شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ساعت ۱۳:۲۷

قوانین جدید بازار پایه غیرشرعی نیست

معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه طرح موضوع غیرشرعی بودن قوانین جدید بازار پایه از اساس بی‌پایه است، گفت: شورای فقهی بورس نیز این قوانین را تائید کرده است.
قوانین جدید بازار پایه غیرشرعی نیست,

به گزارش خبرنگار مهر، حسن امیری در نشست خبری امروز ۲۵ خرداد ماه در سازمان بورس، با اشاره به مباحث مطرح شده بر روی غیرشرعی بودن قوانین جدید بازار پایه اظهار داشت: در فرآیند نظارت بر بورس و اجرای قوانین، کمیته فقهی وجود دارد که به صراحت در مورد شرعی بودن احکام و قوانین بازارها نظر می‌دهد. این در شرایطی است که برخی از طریق دفاتر مراجع، اقدام به اخذ استعلام‌های مجزا از کمیته فقهی کرده بودند که البته با طرح سؤالاتی نادرست، پاسخ‌هایی دقیق دریافت کردند.

معاون سازمان بورس در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر هیاهوی غیرشرعی بودن قوانین جدید بازار پایه افزود: سؤالات مطروحه از دفاتر مراجع به درستی تبیین نشده بود اما جواب‌هایی دقیق و کامل ارائه گردیده و این در شرایطی است که چهارشنبه هفته گذشته، کمیته فقهی بورس، موضوع را به دقت مورد بررسی قرار داده و اعضای کمیته فقهی در اظهارنظر خود اعلام کردند که قوانین مذکور، کاملاً شرعی است و بحث غیرشرعی در آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بحث این است که آیا داشتن مظنه یا قیمت معاملاتی، قوانین مذکور را دچار مشکل می‌کند که به نظر می‌رسد این بخش از ایراد، ناشی از این بود که قوانین به درستی تشریح نشده بودند. به این معنا که توضیح مناسبی که در ارتباط با دیده نشدن سفارشات باید ارائه می‌شد، وجود نداشت و همین امر منشأ سؤال بود.

امیری گفت: سه مظنه از نظر حجم و مبلغ دیده نمی‌شود و در بُعد خرید و فروش، قابل رؤیت نیستند که این موضوع، مشکلی در معاملات به وجود نمی‌آورد چرا که قیمت معامله کاملاً مشخص است و هم خریدار و هم فروشنده به خوبی می‌دانند چه عددی را سفارش می‌گذارند.

معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: بازار به صورت لحظه‌ای از سفارش‌گذاری‌ها گزارش می‌گیرد و مشخص است که قیمت نهایی به چه ترتیب محاسبه می‌شود بنابراین چون این قیمت نمایش داده می‌شود، بحث اینکه معاملات در فضایی ابهام‌آمیز صورت گرفته و غیرشرعی نخواهد بود، به هیچ عنوان وارد نیست اما اینکه اطلاعات تا چه اندازه می‌تواند در تصمیم‌گیری مؤثر باشد، با موضوع شرعی بودن کاملاً تفاوت دارد.

وی بیان کرد: در این مورد خاص، قرار نیست حجم و قیمت مشخص نشود بلکه قرار است سه مظنه دیده نشود که این روش کاملاً شرعی است و باید توجه داشت که سازمان بورس به صورت کامل تمام ابعاد این موضوع را سنجیده است و یک سال و نیم است که این سازمان و فرابورس در این مقوله وارد شده و اطلاع‌رسانی‌های متعددی انجام داده‌اند تا تغییراتی در قانون بازار پایه صورت گیرد و البته قانون سال ۹۷ ابلاغ شده و چند ماه زمان گذاشته شده بود تا بتوان تمام نظرات را تجمیع کرد.

امیری ادامه داد: حتماً در زمان نوشتن دستورالعمل‌های مربوطه، کانون کارگزاران نقش‌آفرینی کرده و بنابراین قوانین جدید بازار پایه به هیچ عنوان خلق‌الساعه نبوده و یک شبه تدوین نشده است بلکه کار کارشناسی کاملاً بر روی آن صورت گرفته و پنج ماه نیز برای نظرخواهی از خبرگان و فعالان بازار سرمایه، بر روی سایت بوده است اما اکنون حساسیت عده‌ای برانگیخته شده و باز هم سازمان بورس، پذیرای نظرات است.

معاون نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود از بازنگری در دستورالعمل انضباطی و پذیرش در بورس خبر داد و گفت: نظرات کانون‌ها جمع‌آوری شده و این یک دستورالعمل مهم در بازار سرمایه به شمار می‌رود.

ادامه دارد…

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک