جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۱۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ساعت ۱۰:۳۱
سرپرست آب منطقه ‌ای خراسان شمالی تشریح شد:

پروژه کیفیت بخشی آب شرب سد شیرین دره اجرا می شود/چرایی طولانی شدن مطالعه سدهای در بند و قوردانلو

سرپرست شرکت آب منطقه ‌ای خراسان شمالی از اجرای پروژه لوله آب گیر شناور در سد شیرین دره به منظور بهبود کیفیت آب شرب این سد خبر داد و گفت: در راستای اجرای این پروژه تاسیسات برداشت آب از ترازهای بالایی این سد نصب خواهند شد.
 پروژه کیفیت بخشی آب شرب سد شیرین دره اجرا می شود/چرایی طولانی شدن مطالعه سدهای در بند و قوردانلو,

سید عقیل مرتضوی، سرپرست شرکت آب منطقه ‌ای خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: از نیمه دوم دهه 60، ساخت سدها در خراسان شمالی کلید خورد که تا به کنون شش سد با هدف تامین آب شرب روستاها و شهرهای این استان ساخته شده و به بهره برداری رسیده اند.

مرتضوی با بیان اینکه این شش سد به بهره برداری رسیده شامل سدهای شیرین دره، بیدواز، بارزو، گلول، چری و غلامان هستند، عنوان کرد: ظرفیت مخزن ذخیره آب این شش سد 220 میلیون متر مکعب است که البته توان تنظیم آب این مخازن به علت بار رسوبی در آنها کمتر از ظرفیت یاد شده است.

وی در ادامه درباره اجرای برنامه های تکمیلی در این سدهای به بهره برداری رسیده یاد شده نیز اظهار کرد: افزایش رسوب در سد شیرین دره از جمله علل بروز طعم و بوی نامطبوع در آب شرب این سد است که نارضایتی های مردمی را به همراه داشته است.

وی گفت: شرکت آب منطقه ای استان برای بهبود بخشی کیفیت آب شرب سد شیرین دره، اجرای نصب لوله های آب گیر شناور در مخزن این سد را آغاز کرده است تا آب از تراز بالا تر این سد به لوله های انتقال آب شرب این سد وارد شود.

مرتضوی افزود: 50 درصد از این پروژه اجرایی شده است و درصورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه طی چند ماه آینده به پایان می رسد.

وی درباره انجام عملیات علاج بخشی در سد بیدواز شهرستان اسفراین نیز بیان کرد: این عملیات توسط خبرگان صنعت آب کشور و با بهره گیری از بالاترین علم و تکنولوژی روز دنیا در حال انجام است.

وی افزود: تا به کنون 40 درصد از این عملیات به پایان رسیده است که امیدوار هستیم تا سال آینده این عملیات به پایان برسد.

سرپرست شرکت آب منطقه ‌ای خراسان شمالی خاطر نشان کرد: هزینه انجام عملیات علاج بخشی این سد 160 میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است که بخشی از این هزینه صرف شده و مابقی نیز باید هزینه شود.

وی درباره اقدامات انجام شده پس از بهره برداری از سد غلامان در شهرستان راز و جرگلان نیز اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و اثر گذاری رسوبات در این سد، تصمیم گرفته شد که بابت تخلیه رسوبات سد به منظور افزایش عمر این سد، عملیات تکمیلی در این سد انجام شود.

وی در ادامه گفت: در راستای انجام عملیات تکمیلی در سد غلامان، حجمی از آب درون مخزن این سد رهاسازی شد تا عملکرد سد ارزیابی شود.

مرتضوی همچنین افزود: یک سازه فلزی به بدنه بتنی این سد نیز متصل شد.

وی در بخشی دیگر از سخن خود به انجام مطالعات برای احداث دو سد شامل سد دربند در شهرستان مانه و سملقان و سد قوردانلو در شهرستان بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: هر چند در حال حاضر پیشرفت مطالعات این دو سد به 90 درصد رسیده، با این وجود، مدت زمان انجام مطالعات آنها طولانی شده است.

وی با بیان اینکه هدف از ساخت این دو سد برای ذخیره سازی آب به منظور توسعه صنعت استان بوده، اعلام کرد: این در حالی است که در شرایط کنونی دولت فقط برای احداث سدهایی با کارکرد تامین آب شرب شهرها و روستاها اعتبار اختصاص می دهد که در همین راستا نیز مطالعات این دو سد به علل تامین اعتبار و حتی تخصیص آب طولانی شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی، تغییر در میزان بارندگی ها و پراکنش بارندگی ها، اگر مطالعات انجام شده حکایت از آن داشته باشد که احداث این دو سد با این وضعیت اقلیمی توجیه پذیر نیست، ساخت آنها از دستور کار خارج می شود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک