جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۸۱۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ساعت ۹:۵۷

کاروانسرای رباط قلی، ظرفیت مغفول گردشگری خراسان شمالی

کاروانسرای رباط قلی یکی از ۱۱ کاروانسرا یا منزلگاهی به‌شمار می‌رود که در امتداد راه تاریخی جرجان به نیشابور-مشهد ساخته شده است. این بنا در پنج کیلومتری جنوب شرقی روستای قلی در بخش سنخواست از توابع شهرستان جاجرم قرار دارد.
کاروانسرای رباط قلی، ظرفیت مغفول گردشگری خراسان شمالی,

ایوب کلاته شوری- کارشناس ارشد دانشگاه تهران: کارونسرای شاه عباسی "فرسفج " همدان سالانه پذیرای هزاران گردشگر از سراسر ایران، که این خود برای مردم محلی منطقه زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد پایدار را فراهم آورده است در حالی که رباط قلی(با قدمت بیشتر _ مربوط دوره ی تیموری ) در ۲فرسخی روستای کلاته شور از توابع شهرستان جاجرم ، نیمه کاره رها شده و به جولانگاهی برای حیوانات وحشی تبدیل شده است.

این ابنیه تاریخی نه تنها دارای  ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است،بلکه به جهت قرار گرفتن در منطقه سرسبز و خوش آب و هوای تخت سرفراز و طبیعت کوه سالوک با انواع گیاهان دارویی و حیات وحش منحصر به فردش می تواند سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد و زمینه اشتغال جوانان منطقه که در حال حاضر، اکثرا بیکار یا برای تامین معاش زندگی، ناچار به مهاجرت به شهرهای دور دست شده اند،را فراهم آورد.

 از طرف دیگر، باتوجه به اینکه غالب معیشت مردم منطقه از طریق کشت و کار کشاورزی است لذا حضور گردشگر خود نقش مهمی در فروش محصولات کشاورزی،کشاورزان دارد یا همان فراهم ساختن فرآیند تولید به مصرف است.

از این رو، جهت بالفعل درآوردن پتانسیل‌ های و ظرفیت‌های مذکور مسئولین استان و شهرستان باید موارد ذیل را مدنظر قرار دهند : اولا، مهمترین عامل پیشرفت یک ناحیه " راه ارتباطی" یا همان جاده دسترسی مناسب است، بنابراین در قدم آغازین ساخت جاده مناسب برای این ابنیه تاریخی از اوجب واجبات است.

شایان ذکر است که در حال حاضر به دور از اغراق جاده دسترسی به این مکان،بسیار نامناسب بوده، به گونه‌ای که مردم محلی از آن به عنوان "جاده مال رو" تعبیر می کنند.

 ثانیا،مساعدت مسئولین ذی ربط بویژه سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان در ترزیق بودجه جهت تسریع در روند بازسازی این آثر تاریخی، بیش از پیش طلب می کند، پیش از آنکه بیشتر تخریب شود و هزینه بیشتری به بیت المال تحمیل کند، مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از کارشناس مجرب در فرآیند بازسازی مدنظر قرار گیرد به گونه‌ای که این بنا بتواند همانند گذشته سالیان، سال در مقابل باد و باران دوام بیاورد و به مقوله  آینده نگری در خلال مرمت، همانطور که سازندگان آن چنین تفکری داشتند، توجه شود.

 ثالثا،احداث موانع مستحکم که این بنا را از بلایای طبیعی و دست اندازی های انسانی مصون بدارد.

 رابعا،فنس کشی محوطه این آثر مهم بخاطر جلوگیری از ورود احشام و دام ها اهالی منطقه به محدوده آن و کشت درختان مثمر ثمر و متناسب با اقلیم منطقه  در محوطه این کاروانسرا برای ایجاد فضای سرسبز و بانشاط،وجود یک انشعاب آب آشامیدنی، تعبیه سرویس های بهداشتی مناسب، نصب آلاچیق و نیمکت ،گماشتن یک شخص از اهالی محل بصورت پاره وقت بعنوان نگهبان جهت آبیاری و حفاظت از مکان مذکور.

خامسا، استفاده از مکان مذکور به منظور برپایی جشن ها و اعیاد ملی بویژه در ایام نوروز برای نمونه برگزاری مسابقات کشتی چوخه در این مکان که با استفاده از گسترش امکانات و فراهم آوردن شرایط لازم ازجمله احداث یک گود کشتی، این مسابقات را تبدیل به یک رویداد استانی چه بسا ملی کرد.

علاوه براین اجرای بازی ها و مسابقات بومی و محلی و بهره گیری از ساز و نواها و گروه های رقص محلی و ایجاد شرایطی برای سرگرمی و تفریح مردم منطقه و بهره گیری از رسانه های دیداری،گفتاری و نوشتاری استانی و ملی برای شناسایی و معرفی بهتر این اثر ارزشمند تاریخی به عموم چراکه در شرایط کنونی به طور یقین می توان گفت اکثر جمعیت استان حتی اطلاع کافی از این جاذبه توریستی ندارند،چه رسد به کشور.

اگر در موارد این چنینی که اتفاقا مشابه آن در شهرستان و استان فراوان است تصمیمی معقول و منطقی توسط مسئولین مربوطه صورت نگیرد، قطعا در سالیان آتی شاهد رشد نزولی گردشگر در شهرستان و استان خواهیم بود که این امر،ضربات جبران ناپذیر اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی و گسترش بیکاری و فقر به همراه خواهد داشت که این مهم،موجبات عقب ماندگی روز افزون استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان های کشور فراهم ساخت.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک