شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۸۱۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ساعت ۱۰:۴۹

سفری که برای خراسان شمالی جاودانه شد

مقام معظم رهبری در نوزده ام مهر 1391 به استان خراسان شمالی سفر کردند. استقبالی که مردم باب الرضا (ع) و به‌ویژه جوانان و نسل سومی‌های انقلاب اسلامی این استان از رهبر انقلاب اسلامی کردند، صحنه‌هایی کم‌نظیر و ناب از عشق و دلدادگی مردم و نسل جوان به نظام اسلامی و ولایت را رقم زد؛ صحنه‌هایی که دوربین‌های تصویربرداری هیچ‌گاه نمی‌توانند عمق و عظمت آن را به تصویر بکشند.
سفری که برای خراسان شمالی جاودانه شد,

مهدی تقی زاده_  آن‌چه آن روز در خیابان‌های بجنورد به چشم می‌آمد، حضور گسترده و پرشور و نشاط همه‌ی قشرها و قومیت‌های مختلف مرزنشینان غیور خراسان شمالی بود. ترک و کرد و ترکمن و فارس و تات و شیعه و سنی همه از جای جای این استان آمده بودند.

آن سفر نقطه عطفی نه تنها برای استان ما بلکه برای کشور بود زیرا با توجه به شرایط اقتصادی و موج سواری منافقین و دشمنان ایران و اوضاع ملتهب منطقه باعث آرامش بیش از پیش امت اسلامی شد.

و اما مهمتر از آن سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری بود که در سفر یک هفته ای خود در دیدار با اقشار مختلف مردم بیان فرمودند.

ایشان در روز دیدار با عموم مردم که در ورزشگاه تختی صورت گرفت به ویژگی های استان اشاره فرمودند و بیان کردند: مردم این منطقه، غیور؛ دیندار؛ مرزبان؛ سرزنده و بانشاط و شجاعند. و یکى از برجستگى‌هاى این استان همراهى و همزیستى مهربانانه و برادرانه‌ى قومیت هاى مختلف است.

مقام معظم رهبری در جمع روحانیون و طلاب استان خطاب طلبه ها با بیان اینکه خودتان را مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا گفتند: حوزه‌هاى علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند و این درست عکس آن چیزى است که سیاست سرویس هاى امنیتى انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران دنبال می کنند.

اما  سخنان مهمی که در درباره برخورد با جوانان و زنان “بدحجاب گفتند هرگز از یادمان این سخن تاریخی نخواهد رفت، ایشان خطاب به مسئولین و طلاب گفتند: “مدارا کنید، ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد (خب) داشته باشد. بعضى از همین‌هایى که در استقبالِ امروز بودند، در عرف معمولى به آن‌ها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصى دارد، مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌هاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟» ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.”

ایشان در دیدار با معلمان و اساتید استان با اشاره به اینکه ما در درجه اول  باید به ساختن و پرداختن شکل روحی کودکانمان اهتمام بورزیم  تاکید کردند: ما پیشرفت علمی ، پیشرفت فناوری، پیشرفت سیاسی، پیشرفت های سازندگی داریم، توانائی ملی داریم، عزت عمومی داریم؛ اینها همه خیلی باارزش است؛ لیکن اینها گام های اوّلىِ کار است.

امام خامنه ای در روز سوم در دیدار با نیروهای مسلح استان با بیان اینکه ما به پیروی از تعالیم اسلام، اهل تجاوز و تعرض به این و آن نیستیم؛ اما اهل کوتاه آمدن در مقابل هیچ متجاوزی هم نیستیم ابراز داشتند: مسئولیت نیروهای مسلح در این منطقه هم مثل همه‌‌‌  مناطق کشور، مسئولیت های خطیر و تعیین‌‌‌کننده است. در هر کشوری و میان هر ملتی، نیروهای مسلحِ قدرتمند و باانتظام و پرورش‌‌‌یافته، از طرفی مایه‌‌‌ی امنیت خاطر آن ملت است، و از طرفی مصونیت‌‌‌ساز و امنیت‌‌‌ساز در مقابل بیگانگانی است که هوس های تجاوزکارانه‌‌‌ی آنها، آنها را به دست‌‌‌اندازی به این سو و آن سو وادار می کند.

ایشان در روز چهارم در جمع مردم اسفرایین خمودی یک ملت را بزرگترین عامل عقب‌افتادگی دانستند و فرمودند: ما بر روی تولید داخلی تکیه کردیم؛ تولید داخلی احتیاج دارد به مصرف داخلی؛ این به عهده‌ی مردم است. مصرف خودمان را باید از تولیدات خودمان انتخاب کنیم. اینکه کسانی همه‌اش دنبال مارک ها و برندهای خارجی و اسم های خارجی باشند، خطاست.

مقام معظم رهبری در جمع خانواده شهدا و ایثارگران خراسان شمالی با بیان اینکه امروز ایستادگى شما در مقابله‌ى با زیاده‌خواهى، افزون‌طلبى و تجاوزطلبى قدرتهاى سلطه‌گر عالم، خطشکنى است  گفتند: جامعه‌اى که از جان خود، براى یک حقیقتى می گذرد، حقانیت خود را در دنیا به اثبات می رساند؛ و حقانیت است که می ماند، این سنت الهى است.

و اما مهمترین سخنان خود را در دیدار با دانشجویان و جوانان استان خراسان شمالی در مورد ایجاد یک تمدن نوین اسلامى و سبک زندگی  بیان فرموند. که هنوز هم که هنوز است نخبگان از ان سخنرانی یاد می کنند و پایه خیلی از مقالات و موضوعات پژوهشی دانشگاه ها و توجه نویسندگان به این موضوع  و انتشار کتاب های مختلفی شد.

در این دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی ، «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای «پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه» تأکید کردند: پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می‌دهد وسیله ای است برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی.

ایشان در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف، اشاره کردند و افزودند: در واقع سبک زندگی به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای، با توجه به نو بودن بحث "سبک زندگی" در ادبیات و فضای گفتمانی کشور، سخنان خود را با نوعی آسیب شناسی عینی و با طرح بیست سوال اساسی ادامه دادند.

ایشان با تاکید بر پرهیز کامل از تقلید از سبک و سلوک زندگی در تمدن غربی  و عادی شدن گناه بزرگ هم جنس بازی در غرب، فروپاشی خانواده ها و بحرانها و مشکلات عمیق دیگر در کشورهای غربی و کشورهای مقلد فرهنگ غرب افزودند: پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهری است اما، باطن آن «سبک زندگیِ مادیِ شهوت آلودِ گناه آفرین هویت زدایِ ضد معنویت» است.

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم شیروان با بیان اینکه شهر شیروان در دوران امتحان هاى دشوار و بزرگ، از جمله‌ى مناطقى است که امتحان خوبى داده است و نام نیکى از خود به یادگار گذاشته است  ابراز داشتند: نظام جمهورى اسلامى به برکت ایمان و  بصیرتى که به فضل الهى در ملت ما وجود دارد، توانسته است یک کشور با ثبات و استقرار به وجود بیاورد.

ایشان دیدار با بسیجیان استان با اشاره به اینکه هر جا حضور بسیج و حرکت بسیجى در هر میدانى احساس شده است، ما پیشرفت داشته‌ایم؛ این یک تجربه‌ى مهمى است افزودند: بصیرت در این دوران و در همه‌ى دورانها به معناى این است که شما خط درگیرى با دشمن را تشخیص دهید.

امام خامنه ای در دیدار با نخبگان و مسئولان استان با تاکید بر اینکه براى مسئله‌ى اقتصاد خراسان شمالی، سه محور اصلى وجود دارد: صنعتى کردن کشاورزى، صنایع تبدیلى و تکمیلى و سردخانه و ساختارسازى براى توزیع و بازرگانى  فرمودند: اگر توانستیم کشاورزى را با شرائطى که دارد، احیاء کنیم، هم مسئله‌ى اشتغال حل میشود، هم عوارض گوناگون بیکارى از بین خواهد رفت یا ریشه‌هاى آن تضعیف خواهد شد.

ایشان با اشاره به اینکه هر سخنى که نشان‌دهنده‌ى یأس، خستگى ، افسردگى، ملالت و اختلاف باشد، بلاشک به ضرر مصالح، پیشرفت و عزت ملى کشور است   گفتند: سعى کنیم روحیه‌ى کار، تلاش و امید را در همه‌ى کسانى که از ما میشنوند، در حوزه‌ى کار ما هستند، تقویت کنیم، تزریق کنیم؛ این وظیفه است.

در هشتمین و آخرین روز از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان خراسان شمالی، اعضای هیأت وزیران پس از تشکیل جلسه‌ای ویژه در بجنورد، ظهر روز چهارشنبه به حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رسیدند و گزارشی از مصوبات خود برای حل مشکلات مردم استان و شتاب‌بخشی به روند پیشرفت خراسان شمالی ارائه کردند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک