جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ساعت ۱۱:۲۸
گفت و گوی عصر اترک با پدر مهربان خرقی به مناسبت روز سالمند؛

همسر و فرزندانم معنای خوشبختی زندگی ام هستند

سید محمد جوادی، پدری مهربان که در روستای خرق، شهرستان فاروج به همراه همسرش به کشاورزی و دامپروری مشغول است، او پدر شش فرزند است که دو نفر از آنها تحصیلات عالیه خود را به اتمام رسانده اند وچهار فرزند دیگر او در حال تحصیل هستند، این پدر مهربان و سالمند، خوشبختی زندگی خود را وجود همسر و فرزندان تحصیلکرده و موفق خود می داند.
همسر و فرزندانم معنای خوشبختی زندگی ام هستند,

به گزارش عصر اترک، سید محمد جوادی که به دوران سالمندی پا گذاشته است، متولد روستای خرق از توابع شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی است.

او از دوره نوجوانی گردش چرخ زندگی خانواده پدری خود و پس از آن خانواده ای که با ازدواج تشکیل داد را با اتکا بر کشاورزی و دامداری بر دوش گرفت و تا به حال حاضر نیز ادامه داده است و هم اکنون به همراه همسرش، پر انرژی تر از گذشته این فعالیت را ادامه می دهد البته به صورت کشاورزی سنتی و دامپروری نیمه صنعتی.

سید محمد جوادی، این انسان وارسته که سواد مکتبی دارد و امکان تحصیل در مدرسه و دانشگاه قسمت زندگی او نشده، درحالیکه البته بسیار علاقه مند به گذراندن تحصیلات عالیه بوده است، پدر شش فرزندی است که در حال حاضر همه فرزندان او دارای تحصیلات عالیه هستند و این فرزندان الگوی نوجوانان و جوانان روستای خرق و دیگر روستاهای پیرامونی برای ساختن آینده ای روشن از طریق تحصیل در دانشگاه شده اند.

این پدر مهربان که در حال حاضر پر انرژی تر از گذشته به همراه همسر مهربانش چرخ زندگی کشاورزی سنتی خود را می چرخاند، امیدوار است فرزند پنجم او که در رشته کشاورزی تحصیل می کند، در آینده روش کشاورزی در روستای های شهرستان فاروج را تغییر دهد و به روز کند.

او در این سن موفقیت تمام فرزندان خود در عرصه تحصیل، داشتن زندگی سالم همچنین خدمت به مردم را مدیون تربیت همسرش می داند.

و امروز نهم مهر ماه در تقویم شمسی کشور روز سالمند نامگذاری شده است، پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک پای صحبت های این پدر سالمند مهربان و پر انرژی که خوشبختی زندگی خود را وجود همسر و فرزندانش می داند و معتقد است از وجود آنان نام نیک از او بر جای خواهد ماند، نشست و درباره این خوشبختی او و فراز و نشیب های زندگی اش گفت و گو کرد که در این مصاحبه می خوانید.

هم اکنون ساکن کجا هستید؟

من در روستای خرق متولد شده ام و به همراه همسرم در روستای خرق زندگی می کنیم.

تحصیلات شما تا چه مقطعی بوده است؟

به مکتب خانه رفته ام و سواد من عربی است.

بردار بزرگ تر من به نام سید ابراهیم جوادی از مبارزان دوره پهلوی علیه رژیم پهلوی بود که ساواک او را در دوره پهلوی در بالای منبر گرفت و من متاثر از این ماجرا نتوانستم تحصیلات مدرسه ای و دانشگاهی داشته باشم.

 تحصیلات مکتبی خود را کجا طی کردید؟

در روستای خرق.

البته این را باید توضیح دهم که این روستا از گذشته دارای حوزه علمیه بوده است و پدر من به نام میرزا غنی جوادی از موسسان این حوزه علمیه بود.

 به چه شغلی مشغول بوده اید؟

از نوجوانی به دامداری، زراعت و باغداری مشغول بوده ام و تاکنون آن را ادامه داده ام و از این شغل راضی هستم و همیشه به درآمد آن قانع بوده ام.

در حال حاضر نیز به این فعالیت مشغول هستم و از حجم فعالیتم کم نشده است و همانند گذشته پر انرژی به انجام این کار ادامه می دهم.


 

انجام اینکار را به تنهایی بر دوش کشیده اید و یا اینکه خانواده نیز همراه شما بوده اند؟

طی این سال ها همسر من دوش به دوشم در زمینه دامداری و کشاورزی به من کمک کرده است، همسر من بانو زهرا سادات جوادی دختر عمویم هست.

چه سالی ازدواج کردید؟

در سن 18 سالگی ازدواج کردم.

 چند فرزند دارید؟

پنج فرزند پسر و یک فرزند دختر دارم.

سید مصطفی جوادی ( فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق که عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور است)، سید علی جوادی ( کارمند یک موسسه در شهر مشهد هستند)، سید احمد جوادی (در رشته آی تی در مقطع دکتری در نیویورک آمریکا مشغول به تحصیل است)، سید حیدر جوادی ( او  سال قبل در رشته آی تی در مقطع کارشناسی ارشد با رتبه یک کنکور قبول شد که در حال حاضر در حال تحصیل است)، سید غنی جوادی (در رشته کشاورزی در حال تحصیل است) و دخترم حمیده سادات جوادی نیز تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده و در حال حاضر نیز خانه دار است.

زندگی شما با چه فراز و فرودهایی سپری شد؟

در طول زندگی همیشه قناعت را پیشه کردم، البته همیشه در زمینه کشاوررزی و دامداری کار کرده ام و از نظر درآمدی هم وضع مساعدی داشته ام و شرایط بدی را به سر نبرده ام.

اما مهمترین نشیب زندگی ام، ماجرای دستگیری برادرم در زمان پهلوی بود که من نتوانستم تحصیل کنم. و من از این موضوع رنج می برم.

علاوه بر آن، من و همسرم صاحب فرزند دو قلو شدیم ( حیدر و فاطمه السادات) دخترم فاطمه در چهار سالگی تشنج کرد و فوت شد و این اتفاق بر روان من و همسرم اثر منفی گذاشت.

 دستگیری برادر شما به دست ساواک بر روی تحصیل شما چه تاثیر منفی ای گذاشت؟

وقتی برادرم دستگیر شد من یک نوجوان 12 ساله بودم و این دستگیری موجب شد که شرایط پدر من به گونه ای شود که تمام امور کشاورزی و دامداری خانواده ام را بر عهده بگیرم و من به همین علت از تحصیل مدرسه ای بازماندم.

وضعیت تاهل و تجرد فرزندان شما چگونه است؟

در حال حاضر چهار فرزند من ازدواج کرده اند و دو فرزند پسرم هنوز ازدواج نکرده اند.

در حال حاضر فرزندان شما چه می کنند؟

فرزندان من پس از تحصیل هر یک به دنبال زندگی خود رفته اند و مشغول به تدریس شده اند و یا در حال تحصیل هستندهمچنین من و همسرم در روستا زندگی می کنیم یعنی علی مانده و حوزش.

در طول این سال ها آیا درآمد کشاورزی و دامداری شما پاسخگوی خرج خانه و تحصیل فرزندان نتان بوده است؟

نمی توان خرج الان را با خرج گذشته مقایسه کرد.

در گذشته خرج ها به سنگینی خرج الان نبودند چون تورم قیمت ها کمتر بود، اما الان که خرج ها سنگین شده اند، روش کشاورزی و دامداری باید مدرن شوند تا بتوانند پاسخگوی مخارج کنونی خانواده ها شوند.

 آیا از وجود فرزند پسر کوچک خود که در رشته کشاورزی تحصیل می کند، استفاده می کنید تا در امر کشاورزی و یا دامداری و یا حتی مدرن کردن این فرصت شغلی خود به شما کمک کند؟

او سه ماه تابستان در خرق بود و وجود او مثل عصای دست من و همسرم بود، می خواهم او را تشویق کنم که او پس از فارغ التحصیلی به خرق بیاید و در این جا زندگی کند تا روستا از دانش او استفاده کند چون روستاها به وجود تحصیلکردگان دانشگاهی در زمینه کشاورزی و دامپروری نیاز دارند.

 

همراهی همسرتان در طول این زندگی چگونه بوده است؟

عالی و بیست.

موفقیت فرزندانم را مدیون همسرم هستم.

به عقیده من هر زنی در کنار شوهرش باید ویژگی حیا، قناعت، مدیریت در زندگی و معلم خوب بودن برای تربیت فرزندان را داشته باشد که من در زندگی ام برای تربیت فرزندانم مدیون همسرم هستم.

فرزندان شما از شما و همسرتان چه الگوی رفتاری را به ارث برده اند؟

من همیشه برای فرزندانم آدم های موفق را مثال می زدم و می گفتم که تلاش کنید تا همانند آنان انسان هایی موفق شوید به طور نمونه آیت الله قوچانی را برای فرزندانم مثال می زدم که یک شخصیت موفق در طول زندگی خود بوده اند.

به عقیده من یک روش تربیتی والدین باید این باشد که میان فرزندان رفاقت ایجاد کنند نه اینکه حسادت در فرزندان رشد کند.

موفقیت فرزندان شما در زمینه ادامه تحصیل و کار حاصل چیست؟ آیا شما قلبا به ادامه تحصیل فرزندان خود اعتقاد داشتید؟

روستای خرق از قدیم الایام یک روستای مذهبی و فرهنگی بوده است و اگر در قدیم مدرسه نداشته اما مکتب خانه داشته است.

در عین حال، من قلبا به تحصیلات فرزندان خود اعتقاد داشتم که حتی من از معلمان روستا دعوت می کردم تا در منزلم ساکن شوند، من هزینه رفت و آمد معلم روستا را به صورت مخفیانه به راننده اتوبوس می دادم و می گفتم به معلم بگویید هزینه رفت و آمد معلم روستا، رایگان است و من این کار را می کردم چون روستای خرق جاده کشی نداشت و هدف من این بود معلم روستا انگیزه رفت و آمد برای به تدریس در این روستا را داشته باشد.

همچنین همیشه به فرزندان خود می گفتم ماهیگیری را یاد بگیرید که منظورم این بود درس بخوانید و اشتغال پایدار داشته باشید.

نکته دیگر اینکه وقتی فرزندان ما در روستا تحصیل می کنند، این سطح موفقیت برای انگیزه سازی به منظور تحصیل و اشتغالزایی در آینده در وجود نسل کنونی و نسل های آینده یک موج ایجاد می کند.

 مهمترین اثرگذاری تحصیلات و موفقیت فرزندان شما برای روستای خرق چه بوده است؟

فرزندان من الگوی ادامه تحصیل نسل کنونی این روستا شده اند به طور مثال فرزندم احمد که در شرکت ماکروسافت آمریکا در حال کارآموزی و تحصیل در رشته آی تی است، این جایگاه تحصیلی او موجب شد تا دانش آموزان این روستا برای چنین آینده ای تلاش کنند که من شاهد بوجود آمدن یک رقابت تحصیلی در میان دانش آموزان فامیل هستم.

 فرزندان شما چگونه حق فرزندی خود را نسبت به شما و همسر شما می توانند به جا آورند؟

من و همسرم تا پایان عمرمان، زندگی خود را می چرخانیم اما از آنها انتظار داریم که به مردم و این مملکت در رشته تحصیلی و شغلی خود خدمت کنند و این موضوع را همیشه به آنها گوشزد کرده ام.

در این سن شما از زاویه دید خود خوشبختی و موفقیت را چگونه تعریف می کنید؟

به عقیده من بزرگترین خوشبختی والدین در طول زندگی اشان بر جا گذاشتن یک صدقه جاریه است که مردم از بانیان این صدقه جاریه به نیکی یاد کنند، شی و پول از دست رفتنی است اما عمل صالح فرزندان و به نیکی یاد شدن از والدین بزرگترین افتخار برای ما است.

 الان انرژی شما و همسر شما در این سن چگونه است؟

عالی است.

من و همسرم در این سن هنوز صرف انرژی فرزندانمان برای انجام کارها را کافی نمی داینم.

 شما چند نوه دارید؟

پنج نوه دارم.

 آیا در وجود آنها می بینید که راه شما و پدرانشان را ادامه دهند؟

نوه هایم از ما بهتر هستند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
سید غنی نادمی | 1397/07/09
0
0
خیلی عالی بود استفاده کردم من همیشه حسرت خانواده حاج آقای جوادی را میخوردم
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک