شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ساعت ۰:۴۷
 گزارشی از رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای در خراسان شمالی؛

ماراتن نابرابر فروشگاه های زنجیره ای با سوپرمارکت ها

چند سالی است که رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای در خراسان شمالی و به خصوص بجنورد مرکز استان آغاز شده وافتتاح هریک از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای منجر به تعطیلی چندین فروشگاه، سوپرمارکت و حتی بقالی‌های محلی شده است.
ماراتن نابرابر فروشگاه های زنجیره ای با سوپرمارکت ها,

به گزارش عصراترک؛ با افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اعمال تخفیف، رجوع به سوپرمارکت‌های کوچک یا همان بقالی‌های سابق کاهش پیدا می‌کند ودر نهایت بقالی‌ها را به ورطه ورشکستگی می رساند. شاید سوال شود مشکل آن کجاست؟ اینکه فروشگاه های بزرگ، هایپرها و… با تنوع زیاد محصول و تخفیف‌های دائمی و فصلی زیاد شوند چه اشکالی دارد؟

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سرمایه‌ی اولیه نسبتا قابل توجه، شکل می‌گیرد، از سوی دیگر اگر یک جوان با هزینه‌ای مختصر توان ایجاد یک سوپرمارکت را داشت این امکان هم از دست می‌رود و آن جوان باید به کارگر یک فروشگاه زنجیره‌ای تبدیل شود که امنیت شغلی نیز نخواهد داشت در صورتی که قبل از آن، این امکان را داشت که خود صاحب یک کاسبی شود.

برخی صحبت از فضای رقابت می‌کند اما به واقع سوپرمارکت ها و بقالی‌ها با سرمایه‌های فردی چگونه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای که توسط شرکت‌های بزرگ اقتصادی و سرمایه‌داران کلان ایجاد می‌شود رقابت کنند؟

فروپاشی کاسبی‌های کوچک، سرنوشت صدها و هزاران نفر را به خطر می اندازد.

 

مجوزهایی که به سادگی داده می شود

فروشنده ای که چند سالی می شود اقدام به ایجاد یک فروشگاه مواد غذایی کرده است می گوید: من به همراه دو نفر دیگر در این فروشگاه مشغول به کار هستیم، با افزایش قیمت ها قدرت خرید مردم خیلی کم شده است و به نسبت فروش ما هم خیلی پایین تر آمده است.

او ادامه می دهد: هر روز فروشگاه های زنجیره ای در حال افزایش هستند، چند روزی است که یک فروشگاه زنجیره ای دیگر در خیابان ما ایجاد شده است، در حالی که در این خیابان در فاصله ی بین دو چهار راه حدود 5 فروشگاه مواد غذایی مشغول هستند و برپایی این شعبه فروشگاه زنجیره ای در این مکان باعث دلهره و ترس از ورشکستگی را برای فروشندگان این  محله ایجاد کرده است.

فروشنده ی دیگری می گوید: بجنورد شهرستان کوچکی است، ولی فروشگاه های زنجیره ای زیادی دارد و هر روز هم تعدادش اضافه می شود، و کار ما مغازه ها و وسوپرمارکت ها را به خطر می اندازد.

یکی دیگر از فروشندگان ادامه می دهد: برای من سوال است چطور وقتی می خواهیم یک مغازه 20 متری را تبدیل به یک سوپری کنیم و برای کسب درآمد برای زندگی خود و خانواده مان کار کنیم باید کلی دوندگی اداری داشته باشیم بعد این فروشگاه های به این بزرگی به این راحتی مجوز می گیرند و تعداد زیادشان دلیلی جز اینکه راحت مجوز می گیرند ندارد.

او می گوید: بارها به فرمانداری مراجعه کردم و خواستار این شدم که کمی به فکر فروشندگان خرد باشند ولی در مقابل هر روز شاهد افتتاح فروشگاه زنجیره ای جدید هستیم.

 

توسعه فروشگاه های زنجیره ای یک ضرورت است

مجید پورعیسی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با فروشگاه زنجیره ای گفت: فروشگاه های زنجیره ای یک پله بالاتر هستند، درعمده شهرها و کشورهای پیشرفته خرده فروشی کمتر دیده می شود و توسعه این فروشگاه های زنجیره ای یک مسئله گریز ناپذیر و یک ضرورت است.

 

 

وی ادامه داد: مدیریت این بخش ها با اصناف است، ولی اینکه با این بهانه که خرده فروشان ضرر می کنند مانع گسترش فروشگاه ها شود منطق خوبی نیست.

پورعیسی خاطر نشان کرد: عمده مجوز های دریافتی برای ایجاد این فروشگاه ها از جانب استانداری انجام نمی شود، بلکه به صورت کشوری با توافق و هماهنگی های دستگاه های متولی که جزو وظایفشان است، ساماندهی می شوند.

وی گفت: ما نمی توانیم بازار را به صورت سنتی نگه داریم، هم اکنون اکثر بازاریان استان خرید هایشان را از شهرهای بزرگ کشور انجام می دهند، در حالی  که با توسعه فروشگاهی با تنوع اقلام ، علاوه بر رفع نیاز مردم سرمایه از استان خارج نمی شود.

پورعیسی اضافه کرد: نباید تردیدات را بزرگنمایی کرد، بلکه فرصت هایی که ایجاد می شود را هم باید متمرکز شد.

وی با اشاره به اینکه خرده فروشان مشتریان خاص خود را دارند، عنوان کرد: فروشگاه های خرد باید خود را با مشتری مداری، تنوع کالا، ارائه خدمات به سطح فروشگاه های زنجیره ای برسانند.

پورعیسی ایجاد اشتغال بالا، گردش مالی ، مراودات و حمل و نقل های داخلی را از مزایای گسترش فروشگاه های مجازی عنوان کرد و گفت: اما باید به صورت مدیریت شده باشد که آسیب هایش بیشتر از منافعشان نشود.

وی در پاسخ به این سوال مردمی که شنیده ایم استانداری در قبال دریافت مبالغی، مجوز راه اندازی فروشگاه زنجیره ای صادر می کند، گفت: استانداری مجوز نمی دهد، فقط مشکلاتی را که این فروشگاه ها درگیرآن می شوند را تسهیل می کند، وظیفه استانداری باج گیری نیست که با دریافت باج از افراد اموراتشان را انجام دهد.

 

گذر از سنت به مدرنیسم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در انتها بیان داشت: من با اطمینان بیان می کنم که هر کدام از این فروشگاه ها برای بیش از 100 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال می کنند و به نفع استان خواهد بود، گذر استان از جامعه سنتی به مدرن باعث رونق استان می شود.

 

اعتراض بی نتیجه

محمد علی صدرزاده، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش فروشگاه های زنجیره ای در بجنورد گفت: مجوز فروشگاه های زنجیره ای از اتحادیه کشوری صادر می شود و سازمان ما هیچ نقشی در صدور مجوز ندارد.

وی ادامه داد: افزایش این فروشگاه ها بارها با اعتراض از جانب سازمان ما همراه بوده است، ولی هیچ فایده ای نداشته است.

انتهای خبر/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک