شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ساعت ۶:۵۷
گزارش دانا از تحولات سیاست خارجی آمریکا؛

رونمایی از آمریکایی که صهیونیست‌ها و سعودی‌ها دوست دارند/ سیاست خارجی ترامپ در کاخ سفید نوشته می شود یا اسرائیل؟

اگرچه پیشتر از این نیز آمریکایی‌ها سعودی‌ها و بخصوص صهیونیست‌ها را شریط استراتژیک خود می دانستند و از سعودیها به عنوان ژاندارم منطقه یاد می کردند اما حالا رفتار سیاست خارجی ترامپ به وضوح نشان می دهد که کاخ سفید تماما منافع بلند مدت خود را فدای پول‌های سعودی‌ها و لبخند رضایت صهیونیست‌ها کرده است.
رونمایی از آمریکایی که صهیونیست‌ها و سعودی‌ها دوست دارند/ سیاست خارجی ترامپ در کاخ سفید نوشته می شود یا اسرائیل؟,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رفتارهای آمریکا این روزها به گونه‌ای است که فرمان سیاست خارجی دولت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی صادر می شود. بعد از اینکه شاهد آن بودیم که ترامپ به طور رسمی حاکمیت بلندی های جولان را با تمام مخالفت های بین المللی به اسرائیل بخشید و حالا کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ مصوبه کنگره آمریکا برای پایان دادن به مشارکت کشورش در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را وتو کرد.

 
مبنای تصمیم کنگره، انتقاد مدافعان حقوق بشر از عدم توجه به تلفات غیرنظامی در عملیات هوایی عربستان سعودی در جنگ یمن و همچنین نقش دولت عربستان در قتل خبرنگار منتقد، جمال خاشقچی بوده است.
 
بلافاصله بعد از این اقدام ترامپ امارات از وتوی مصوبه کنگره درباره ائتلاف سعودی استقبال کرد و اعلام کرد: «تأکید ترامپ بر حمایت از ائتلاف عربی در یمن، نشانه مثبت و خوبی است.» بسیاری این موضوع را چراغ سبز ترامپ به سعودی‎ها جهت تخریب بیشتر و فشار مضاعف به یمنی‌ها عنوان می کنند. 
 
«برنی سندرز» سناتور ارشد آمریکایی در برابر این اقدام دولت آمریکا بیان کرد: «مردم یمن به کمک‌های انساندوستانه نیاز دارند نه بمب‌های بیشتر.از اینکه ترامپ قطعنامه کنگره برای پایان دادن به مداخله آمریکا در این جنگ وحشتناک را وتو کرد، ناامید شدم اما تعجب نکردم.» 
 
سیاست خارجی آمریکا را چه کسی طراحی می کند؟
 
اقدامات سیاست خارجی آمریکا که به طور کاملا یکطرفه به نفع یا اسرائیل یا عربستان سعودی بوده است و با انتقادات جدی مجامع بین الملل و کشورهای مختلف روبرو شده است، نشان می دهد که افسار سیاست خارجی آمریکا به یقین در دست اسرائیلی ها و سعودی هاست. 
 
در حوزه به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر قدس در بلندی‌های جولان یقینا اسرائیلی ها هستند که سود می برند. اما هزینه اصلی این موضوع را آمریکا داد و بیشتر نزد افکارعمومی جهان منفور شد.
 
در حوزه وارد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لیست تروریستی آمریکا قطعا هر دو رژیم صعودی و صهیونیستی دخیل بودند و در منطقه خصوصا خواهان مقابله با اقدامات سپاه بودند. اما هزینه ناامنی احیانا برخورد مقابل را ارتش آمریکا پرداخت می کند چراکه بلافاصله دولت سنتکام (ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا) را تروریستی نامید. 
 
در خبری که امروز در خروجی رسانه‌ها نقش بست و ترامپ مصوبه کنگره آمریکا علیه اقدامات سعودی را وتو کرد قطعا پولهای گاو شیرده خاورمیانه یعنی سعودی‌ها در این خصوص نقش اساسی را ایفا کردند. 

 

عربستان به دنبال هسته ای شدن 
 
اگرچه پیشتر از این نیز آمریکایی‌ها سعودی‌ها و بخصوص صهیونیست‌ها را شریط استراتژیک خود می دانستند و از سعودیها به عنوان ژاندارم منطقه یاد می کردند اما حالا رفتار سیاست خارجی ترامپ به وضوح نشان می دهد که کاخ سفید تماما منافع بلند مدت خود را فدای پول‌های سعودی‌ها و لبخند رضایت صهیونیست‌ها کرده است. 
 
معاملات اقتصادی که از سوی گروه های رصد دنبال شده است نشان میدهد که ایالات متحده در جنگ یمن بسیار بیشتر از آنچه که گمان میشود، دخیل است.
 
حجم عظیم تسلیحات، آموزشهای نظامی، کمکهای فنی و اطلاعاتی که آمریکا به نیروهای ائتلاف میدهد، حاکی از آنست که عربستان و امارات برای جنگ در یمن شدیدا به آمریکا وابسته اند.  
 
تلاش برای متوقف ساختن کانالهای حمایتی عربستان باعث تضعیف توانایی آنان برای ادامه جنگ و خصوصا حملات هوایی خواهد شد. 
 
عربستان و امارات همواره ادعا دارند که جنگ در یمن برای مقابله با حوثی هاست که به نیابت از ایران با آنها میجنگند. در حالی که تحلیل گران معتقدند عربستان میخواهد گروه های مخالف خود را سرکوب کند تا قدرت را در یمن و منطقه دریای سرخ در دست خود داشته باشد.  
 
عربستان حتی سعی دارد به سوی هسته ای شدن هم پیش برود و در این زمینه امید دارد که بتواند از ترامپ و پولهایی که خرج می کند نهایت استفاده را ببرد. 
 
نشریه اشپیگل آلمان در گزارشی درباره هدف عربستان برای هسته ای شدن به سخنان «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان که گفته است: «عربستان سعودی نمی‌خواهد به بمب هسته‌ای دست یابد اما اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد، بی‌شک ما هم در این زمینه اقدام خواهیم کرد» اشاره می کند و نویسنده این مقاله تاکید می‌کند: «چنین اقدامی مغایر قرارداد منع گسترش جنگ‌افزارهای خواهد بود.»
 
ترامپ در حال حاضر با پولهای سعودی سیاست خارجی خود را هماهنگ کرده است و بیم آن می رود که با چنین روندی بیشتر از پیش در دنیا مسائل و مشکلات تشدید شود. نگرانی که حالا نه تنها در میان دشمنان کاخ سفید بلکه دوستان آمریکا نیز موج می زند. 
 
انتهای پیام/ ح 
 
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک