شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ساعت ۰:۲۹
مسئول انجمن سرطان خراسان شمالی:

تهیه داروهای سرطان از خارج استان تحمیل هزینه اضافی بر درد بیمار است/ ۹۰ درصد بیماران سرطانی استان زیر خط فقر هستند

مسئول انجمن سرطان خراسان شمالی گفت: اخذ دارو توسط بیمار از خارج استان، هزینه اضافی به بیمار تحمیل می کند چراکه  شامل تخفیف نمی شود، در صورتی که اگر این داروها از استان تامین شوند، غذا و دارو دانشگاه، مددکاری بیمارستان و انجمن سرطان هر کدام تخفیفاتی را ارائه می دهند و به نفع بیمار تمام می شود.
 تهیه داروهای سرطان از خارج استان تحمیل هزینه اضافی بر درد بیمار است/ 90 درصد بیماران سرطانی استان زیر خط فقر هستند,

سید حمید حریری، مسئول انجمن سرطان خراسان شمالی و مدیر انجمن سرطان عطوفت در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: 90 درصد داروهای ویژه بیماران سرطانی که پزشکان آنکولوژی تجویز می کنند، داروهای خارجی هستند، درحالی که داروهای ایرانی مشابه داریم.

وی با اشاره به اینکه داروها در مدت چندماه اخیر در بسیاری از استان ها کم یاب شده اند، گفت: خراسان شمالی هم از این قضیه مستثنی نیست.

مسئول انجمن سرطان خراسان شمالی ادامه داد: کمبود دارو در کل کشور وجود دارد اما در خراسان شمالی تعداد زیادی از اقلام دارویی موجود نیست و باید برای تهیه  آن ها به خارج از استان مراجعه شود.

حریری اضافه کرد: این در حالی است که بخشی از این دارو ها در استان های هم جوار یافت می شود و بیماران به ناچار برای تهیه ی دارو به خارج از استان مراجعه می کنند.

وی تصریح کرد:  این کمبود ها در استان را به عدم مدیریت صحیح متولیان امر سلامت مربوط است و قابل رفع شدن است.

وی با اشاره به مشکلات تامین داروی بیمار از سایر استان ها ادامه داد: اخذ دارو توسط بیمار از خارج استان، هزینه اضافی به بیمار تحمیل می کند چراکه  شامل تخفیف نمی شود، در صورتی که اگر این داروها از استان تامین شوند، غذا و دارو دانشگاه، مددکاری بیمارستان و انجمن سرطان هر کدام تخفیفاتی را ارائه می دهند و به نفع بیمار تمام می شود.

وی گفت: بیماری که در دوره شیمی درمانی قرار می گیرد، در یک بازه ی زمانی خاص باید درمان را انجام دهد و امکان پذیر نیست که به خاطرنبود دارو به تاخیر بیفتد.

حریری بیمار سرطانی را نسبت به سایر بیماران متمایز دانست و خاطر نشان کرد: ما باید ذخیره دارویی داشته باشیم، بیمار سرطانی پروسه درمان دارد، اگر دارو ها به موقع تهیه نشود، مراحل درمان بیمار ناقص می ماند.

وی افزود: متولیان امر سلامت باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشند، زیرا اگر مشکل کمبود برخی از داروها کشوری است چطور در استان های هم جوار هم چون خراسان رضوی به راحتی یافت می شود.

حریری تاکید کرد: اگر برای خرید دارو از پزشکان آنکولوژی و متخصصین سرطان نظرخواهی شود به راحتی داروهایی مورد نیاز تامین و یک ذخیره دارویی خواهیم داشت.

 

90 درصد بیماران سرطانی استان زیر خط فقر هستند

وی گفت: 90 درصد بیماران ما زیر خط فقر بوده و از نظر معیشتی، مشکل دارند و به خاطر وضعیت بد مالی تحمل هزینه های سنگین درمان در مراکز خصوصی را ندارند.

مسئول انجمن سرطان استان اضافه کرد: در استان چند نفر از بیماران سرطانی دارویی مصرف می کنند که هزینه ماهانه هر بیمار 12 میلیون و 430 هزار تومان می شود .

وی ادامه داد: این داروها به دلیل خارجی بودن فاقد تخفیف هستند، در حالی که همین دارو را پزشکان داخل استان تجویز می کنند.

حریری با بیان اینکه بسیاری از بیماران 20 روز تا یک ماه در صف نوبت دهی قرار می گیرند، گفت: این صف های طولانی پروسه درمانی آن ها را به تاخیر می اندازد و افراد به ناچار به سمت مراکز خصوصی می روند و یا به دلیل بالا بودن هزینه های پرداختی به مرکز ما مراجعه می کنند و بسیاری نیز از ادامه درمان انصراف می دهند.

وی این ناهماهنگی ها و گلایه ی بیماران را نتیجه عدم مدیریت صحیح در امر سلامت دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی باید به صورت جدی در حوزه سرطان وارد عمل شود و باید سعی شود خدمات پاراکلینیکی ویژه این بیماران در مراکز دولتی و بیمارستان ها به صورت رایگان انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: در طرح تحول سلامت بیشتر از این ها باید به بیماران سرطانی توجه شود چرا که این افراد سخت ترین بیماری را تحمل می کنند، گران ترین داروها را خریداری می کنند و از سوی ما مورد بی مهری و کم لطفی قرار می گیرند.

حریری با اشاره به اینکه بیمار سرطانی تنها مشکل دارویی ندارد، گفت: بلکه خدمات پاراکلینیکی و مشکل معیشتی دارد ، خانواده تحت تاثیر بیماری این فرد قرار می گیرند و فشار روی این قشر از جامعه خیلی زیاد است.

وی افزود: باید همه دست به دست هم دهند با یک خرد جمعی مشکل این افراد را حل کنند.

 

صرف روزانه 10 میلیون تومان برای بیماران سرطانی توسط انجمن عطوفت

حریری یادآور شد: انجمن سرطان استان روزانه مبلغ 10 میلیون تومان دارو خریداری می کند، در حالی است که هزینه دارو ها بعد از این بحران های اقتصادی کشور بالا رفته و بیماران تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی گفت: اگر بتوانیم بخشی از مراحل درمان بیماران را در بیمارستانها انجام دهیم مبلغ قابل توجهی از هزینه های درمان آنها کم می شود.

حریری با اشاره به اینکه همیشه من را فردی منتقد می دانند، گفت: ما روزانه در انجمن با افرادی نسخه به دست با چشمانی اشکبار و ناامید وارد مواجه می شویم و وقتی این ها را بیان می کنم منتقد خوانده می شوم در حالی که درهای مسئولین به روی مردم و بیمار بسته است.

 

ثبت 135 بیمار در عرض 40 روز

رئیس انجمن سرطان استان با بیان اینکه آمار سرطان در استان رو به رشد است، گفت: در عرض 40 روز گذشته 135 بیمار سرطانی جدید شامل 64 خانم ، 63 آقا و 9 کودک ثبت شده است.

حریری تاکید کرد:  باید 100 میلیون تومان منابع افزایش پیدا کند تا بتوانیم حمایت دارویی از این افراد داشته باشیم.

حریری آمار تمام سرطان ها را رو به رشد خواند و گفت: در سرطان گوارش خراسان شمالی جزو استان های پیش رو است.

وی با اشاره به اینکه سرطان هراسی از خود سرطان کشنده تر است، افزود: نمی خواهیم سرطان هراسی راه بیندازیم که مردم بترسند، ولی نباید به مردم دروغ گفت درحالی که این بیماری نه تنها در استان و کشور ما بلکه در سراسر جهان در حال افزایش است.

حریری تعداد بیماران ثبت شده در استان در سال گذشته را حدود 2 هزار و 350 بیمار اعلام کرد و گفت: بیش از 900 نفر از این ها خانم ، حدود 140 کودک زیر 14 سال و بقیه را مردان تشکیل می دهند.

وی یکی از اهداف انجمن را پیشگیری و غربالگری در سرطان خواند و گفت: در راستای توسعه درمان زود هنگام سرطان سه طرح را ارائه دادیم و مورد تایید انجمن آنکولوژی کشور قرار گرفت، ولی متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی استان از این طرح ها حمایت نکرد.

 

متولیان امر سلامت در بخش بیماران سرطانی ضعیف عمل می کنند

حریری اضافه کرد: در استان ما پیشگیری و غربالگری ضعیف است و آمار روز افزون سرطان دلیلی از ضعیف بودن ما در این بخش است.

وی بیان کرد: سال گذشته برای بیش از ده هزار دانش آموز، 2هزار کسبه وتعداد زیادی از دانشجویان در چندین دانشگاه کلاس های آموزشی و آشنایی با سرطان گذاشته شد.

حریری بیان کرد: انجمن سرطان از سال گذشته 17 خانم و آقا را به صورت زود رس مورد تشخیص قرار داد، از این تعداد 15 نفر کاملا درمان شدند و بقیه در حال درمان هستند.

وی گفت: باید پیشگیری و غربالگری سرطان را در راس کارهایمان قرار دهیم، انجمن سرطان قوی ترین انجمن در کشوراست و می توانیم نقش خوبی در غربالگری داشته باشیم، به شرط اینکه متخصصان امر سلامت استان در کنار ما باشند و به ما از لحاظ ارائه امکانات کمک کنند.

حریری خاطر نشان کرد: با توجه به آمار روز افزون ابتلا به سرطان در استان ، غربالگری و پیشگیری از نیازهای اصلی ما است و مسئولین استانی با پذیرش واقعیت و ارائه حقایق به دستگاه های بالادستی می توانند امکانات بیشتری را دریافت کنند.

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک