جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۲۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ساعت ۱۰:۱

عود بیماری جاده های جـرگلان پس از هر سیلاب/ مرهم نمی خواهیم، درمان کنید

در روزهـا و هفتـه های گذشتــه شاهـد بارنـدگی های زیـاد و سیلاب در جرگلان بـودیــم که خسارت هایی را به بار آورد. مـردم  آنچـه را که با تلاش های فراوان به دست آورده بودند، متاسفانه در بارنـدگی های اخیـر از دست دادنــد اما آنچه که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت جاده های جرگلان بود.
عود بیماری جاده های جـرگلان پس از هر سیلاب/ مرهم نمی خواهیم، درمان کنید,

به گزارش عصر اترک، علاوه بـرخسارت به مردم، تاسیسات زیــر بنایـی از قبیــل راه های ارتباطــی ،شبکـه های برق و آب، باغات و مــزارع کشاورزی و بسیـاری از دامداری ها و منازل مسکونــی دچــار خسارت شدنــد که البته کاهـش اثرات سیلاب با بــرنامه ریزی و دوراندیشی مسئولیــن و با روش هایـی مانند مقاومت در مقابــل خطـر با طـراحی و ساخت دیواره های مناسب قابل رفع کردن بود ولی  متاسفانه با وجــود هشـدار های مکرر در رسانه ها و شبکه های مجازی و ارسال تصاویــر نقاط آسیب پذیــر اقدامی از جانـب مسئولین ذیربط صورت نگرفت.

 در این میان آنچه که بیشتر تحت تاثیر سیلاب های اخیر قرار گرفت جاده های جرگلان بود. جاده یکی از نیازهای اساسی برای پیشرفت و زندگی آسان مردم هر منطقه محسوب می شود در هر جا که جاده مناسبی وجود داشته باشد مردم آن منطقه بیشتر به در زندگی در آنجا تمایل دارند و نبود جاده نیز عکس این مسایل را به همراه دارد.

در شهرستان محروم ومرزی رازوجرگلان که شهرستانی تازه تاسیس است هنوز جاده مناسب وجود ندارد و عرض جاده اصلی این شهرستان تنها ۶ متر است.

 از نبود آسفالت مناسب و چاله چوله های آن که مردم را عاصی کرده هم که بگذریم مشکل دیگر این است که این جاده ها در بارندگی و سیلاب ها دچار مشکلات اساسی می شوند به طوری که در سیلاب های سال ۹۸ با تخریب مزارع ، حاشیه جاده ها هم در حال بلعیده شدن توسط سیلاب هستند.

 

عود بیماری جاده ها بعد سیلاب

علی داوری یکی از ساکنین جرگلان در یکه سعود می گوید : به مدت ۱۰ سال است که در جاده های جرگلان مسافرکشی می کنم و در تمام این سالها داشتن جاده خوب و مناسب از بزرگترین آرزوهای من بوده است، در حال حاضر نیز بارندگی و در پی آن سیلاب  باعث قطع شدن یه قسمت از جاده شده و در قسمت دیگری نصف جاده را تخریب کرده است.

داوری می افزاید: رفت و آمد ما در روزهای بارانی سه هفته قبل از جاده اصلی به طور کلی بسته شد و در حال حاضر نیز راه فرعی ایجاد شده که عرض خیلی کمی دارد و گرد وخاک زیادی ایجاد می شود.

وی ادامه داد:هر کاری که مسئولان انجام دهند فقط تاکنون مرحم بوده است ولی هیچ وقت درمان قطعی انجام نشده و با هر سیلاب دوباره بیماری  جاده جرگلان عود می کند.

این راننده جرگلانی می گوید :جاده های این منطقه مانند نان شب برای مردم است چراکه قطع شدن ارتباط مردم جرگلان با بجنورد یعنی قطع شدن روزی مردم ، حال سیلاب ۵ روز و سه هفته گذشته خسارت جدی را به جاده های این منطقه زده است و البته باید گفت که این منطقه هیچ زمان از جاده مناسب برخوردار نبوده است.

داوری تصریح می کند: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب تنها کاری که برای این منطقه محروم و مرزی شده است ساخت جاده با روکش ناقص آسفالت است و در واقع بنا به نظریه مهندسی راه و شهرسازی شهرستان رازوجرگلان و بخش جرگلان از "جاده اصلی" برخوردار نیست و درواقع به عنوان " محور اصلی" یاد می شود که فرقی با راه روستایی ندارد .

داوری اظهار می کند : از آسفالت و عرض کم جاده و و پیچ و خم ها که بگذریم در حال حاضر سیلاب باعث تخریب جاده و قطع ارتباط مردم با مرکز استان و دیگر نقاط شده است که  مردم این منطقه سال هاست شاهد بلعیده شدن جاده توسط سیلاب هستند که  همیشه مسئولان در هر زمان که اتفاقی رخ داد حاضر شده و به جای درمان قطعی فقط مرحم می گذارند و می روند و مردم می مانند و جاده ی مناسبی که داشتن آن آرزوی دست نیافتنی برای مردم این منطقه شده است .

 

جاده های جرگلان مرهم نمی خواهند درمان کنید

یکی دیگر از اهالی جرگلان می گوید: بارش باران های سیل آسا و جاری شده سیلاب از روزهای پایانی سال گذشته تاکنون خسارت های زیادی به اموال مردم در بخش های کشاورزی،دامداری و منازل مسکونی وارد کرده است.

مهران روزبه اظهار می کند: در ماجرای سیلاب های اخیر شاهد بودیم تجربیات سیل های گذشته و هشدار مردم در رابطه با نقاط آسیب پذیــر سودی نداشت و همچنان سیل به مردم جرگلان آسیب رسانده و راه ارتباطی چندین روستا را مختل کرده است.

روزبه تاکید می کند:  در روستاهای ضلــع جنوبی چندیــر، بعد از هر سیلاب تراکتور تنها وسیله حمل نقل مردم از جاده هایی است که در مسیر رودخانه قرار گرفته اند.

وی می گوید: مردم این منطقه همکاری و مشارکت خوبــی برای ساخت جاده دارند اما لازم است دولت نیـز اعتبار مورد نیاز بـرای خسارت ها را در نظــر بگیـرد و با روحیـه ی جهادی بـرای خدمت و رسیدگی به مردم  که حضـرت امام رحمه الله از آنها به عنوان ولی نعمتان این انقلاب یاد میکردند اقدام کند.

وی اظهار می کند: در حال حاضر مسئولان کوه ها را برای ساخت بازگشایی محور روستاهای ارمودلی، کروکولی و مزارلق تخریب می کنند اما سوال اینجاست که آیا سیلاب بعدی باز هم این راه را تخریب نمی کند؟ این محور چند وقت دوام  دارد ؟

روزبه تاکید می کند اگر دیوار ساحلی های کارشناسی شده ساخته شود بعد از هر بارندگی و سیلاب دوباره کاری صورت نمی گیرد.

وی می افزاید: البته در تعریف پروژه جاده مراوتپه به جرگلان این مسیر را سومین راه کشورعنوان کرده اند اما هیچ شباهتی به راه کشوری ندارد که هیچ حتی پاسخ گوی روستا نشینان هم نیست .

روزبه ادامه می دهد: درخواست ما اهالی جرگلان این است که مدیریت ها را در حوزه راه جرگلان قوی کنند و دست از مرحم گذاشتن بردارند و درمان قطعی نمایند .

 

قرار گرفتن جاده ها در حاشیه رودخانه تخریب ها را افزایش داده است

پولاد نجاهی بخشدار جرگلان گفت : جاده های جرگلان اکثرا در کنار و حاشیه رودخانه چندیر قرار دارد که هر زمان که این رودخانه طغیان کند باعث تخریب جاده می شود.

وی افزود : جاده جرگلان از اول انقلاب ساخته شده است و طی این سالهای متوالی با طغیان رودخانه و تخریب زمین های زراعی حال رودخانه به جاده ها رسیده و یا در شرف رسیدن است و در سال ۹۸ نیز به دلیل سیلاب های مکرر اکثر مسیرها در روستا تخریب و مردم را دچار مشکل تردد کرده است .

وی اظهار کرد: در بارندگی دو هفته و ۶ روز قبل در مسیرهای بین روستاهای توتلی، آرمودلی ،کرکولی و مزارلق چندین نقطه از جاده تخریب و یا بطور کامل قطع شد و در حال حاضر اداره حمل و نقل جاده ای و راهداری در حال رفع این مشکل هستند .

نجاهی در خصوص اینکه چرا جرگلان جاده ایمن ندارد و در مسیر سیلاب قرار دارد نیز گفت : در ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته برای مسئولان آن زمان تنها احداث راه ارتباطی در جرگلان  مهم بوده و چندان این سیلاب ها پیش بینی نشده است.

این مسئول ادامه داد: تعداد وسایل نقلیه آن زمان نیز بسیار کم بوده ولی در طی ۱۵ سال گذشته تعداد وسایل نقلیه به شدت افزایش پیدا کرده است و راه کنونی جرگلان هم از لحاظ فنی و هم مهندسی و هم از لحاظ عرض جاده، جوابگوی تردد این منطقه نیست.

بخشدار جرگلان ادامه داد: کندی ساخت جاده اصلی در این شهرستان به این دلیل است که هنوز۶ سال قبل آسفالت به آخرین روستای این بخش یعنی آیری قایه رسید و هنوز محور مرزی شامل روستاهای پرسه سو،سنگسار،اشرف دره ، قره قانلو،کاریز، قوری دره ، ابریشم و بهار که زیر سازی و آسفالت ندارد و نمی توان مجدد برای جرگلان جاده ای با  ۸ متر و یا ۱۲ متر احداث کرد و اعتبارات نیز کافی نیست.

وی با توجه به احداث جاده مراوتپه به جرگلان و عنوان شدن سومین محور کشوری نیز گفت: این پرژه بزرگی است و باید سالها منتظر ماند تا ساخته شود که در حال حاضر نیز کم و بیش مشغول هستند و پل های کوچک را احداث می کنند که همانطور که گفته شد این پرژه شاید ده سال طول بکشد هرزمان که احداث این جاده به اتمام برسد برای بقیه جاده جرگلان نیز تصمیم گیری می شود .

بخشدار جرگلان گفت: در حال حاضر جاده جرگلان "جاده اصلی" محسوب نمی شود و از آن به عنوان محور اصلی یا محور روستایی یاد می شود که ۶ متر عرض دارد و طول جاده نیز از دوراهی جرگلان (باغلق) تا اخرین روستای یعنی آیری قایه ۸۰ کیلومتر است .

خبرنگار رحیمی

انتهای پیام /.

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک