شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ساعت ۹:۲۵

چالتلپک، روستایی بدون جاده در جرگلان

اکثر روستاهای بخش جرگلان از توابع شهرستان راز و جرگلان در کنار رودخانه ها قرار گرفته اند و این همسایگی با رودخانه ها مشکلات فراوانی را بخصوص در زمان بارندگی و سیلاب برای اهالی این روستاها ایجاد می کند .
چالتلپک، روستایی بدون جاده در جرگلان,

به گزارش عصر اترک، روستای چالتلپک نیز یکی از همین روستاها است که امسال بر اثر بارندگی ها عبور و مرور مردم این روستای ۷۰ خانواری با مشکلات زیادی همراه شده چرا که ۳ ونیم کیلومتر از جاده این روستا از میان رودخانه می گذرد.

طاهره محمدی دهیار روستای۳۰۰ نفری چالتلپک می گوید: مردم روستای چالتلپک از بارندگی و سیل سال جدید بی نصیب نماندند ولی مشکل بزرگ مردم این روستا نبود جاده است به طوریکه حتی برای تهیه نان هم با مشکل روبه رو هستند.

محمدی ادامه می دهد: متاسفانه این روستا نانوایی ندارد، به همین دلیل اهالی نان مورد نیاز خود را از نانوایی روستای دویدخ تهیه می کنند که به دلیل سیلابی بودن رودخانه و سخت بودن راه عبور از ابتدایی ترین امکانات محروم هستند .

 

 

وی می گوید: همچنین نبود راه باعث شده که برخی از زنان پا به ماه در زمان بارندگی و سیلابی شدن رودخانه این روستا در خانه زایمان کنند .

وی ادامه می دهد: نبود راه  مشکلی است که همیشه وجود داشته و داستان امروز روستا نیست، ده سال قبل پسری شش ماهه در روستا تب می کند و به دلیل نبود خانه بهداشت، نبود جاده، شرایط بارندگی و سیلابی بودن رودخانه والدین این پسر بچه نتوانستد او را به پزشک برسانند و این نوزاد بعد از تب دچار تشنج شده و حالا ده سال است که معلول جسمی، حرکتی و ذهنی شده و خانواده به سختی از او مراقبت می کنند، البته هنوز هم خانه بهداشت نداریم .

دهیار روستای چالتلپک می گوید: حتی زمانی که کارشناسان بنیاد مسکن برای ارزیابی واحدهای تخریب شده از سیل به روستا آمده بودند حاضر نبودن از رودخانه برای رسیدن به روستا عبور کنند.

 

 

محمدی تاکید می کند: بارها اتفاق افتاده که اهالی 5 کیلومتر راه را از طریق کوه ها طی کرده اند تا به روستای دیگری برسند و آنجا بتوانند به وسیله نقلیه ای دست پیدا کنند.

وی ادامه می دهد: با پیگیری های بسیار که انجام دادیم کار به جایی نبردیم حال ما به همراه اهالی تصمیم گرفتیم راه را از مسیر رودخانه در بیاوریم و از مسیر کوهها راهی پیدا کنیم و شروع به احداث راه با دستان خالی کرده ایم و با کمک شوراها و جوانان روستا مشغول تسطیح و بازگشایی مسیر جدید از کوهها شده ایم.

 

 

وی ادامه می دهد: با بیل و کلنگ در حال بازگشایی بودیم و برای کمک تراکتوری هم با هزینه شخصی کرایه کردیم که در جهت تسریع کارها کمک کند اما کاری از پیش نبردیم چراکه برای برداشتن صخره ها و سنگ ها نیاز به لودر و بیل مکانیکی داریم .

محمدی با تصریح بر اینکه احداث جاده نیازمند نقشه برداری و کار کارشناسی ادامه می دهد:  ولی ما چاره ای نداریم چرا که جاده نیز مثل نان برای ما مهم و ضروری است .

وی می گوید: ما اکنون دست به سوی خیرین دراز کردیم تا شاید هزینه اش را کمک نمایند تا ما بتوانیم دستگاه های مورد نیاز برای ساخت جاده را اجاره کنیم تا هر چه زودتر این مسیر را بازگشایی کنیم.

۶۰۰ میلیارد ریال برای تسطیح محورهای خاکی رازوجرگلان مورد نیاز است

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان در این باره گفت:  در جریان سیل اخیر از پرژه های تحت مسیولیت این اداره کل در سه محور در دست احداث گرکز _دویدخ، محور پرسه سو  و محور داشلی قلعه به قره باطر آسیب دیده است که میزان خسارت وارد شده به این سه محور حدود ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

 

علی علیمردانی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان افزود: برای احداث دو و نیم کیلومتر از راه روستایی چالتلپک خارج از حریم رودخانه،اعتباری معادل ۳۰ میلیارد ریال مورد نیاز است که در صورت تصویب و تامین اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان، این اداره کل آمادگی دارد تا نسبت به برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی اقدام کند .

علیمردانی تاکید کرد : در شهرستان رازوجرگلان راه اصلی وجود ندارد که از مسیرهای عبور مرور این شهرستان به عنوان محور اصلی یاد می شود .

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل محورهای در دست احداث این شهرستان را ۴۶۶ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای شروع عملیات احداث سایر محور های خاکی روستاهای دارای کد آبادی که راه آسفالته ندارند به طول ۵۶ کیلومتر اعتباری بالغ بر 600 میلیارد ریال لازم است.

گفتنی است شهرستان رازوجرگلان با ۶۰ هزار نفر جمعیت در سال ۹۱ به شهرستان تبدیل شد و از امکانات و جاده مناسب برخوردار نیست .

خبرنگار : رحیمی

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک