شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ساعت ۶:۲۰
در گفت و گو با عصر اترک عنوان شد:

قیمت و عرضه داروها در مشت شرکت های واردکننده دارو/لزوم دعوت از شرکت های پخش دارو به فعالیت در خراسان شمالی

رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی در نقد افزایش قیمت داروها و محدودیت در عرضه برخی از اقلام دارویی که از تابستان امسال تا به کنون تجربه کرده ایم، گفت: مدیریت قیمت و عرضه دارو در سطح کشور در کنترل شرکت های وارد کننده دارویی است.
 قیمت و عرضه داروها در مشت شرکت های واردکننده دارو/لزوم دعوت از شرکت های پخش دارو به فعالیت در خراسان شمالی,

آرمان ریحانی، رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره گلایه شهروندان هم استانی از افزایش قیمت اقلام دارویی به ویژه داروهای خارجی و حتی کم یاب و نایاب شدن برخی از اقلام دارویی در سطح داروخانه های استان اظهار کرد: موضوع افزایش بسیار زیاد قیمت داروها، به طور ویژه در آبان ماه جاری که از سوی بیماران مطرح شده است را تایید نمی کنم.

ریحانی با یادآوری این مطلب که موضوع داروهای بیماران خاص در حوزه پاسخگویی معاونت غذا و داروی استان است و بنده فقط درباره سایر داروها صحبت خواهم کرد، گفت: روند افزایش قیمت داروهای خارجی در سطح داروخانه های کشور و استان از تابستان امسال پس از وقوع التهابات ارزی شروع شد که اوج قیمت داروهای خارجی را طی ماه های شهریور و مهر ماه تجربه کردیم.

وی همچنین تصریح کرد: قیمت داروهای خارجی از تیر ماه تا مهر ماه امسال به طور میانگین تا دو برابر افزایش یافتند و تفاوت قیمت برخی از داروها در سطح داروخانه های مختلف استان نیز متاثر از قیمت خریدهای متفاوتی است که داروخانه ها داشته اند.

وی افزود: با توجه به اینکه اقلام دارویی خارجی، اوج قیمت هایشان را تا مهر ماه پشت سر گذاشتند، در آبان ماه جاری شاهد هستیم که قیمت داروهای خارجی تقریبا ثابت باقی مانده اند و قیمت آنها همانند قیمت مهر ماه است، هرچند حکه در آبان ماه جاری، کشور با موضوع اعمال تحریم های جدید مواجه شد.

افزون بر این،ریحانی درباره قیمت داروهای تولید داخلی نیز بیان کرد: با آغاز التهابات ارزی از تیر ماه امسال روند افزایش قیمت داروهای ایرانی در مقایسه با قیمت داروهای خارجی چشم گیر نبود اما در آبان ماه جاری برخی از اقلام دارویی داخلی افزایش قیمت داشته اند.

وی درباره کم یاب شدن برخی از اقلام دارویی در سطح داروخانه های استان نیز اظهار کرد: هر داروخانه ای برای تهیه و عرضه دارو به بیماران، یک سهمیه مشخصی دارد تا بتواند پاسخگوی تمامی نسخه ها باشد.

وی با تصریح بر این مطلب که مردم نگران تامین داروی مورد نیاز خود نباشند، گفت: در حال حاضر وضعیت موجودی اقلام دارویی استان در مقایسه با شهریور ماه بهتر است، هر چند داروخانه برای مدیریت و پاسخگویی به تمامی نسخه ها، مجبور هستند که تا سقف معینی، برخی از اقلام دارویی را به مشتریان بفروشند.

در عین حال، رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی درباره نایاب شدن برخی از اقلام دارویی نیز بیان کرد: در شهریور ماه امسال داروی وارفارین برای بیماران قلبی نایاب شده بود اما در حال حاضر در سطح داروخانه ها موجود است اما فروش آن محدود شده است تا داروخانه ها بتوانند پاسخگوی تمامی متقاضیان این دارو باشند تا بتوانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که داروخانه ها و شرکت های توزیع دارویی در افزایش قیمت دارو، کم یاب و نایاب شدن داروها نقشی ندارند، اذعان کرد: شرکت های واردکننده دارویی عامل اصلی افزایش قیمت و حتی کم یاب شدن داروها هستند.

به گفته وی، در تابستان امسال، شرکت های توزیع کننده دارو در کشور حتی جلوی توزیع برخی از اقلام داروی خارجی را گرفتند تا آنها را با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

ریحانی افزود: این شرکت های واردکننده دارو حتی توزیع داروی وارفارین را محدود کردند تا قیمت این قلم دارویی تا چندین برابر افزایش پیدا کند و در بازار آزاد با فروش برسد.

در عین حال، وی اعلام کرد: داروخانه های استان قبل از آغاز اعمال تحریم های آبان ماه، به تهیه و انبار مقداری دارو اقدام کرده بودند تا بیماران در تهیه داروی مورد نیاز خود با مشکل مواجه نشوند.

افزون بر این، وی درباره دغدغه نبود انبارهای ذخیره دارویی استاندارد در استان نیز اظهار کرد: مسئله ساخت انبارهای دارویی را باید در شرایط عادی و نه در شرایط بحرانی تدبیر کرد.

این مسئول با یادآوری این مطلب که تا دو سال قبل در سطح استان شش شعبه از شرکت های پخش دارویی کشور در استان به تهیه و توزیع داروی مورد نیاز استان اقدام می کردند اما به علت عدم حمایت مسئولان از فعالیت این شرکت های پخش دارویی، آنان فعالیت خود را در استان لغو کردند، افزود: طی این سال های اخیر بارها و بارها از مسئولان ذی ربط استان درخواست کرده ام تا مسئله تامین داروی مورد نیاز استان و ذخیره آنها در استان را جدی بگیرند.

وی خواستار شد: مسئولان ذی ربط استان از طریق وزارت بهداشت و درمان نسبت به دعوت از شرکت های معتبر پخش دارویی کشور به خراسان شمالی اقدام کنند تا آنان در استان شعبه توزیع دارو را راه اندازی کنند.

وی تصریح کرد: این اقدام باید هر چه سریعتر انجام شود.

رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی در خاتمه با بیان اینکه میزان مصرف دارو در خراسان شمالی بالا است، مصرف خودسرانه دارو را یکی از علل اصلی افزایش میزان مصرف دارو در استان برشمرد.

ریحانی افزود: بیشترین اقلامی دارویی پر مصرف و خودسرانه در استان مربوط به داروهای سرماخوردگی و اعصاب و روان است که مصرف آنها در استان افزایش یافته اند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک