جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ساعت ۱۴:۳

افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم در رازوجرگلان/ توتستان کلاته ابریشم نمونه کشوری شد

مدیر جهاد کشاورزی رازوجرگلان از افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم و انتخاب طرح توتستان کلاته ابریشم به عنوان نمونه کشوری خبر داد.
افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم در رازوجرگلان/ توتستان کلاته ابریشم نمونه کشوری شد,

الله وردی خادمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رازوجرگلان در گفت و گو با عصراترک  با بیان اینکه تاکنون در این شهرستان ۷۰ درصد پیله کرم ابریشم برداشت شده است،گفت: تاکنون ۴۵ تن پیله ابریشم برداشت شد که نسبت به سال گذشته که ۴۲ تن بود، افزایش ۳۰ درصدی را نشان می دهد .

وی گفت: امسال یک هزار و ۶۳۵ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران شهرستان توزیع شد که از یک هزار و ۱۵۷ جعبه برداشت پیله داشته ایم .

خادمی هوای مناسب، رشد خوب برگ های توت، رعایت نکات نوغانداری، برگزاری کلاس های آموزشی و همچنین پرورش کرم ابریشم در مجتمع پرورش کرم ابریشم روستاهای بهار و کلاته ابریشم را دلیل افزایش برداشت پیله در این شهرستان عنوان کرد .

وی گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم پیله بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان به فروش رسیده است.

خادمی همچنین درباره نمونه انتخاب شدن طرح توتستان روستای کلاته ابریشم به عنوان نمونه ملی نیز گفت: طرح توتستان روستای کلاته ابریشم که به صورت یک جا کشتی در ۱۳ هکتار به صورت متراکم در سال ۹۴ انجام شده است امسال برداشت و ۲۰ جعبه در مجتمع موجود در این روستای و روستای بهار پرورش داده و ۸۰۰ کیلوگرم پیله برداشت شد که از سوی دفتر ریاست جمهوری به عنوان نمونه کشوری انتخاب شد .

وی اضافه کرد: چند هفته قبل رئیس کل نوغانداری کشور سفری به این شهرستان داشت که از این توتستان نیز بازدید کرد .

این مسئول ادامه داد: این توتستان توان پرورش صد جعبه کرم ابریشم را دارد  که امسال بخشی از برگ های توت به رایگان در اختیار نوغانداران جرگلانی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین امسال مجتمع نوغانداری و دستگاه پیله خشک کن نیز در روستای بهار شروع به کار کرده است که مردم جهت خشک کردن پیله ها می توانند به شرکت تعاونی در این روستا  مراجعه نمایند .

گفتنی است شهرستان رازوجرگلان دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۹۵۰ نوغاندار است که این شهرستان هر ساله رکورد تولید پیله را در استان دارند و جزوه پنج شهرستان برتر کشوری در تولید پیله کرم ابریشم است .

خبرنگار:رحیمی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک