شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۱۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ساعت ۱۲:۶
مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان خبر داد:

توقیف ۱۴۰ دستگاه خودروی حمل غیر مجاز دام در خراسان شمالی

مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از کشف و توقیف بیش از 140 دستگاه خودروی حمل غیر مجاز دام در استان طی سال جاری خبر داد.
 توقیف 140 دستگاه خودروی حمل غیر مجاز دام در خراسان شمالی,

ابراهیم تقوایی، مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: خراسان شمالی از جمله استان های صادرکننده دام های سبک و سنگین مازاد در کشور است.

به گفته تقوایی، خراسان شمالی از دو میلیون راس دام سبک و بیش از 60 هزار راس دام سنگین برخوردار است که 50 درصد از این تعداد دام، دام مولد و مابقی نیز دام های پرواری هستند.

وی افزود: در سطح استان سالانه 100 هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین به منظور تامین مصرف شهرنشینان خراسان شمالی روانه کشتارگاه های استان می شوند همچنین نیمی از این تعداد دام یاد شده نیز در سطح روستاهای استان به منظور تامین مصرف روستاییان استان کشتار می شوند.

در عین حال، وی خاطر نشان کرد: سالانه 300 هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین به صورت زنده با اخذ مجوز از شبکه دامپزشکی استان از خراسان شمالی خارج و به مقصد کشتارگاه های استان های مازندران و تهران منتقل می شوند.

تقوایی همچنین افزود: بر اساس برآوردهای اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی سالانه حدود 300 هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین نیز به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز از شبکه دامپزشکی استان از خراسان شمالی خارج می شوند.

وی یادآور شد: اغلب دام هایی که از استان به صورت مجاز یا غیر مجاز خارج می شوند، دام های نرینه پرواری هستند.

وی درباره علل خروج دام به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز شبکه دامپزشکی در استان نیز اظهار کرد: وجود دامداری های سنتی و متمحمل شدن هزینه های نگهداری دام ها برای دامداران، فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به صنعت دامپروری در استان و افزایش تقاضای خرید گوشت مرغوب دام های خراسان شمالی از سوی بازار از جمله این علل هستند.

مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه، فرار قاچاقچیان دام از پرداخت عوارض گمرکی، سودجویی و منعفت طلبی واسطه ها و دلالان از انجام قاچاق دام، انجام مراودات تجاری قدیمی و بدون کنترل میان شهرستان های خراسان شمالی با استان های همجوار و خروج دام های بیمار توسط دامداران و چوبداران استان را از دیگر علل این مسئله عنوان کرد.

وی همچنین عدم تمایل برخی از دامداران و رانندگان حمل دام در استان به صرف کردن زمان برای اخذ مجوز و تاییدیه شبکه دامپزشکی برای خروج دام از استان، عدم تخلیه دام در مناطق تعیین شده در استان های مقصد و افزایش نرخ ارز و تفاوت احتمالی قیمت دام در کشور و دیگر کشورها را از دیگر عوامل این موضوع برشمرد.

وی در بخشی دیگر از سخن خود به شناسایی، کشف و توقیف بیش از 140 دستگاه خودروی حمل دام که به حمل غیر مجاز دام از سطح استان طی سال جاری اقدام کرده بودند نیز اشاره کرد و گفت: با توقیف این خودروها حدود چهار هزار و 500 راس دام سبک و 27 راس دام سنگین کشف شدند.

تقوایی افزود: این دام ها به مقصد استان های مازندران و تهران برای کشتار می بایست منتقل می شدند که در مبادی خروجی استان کشف شدند.

در عین حال، وی به دستورالعمل ابلاغی اخیر وزارت جهاد کشاورزی به استان ها مبنی بر پلاک کوبی و هویت دار کردن دام ها در سطح استان ها نیز اشاره و عنوان کرد: از گذشته تا به کنون در خراسان شمالی به علت اینکه اغلب دامداری های استان سنتی هستند بنابراین، اغلب دام های استان نیز پلاک کوبی نشده اند.

وی در ادامه بیان کرد: اجرای پلاک کوبی دام ها پس از انجام واکسیسناسیون دام ها، انجام معاینات سلامت دام ها همچنین انجام پلاک کوبی بر دو گوش دام ها توسط شبکه دامپزشکی استان انجام خواهند شد که این اقدام به منظور هویت دار کردن این دام ها است تا انتقال آنها به مقصد کشتار قابلیت رهگیری داشته باشند.

مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در خاتمه به برگزاری نشستی با ادارات ذی ربط استان درباره کنترل خروج دام ها از استان نیز اشاره و اعلام کرد: در این نشست بر لزوم پلاک کوبی دام ها همچنین تشدید نظارت و کنترل جاده های اصلی و فرعی استان توسط نهادهای نیروی انتظامی، اداره کل دامپزشکی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای عدم خروج غیر مجاز دام از استان تاکید شد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک