من عکس وفیلم بفرستند که  خوشبختانه نتیجه عالی وغیر منتظره بود.

وی در رابطه با واکنش دانش آموزان در مواجه با این حرکت می گوید: برای دانش آموزان تکلیفی این چنینی خیلی جذاب بود وهر کدام سعی در کاشت نهال بیشتری داشتند هر روز تصاویر زیادی از کاشت نهال ها برایم ارسال می شد که جای بسی خوشحالی داشت.

خانم محمدپور ادامه می دهد: تمامی اولیا نیز برای تحقق این امر کمک بسیاری به بچه ها کردند ازجمله در تهیه نهال مناسب وکندن زمین نقش اساسی  را داشتند وهمگی با طرح موضوع کاملا موافق بودند.

دبیر ریاضی خوش ذوق با بیان اینکه ما این کار را دوسال پیاپی است که  انجام می دهیم، می گوید :طی این دوسال نزدیک به چهارصد اصله نهال کاشته شده و بخش وسیعی از طبیعت نیز توسط بچه ها پاکسازی شده است.

محمد پور خاطرنشان می کند: همیشه به دانش آموزان می گویم آدمها خواهند رفت ، کارها ورفتارها فراموش خواهند شد ولی آنچه که به یادگار خواهد ماند احساسی است که در وجود همدیگر باقی گذاشته ایم من با انجام این کار خواستم یک حس خوب را در قلب بچه ها به یادگار بگذارم  وقدمی هر چند کوچک را برای بهبود حال دنیای اطرافم بردارم و امیدوارم که این چنین بوده باشد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
مریم آقایی فر | 1398/03/26
0
2
درود برخانم محمدپور خوش ذوق ومهربان؛افتخار میکنیم به داشتن اینچنین معلمانی دلسوز
نام :
ایمیل
نظر
سارا علیزاده | 1398/04/03
0
0
اینطور معلمین و باید سرتاپاشون و طلا گرفت
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک