شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ساعت ۱۰:۳۴
مسئول واحد فراهم آوری بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

شاخص اهدای عضو در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری است / اهدای عضو ۱۲ بیمار مرگ مغزی در سال ۹۷

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی خراسان شمالی به افزایش چشمگیر شاخص اهدای عضو در استان اشاره کرد و گفت: شاخص اهدای عضو در این استان 12.5 اهدا به ازای یک میلیون نفر جمعیت است، در حالی که میانگین این شاخص در کشور ۱۱.8 اهدا است.
شاخص اهدای عضو در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری است / اهدای عضو 12 بیمار مرگ مغزی در سال 97,

مهری فرشاد، مسئول واحد فراهم آوری بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک به مناسبت روز اهدای عضو اظهار کرد: در سال 97 از تعداد 20 مرگ مغزی در استان 15 مورد رضایت خانواده ها گرفته شد که 12 مورد شرایط اهدا را داشتند و به مرحله پیوند اعضا رسیدند.

وی افزود: از ابتدای سال 98 تا به اکنون 6 مرگ مغزی اطلاع داده شده است که از این تعداد خانواده 3 نفر راضی به اهدا عضو شدند و دو مورد پیوند اعضا نیز انجام شد.

فرشاد بیشترین رنج  سنی افراد درگیر شده با مرگ مغزی را بین 30 تا 40 سال اعلام کرد.

وی بیشترین دلیل مرگ مغزی در خراسان شمالی و کشور را تصادفات، سقوط از ارتفاع، خونریزی مغزی به دلایل مختلف خواند.

مسئول واحد فراهم آوری بیماران مرگ مغزی استان با اشاره به اینکه اهدا اعضا بر اساس لیست انتظار موجود در بیمارستان و تکمیل بودن پرونده بیمار انجام می شود، گفت: اولویت اهدا عضو به بیمارانی داده می شود که سن کمتر و حال وخیم تری داشته باشند.

فرشاد عنوان داشت: اعضا به صورت کاملا اهدایی است و هیچ خرید و فروشی در جریان نیست.

وی بیشترین عضو مورد تقاضا در سراسر کشور را کلیه دانست و گفت: کبد، قلب و ریه بعد از کلیه بیشترین تقاضا را دارند، در حالی است که قلب و ریه بیمار مرگ مغزی به سختی قابل نگهداری است.

فرشاد در پاسخ به اینکه آیا فرهنگ پیوند اعضا در جامعه ما جا افتاده است، اظهار کرد: فرهنگ سازی ها انجام شده است ولی هنوز پذیرش اینکه یکی از از عزیزان خانواده ای دچار مرگ مغزی شده سخت است، اما نسبت به سال های گذشته شرایط پذیرش بهتر شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مرگ مغزی غیرقابل برگشت است و در هیچ جایی قابل درمان نیست و افراد نیازمند در حال افزایش هستند اما گاهی تعلل خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده آن ه  دچار مرگ مغزی شد، بیمار فوت می شود و امکان اهدای عضو از بین می رود.

وی رسانه ها و به خصوص صدا و سیما را ظرفیتی مناسب برای فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو برشمرد.

فرشاد با اشاره به رویه انتقال این موضوع به خانواده ها گفت: در تمامی بیمارستان ها به محض اینکه تشخیص مرگ مغزی داده شود، بعد از تایید نهایی به خانواده ها فراخوان داده می شود که صحبت با آن ها انجام شود.

فرشاد افزود: صبحت با خانواده افرادی که مرگ مغزی شده اند کار خیلی سختی است،  به همین دلیل برای این امر با افرادی که ولی شخص و تصمیم گیرنده هستند تقاضای صحبت داده می شود که معمولا با حضور یک روانشناس این کار صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: از زمان تشخیص مرگ مغزی تا زمان اهدا، زمان طلایی وجود دارد که اگر کسب رضایت از خانواده ها در این زمان انجام شود، می توان عضو سالم تری را اهدا کرد.

 فرشاد اضافه کرد: هر بیمار مرگ مغزی می تواند 8 نفر را از مرگ حتمی نجات دهد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش سیستم درمانی در وهله ی اول درمان بیمار است، گفت: موضوع اهدای عضو زمانی مطرح می شود که به لحاظ پزشکی نتوان برای بیمار کاری انجام داد.

فرشاد گفت: خانواده ها باید به این آگاهی برسند که در زمانی که بیمار به کما می رود از سطح هوشیاری پایینی برخوردار است ولی این شرایط قابل برگشت است ولی در مرگ مغزی سلول های مغز به طور کامل تخریب می شود و امکان بازگشت به شرایط سلامتی وجود ندارد.

وی یادآور شد: داوطلبان اهدای عضو می توانند از طریق فرم هایی که در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و یا از طریق مراجعه به سایت کشوری در این امر ثبت نام کنند.

فرشاد اضافه کرد: 4 هزار نفر در خراسان شمالی از طریق مراجعه حضوری و ثبت نام برای دریافت کارت پیوند اعضا موفق به دریافت کارت شده اند.

مسئول واحد فراهم آوری بیماران مرگ مغزی استان با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته شاخص اهدای عضو (در یک میلیون نفر جمعیت) در ایران به ۱۱.۸ رسید که این شاخص در سال 79 برای هر یک میلیون نفر دو دهم درصد بود، گفت: در خراسان شمالی در سال گذشته شاخص اهدای عضو حدود 12.5 نفر بود که از شاخص کشوری بالاتر است.

انتهای پیام/ رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک