شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۰۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ساعت ۳:۱۳
گزارش؛

انتظارات رسانه ای از قلب ادارات اجرایی

27 اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی نام گذاری شده است، اگر بخواهی به این واژه ساده نگاه کنی، فقط عبارتی نوشته شده بر روی تابلوی نصب شده بر دیوار ساختمان اداری هر دستگاه اجرایی است و اگر بخواهی به آن واژه به صورت خاص نگاه کنی، می شود آچار فرانسه یک دستگاه اجرایی، و اما اگر بخواهی به این واژه از زاویه دید خانواده رسانه بنگری، تعریف این واژه می شود، قلب یک دستگاه اجرایی، پل ارتباطی میان مردم و مدیر و پل ارتباطی میان نمایندگان افکار عمومی ( رسانه ها ) و مدیر دستگاه اجرایی.
انتظارات رسانه ای از قلب ادارات اجرایی,

به گزارش عصر اترک، عملکرد تعدادی از فعالان روابط عمومی ادارات استان مورد نقد خانواده استان است و فعالان رسانه ای استان خواهان و بهبود و تقویت ارتباط میان خود و روابط عمومی ادارات استان هستند.

 

نگارنده این گزارش ابتدا ارزش این روز را ارج می نهند و سپس روز روابط عمومی را به تمامی پرسنل شاغل در واحد روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان را تبریک عرض می کند و پس از آن از این فرصت استفاده می کند و در مقدمه این گزارش چند کلامی را مطرح می کند که هیچ گاه در استان خراسان شمالی، نشستی صمیمی با حضور پرسنل شاغل واحد روابط عمومی دستگاه های اجرایی و اعضای خانواده رسانه استان برگزار نشده است تا نقدها، تمجیدها و انتظارات دو طیف از یکدیگر عنوان و تبادل نظر شود.

البته این حق بر فعالان روابط عمومی دستگاه های اجرایی نیز محفوظ است تا آنان در روز خبرنگار ( 17 مرداد ماه ) با نوشتن گزارشی نقدها، تمجیدها و انتظارات خود از خانواده رسانه استان را مطرح کنند.

بنده نگارنده می خواهم در مقدمه این گزارش، جان کلام مد نظر خود را درباره وظیفه روابط عمومی با بیان خاطره ای عنوان کنم، " پس از اینکه فارغ التحصیل شدم، درحالیکه در مدت دو سال به دنبال کار اداری می گشتم، در عین حال در دوره های آموزشی خبرنگاری بر حسب علاقه ای که به این حرفه داشتم را نیز شرکت می کردم، در همین حین، بنده می دیدم که برخی از دوستانم با بند پ، کارمند ادارات و شرکت های خدمات رسان می شدند، با این وجود، از خوشبختی سرنوشت، خبرنگاری ( یکی از از سخت ترین مشاغل پس از کار در معدن ) سهم زندگی ام شد، در سال 85 برای اولین بار که برای آغاز این فعالیت به واحد روابط عمومی صدا و سیمای استان مراجعه کردم از سوی بانویی که از پرسنل این واحد بود با چنان رفتار عجیب و تامل برانگیزی مواجه شدم که به اولین معنا از عبارت روابط عمومی رسیدم " زیبنده بودن به اخلاق انسانی ".

بنده نگارنده نمی خواهم با تعریف خاطرات به تک تک معناهایی که درباره عبارت روابط عمومی طی 10 سال پشت سر گذاشتن فعالیت خبرنگاری ام رسیده ام را بازگو کنم، اما خانواده رسانه استان، وقتی روابط عمومی را قلب دستگاه اجرایی تعریف می کند برای این قلب انجام وظیفه بر اساس تخصص، کسب تجربه، تبادل نظر و پاسخگویی شایسته، منطقی و واقعی به مردم و نمایندگان افکار عمومی معنا می کند.

در همین راستا، در این گزارش به صحبت با جمعی از خبرنگاران استان پرداختم تا نقد، تمجید و انتظارات خانواده رسانه استان از فعالان روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان را بازگو کنیم، هر چند که انتظار بود پیش از اینها شورای روابط عمومی استان در نشستی صمیمی امکان این گفت و گو و تبادل نظر را فراهم می کرد.

جواد آگاهی یکی از خبرنگاران پر تلاش و با سابقه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره سه موضوع نقد، تمجید و انتظارات رسانه ای از فعالان واحد روابط عمومی های ادارات استان می گوید: هر چند که فعالان واحد روابط عمومی ادارات وظایف زیادی را بر عهده دارند، اما نقدی رسانه ای که بر اغلب این واحد اداری وارد می دانم، این است که آنان نگاه سازمانی دارند و تلاش می کند تا بر معایب مدیریتی دستگاه خود سرپوش بگذارند و نقص ها و کمبودها را به رسانه ها انتقال نمی دهند تا خانواده رسانه با خبری کردن آنها، زمینه حل مشکل را آماده سازی کند.

وی می افزاید: به طور مثال رسانه وقتی از وضعیت استخر جمعیت هلال احمر آگاه شد که این پروژه ناتمام به علت کمبود اعتبارات، تکمیل نشده، کاسه شنای آن با خاک پر شده بود، نکته این است که اگر کمبود اعتبارات آن به موقع رسانه ای می شد، امکان حل مشکل بوجود می آمد.

آگاهی یادآور می شود: به طور کلی انتظار است که ادارات علاوه بر اینکه به خانواده رسانه ( نمایندگان افکار عمومی جامعه ) اعتماد کنند تا قدم ها در راستای حل مشکلات برداشته شود.

وی همچنین می افزاید: در عین حال، جای خالی وجود کارشناس یا مشاور رسانه ای در واحد روابط عمومی ادارات به شدت احساس می شود که اگر این خلاء در واحد روابط عمومی ها از بین برود، شکاف میان روابط عمومی ها و خانواده رسانه پر می شود.

وی در تمجید عملکرد روابط عمومی ادارات استان نیز اظهار می کند: برخی از آنان نسبت به برون سپاری تهیه و تنظیم اخبار ادارات خود اقدام کرده اند که این اقدام به دلایل مختلف بسیار مثبت است.

خانم گریوانی، سر دبیر عصر اترک نیز در همین باره می گوید: تعدادی از فعالان واحدهای روابط عمومی ادارات استان به درستی به وظیفه خود در زمینه نحوه تعامل با رسانه ها آشنا نیستند و آنان تعامل خوبی با رسانه ها برقرار نمی کنند.

وی تصریح می کند: به این نتیجه رسیده ام که مدیران ادارات، واحد روابط اداره خود را به عنوان یک بخش از چهار چوب سازمانی خود به حساب نمی آورند و در جابجایی برخی از پرسنل خود بدون توجه به تخصص و تجربه آن، آنها را به این واحد منتقل می کنند.

گریوانی همچنین بیان می کند: نقد دیگر این است که برخی از روابط عمومی ادارات، فرآیند ارتباط رسانه با مدیر اداره را برای انجام مصاحبه ها را فراهم نمی کنند و گاها نیز در برگزاری نشست های خبری اداره خود، خبرنگاران را دست چین می کنند و این رفتار غیر حرفه ای گویای آن است که روابط عمومی هنوز نمی داند رسالت و کارکرد اصلی تمامی فعالان رسانه ای در کشور و دنیا، نظارت بر عملکرد قوا و اطلاع رسانی به مردم است.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: اگر روابط عمومی به درستی از وظایف خود آگاه و با کارکرد و رسالت کاری رسانه ها نیز آشنا باشد، خود به خود ارتباط میان روابط عمومی ها با خانواده رسانه نزدیک تر خواهد شد و هر دو گروه در زمینه اطلاع رسانی ها و قدم برداشتن برای حل مشکلاتی که نیاز به گره گشایی دارند، می توانند به صورت منطقی به یکدیگر کمک کنند و همکاری داشته باشند که خوشبختانه چند واحد روابط عمومی استان در همین زمینه این قدم ها را برداشته اند و  امیدوار هستیم مابقی روابط عمومی ها نیز این چنین رویه ای را در پیش بگیرند.

یکی از خبرنگاران ایرنا نیز در همین باره عنوان می کند: با توجه به اینکه نقش و کارکرد روابط عمومی ها باید پل ارتباطی میان مردم و خانواده رسانه با مدیر دستگاه اجرایی باشند، متاسفانه سال ها است که شاهد هستیم تعداد زیادی از این فعالان عملکرد ضعیفی در زمینه برقراری این ارتباط را داشته اند.

وی تصریح می کند: درحالیکه فعالان واحد روابط عمومی ادارات باید تحصیلات مرتبط با حوزه روابط عمومی را داشته باشند مثل تحصیل در رشته علوم ارتباطات همچنین از تجربه کاری در این واحد برخوردار باشند، سال ها است که شاهد هستم در استان اغلب فعالان در این واحد اداری از تخصص و تجربه کافی برای انجام وظیفه در این واحد را برخوردار نبوده اند.

این خبرنگار همچنین می گوید: یکی از نکاتی که می توان در ارزیابی عملکرد روابط عمومی ها مد نظر قرار داد، سایت اینترنتی دستگاه های اجرایی است که باید در این سایت ها، اطلاعات و آمار عملکردی دستگاه اجرایی به صورت تجزیه و تحلیل شده، بارگذاری شوند، اما آنچه که ما رصد کرده ایم، تاکنون مشاهدات حکایت از آن دارد، تعداد زیادی از روابط عمومی ادارات استان از وظیفه خود آگاه نیستند.

وی همچنین می افزاید: حتی شاهد بوده ام که دیگر اطلاعات بارگذاری در سایت های ادارات نیز مثل آدرس اداره، شماره تلفن ها و اطلاعات دیگر بخش های مختلف از اداره ذی ربط نیز به روز رسانی نمی شوند.

وی می گوید: به عقیده من با توجه به اینکه همگان برای بهبود کیفیت عملکردی خود به کسب آموزش های به روز نیاز دارند، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و به روز را برای فعالان روابط عمومی استان را ضروری می دانم.

حمامی، خبرنگار صدا و سیما نیز در این باره اظهار می کند: از نگاه رسانه، روابط عمومی ها باید یک پل ارتباطی میان مردم و رسانه با مدیران ادارات خود باشند و این در حالی است که شاهد هستیم اغلب روابط عمومی ها فقط به انعکاس اقدامات مثبت مدیران خود می پردازند و بر روی نقص ها و کمبودهای عملکردی ادارات خود سرپوش می گذارند.

وی می افزاید: تعامل مثبت میان دو گروه روابط عمومی و رسانه می تواند موانع بر سر راه رفع کمبودها و ضعف ها را باز کند و این اتفاق در سایه آشنایی عمیق تر روابط عمومی ها با وظایف شان محقق می شود.

یکی از خبرنگاران پیشین اتفاقیه نیز اظهار می کند: با توجه به اینکه تعداد زیادی از فعالان واحد روابط عمومی ادارات استان به درستی از اهمیت جایگاه مسئولیتی خود آگاه نیستند، متاسفانه بارها و بارها شاهد بوده ام که آنان هنوز متوجه نشده اند زمان برای فعالان رسانه ای چقدر اهمیت دارد.

وی می افزاید: برخی از آنان چون نمی توانستند به درستی وقت جلسات اختصاصی خبری را تنظیم کنند، باعث شده اند که بخشی از مهمترین ساعت کاری خبرنگار بسوزد.

وی عنوان می کند: هنگامی تعامل میان روابط عمومی ها و خانواده رسانه مثبت و منطقی تر خواهد شد که هر دو گروه از وظایف و کارکرد یکدیگر آگاه شوند و این مهم در سایه برگزاری دوره های آموزشی تخصصی رقم می خورد.

یکی دیگر از خبرنگاران استان که در دفاتر مختلف خبری استان قلم زده است نیز در گفت و گو با عصر اظهار می کند: طی 10 سال فعالیت خبری ام خاطرات خیلی زیادی از تعامل با روابط عمومی ها در خاطر دارم که متاسفانه تعدادی از این خاطرات تلخ هستند.

وی می گوید: وقتی واحد روابط عمومی برای مدیر اداره هیچ اهمیتی نداشته باشد حتما پرسنلی در این واحد مشغول به کار می شوند که نه تخصص و نه تجربه ای دارند.

وی می افزاید: وقتی برخی از پرسنل روابط عمومی ادارات استان با خشم و غضب با خبرنگار رفتار می کند و یا در پاسخ به تماس های خبرنگار، نمی تواند به درستی راهنمایی کند و یا در برقراری تنظیم وقت برای مصاحبه میان خبرنگار با مدیر و یا کارشناسان بهانه تراشی می کنند، در عجب هستم این افراد به مراجعات مردمی چگونه رسیدگی می کنند و پاسخ مردم را می دهند.

این خبرنگار یادآور شد: بارها و بارها از کانال برخی از روابط عمومی های متعهد و وظیفه شناس استان درخواست خانواده رسانه را اطلاع داده ایم که جلساتی با حضور خبرنگاران و اعضای شورای روابط عمومی استان برگزار شوند تا در جریان گفت و گو، دغدغه های دو گروه بیان شوند و راهکارهایی منطقی در دستور کار قرار بگیرند اما متاسفانه هیچ گاه این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح می کند: بنابراین هیچ گاه امیدوار نیستم که شکاف میان خانواده رسانه و روابط عمومی ها کمرنگ شود که البته این مسیر بر اساس تنش های همیشگی ادامه خواهد داشت.

علی خادمی، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک بیان کرد: با توجه به اینکه در استان تعداد فعالان روابط عمومی ای که بر پایه تخصص و یا بر اساس تجربه در این استان فعالیت می کنند، کم است اما متاسفانه تعداد زیادی از مدیران روابط عمومی استان برای این مسئولیت از تخصص و تجربه کافی برخوردار نیستند و ارتباط آنها با خانواده رسانه ضعیف است.

وی تصریح کرد: عملکرد تعدادی از فعالان روابط عمومی ادارات استان مورد نقد خانواده استان است و فعالان رسانه ای استان خواهان و بهبود و تقویت ارتباط میان خود و روابط عمومی ادارات استان هستند.

خادمی اظهار کرد: علاوه بر اینکه از مدیران ادارات استان خواستار هستیم برای واحد روابط عمومی دستگاه خود از افراد متخصص و با تجربه استفاده کنند همچنین بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل این واحد اداری در استان نیز تاکید می کنم.

انتهای پیام/

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک