شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ساعت ۶:۲۹
یک کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد:

اجرایی شدن طرح غربالگری تکامل کودکان از سال ۹۳ در خراسان شمالی/ پیشگیری از معلولیت ها با شناسایی به موقع

یک کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد گفت: هدف از اجرای طرح غربالگری تکامل کودکان از سال 93 شناسایی سریع تر کودکانی که روند تکاملی غیرطبیعی دارند و به دنبال شناسایی با مداخله به موقع در جهت اصلاح یا کاهش مشکلات این کودکان گام برمی داریم و نهایتا از بروز معلولیّت در کودکان پیشگیری کنیم.
اجرایی شدن طرح غربالگری تکامل کودکان از سال 93 در خراسان شمالی/ پیشگیری از معلولیت ها با شناسایی به موقع ,

زیبا محمدی کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک مهم ترین دوره زندگی افراد در طول عمرآنان، دوره بین انعقاد نطفه تا8 سالگی اعلام کرد و گفت: رشد و پرورش کودک در این دوره، پایه رشد او در آینده را پی ریزی می کند و وضعیت زندگی در طول دوران شیرخواری و ابتدای کودکی تاثیر قابل توجّهی بر تکامل کودک دارد.

 

وی ادامه داد: براین اساس طرح"غربالگری تکامل کودکان" یا "ASQ" از سال 93 در خراسان شمالی اجرایی شده است.

 

محمدی افزود: در این آزمون غربالگری پرسشنامه هایی در سنین مختلف دراختیار والدین گذاشته می شود و بر اساس جواب ها مشخص می شود، که آیا کودک از نظر تکاملی، سیر تکاملی مناسب را دارد یا اینکه دچار اختلال و تاخیر در تکامل است؟

 

این کارشناس کودک هدف از اجرای این طرح" را شناسایی سریع تر کودکانی که روند تکاملی غیرطبیعی دارند اعلام کرد و گفت:  به دنبال شناسایی با مداخله به موقع در جهت اصلاح یا کاهش مشکلات این کودکان گام برمی داریم و نهایتا از بروز معلولیّت در کودکان پیشگیری کنیم.

 

وی با اشاره به ابزار غربالگری تکامل کودکان افزود: آزمون غربالگری تکامل حاوی 19پرسشنامه برای سنین مختلف تا5سالگی است، ولی در حال حاضر پرسشنامه های سنین 6ماهگی ،1سالگی ،2سالگی، 3سالگی و5سالگی در زمان مراقبت بهداشتی کودکان در این سنین ، در مراکز بهداشتی در اختیار مادران گذاشته می شود .

 

محمدی خاطر نشان کرد: علاوه بر این در صورتی که  در سنینی غیر از این ، نگرانی در خصوص سیر تکاملی کودک وجود داشته باشد نیز؛ می بایست پرسشنامه متناسب با سن کودک توسط پرسنل بهداشتی تکمیل شود.

 

وی در انتها بیان کرد: در این راستا کتابی با عنوان " روش هایی برای شکوفایی استعداد کودکان 5-0 سال" ترجمه دکتر محمد رضا زرکش ، طراحی شده که با انتخاب هوشمندانه بازیها یی که پدران و مادران باید با فرزند خود در سنین مختلف انجام دهند ، راهی ساده و کم هزینه و شادی بخش جهت ارتقای تکامل ذهنی و روانی عاطفی و رفتاری و حرکتی کودکان  را بیان کرده است .

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک