شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ساعت ۴:۳۱
مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی:

۵۰ درصد عشایران خراسان شمالی در اسفراین زندگی می کنند

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی شورای عشایر شهرستان اسفراین گفت : 50 درصد عشایر خراسان شمالی در شهرستان اسفراین زندگی می کنند.
50 درصد عشایران خراسان شمالی در اسفراین زندگی می کنند,
به گزارش عصر اترک به نقل از  سپهرآیین ، محمد رضا قلی پور مدیر کل عشایری خراسا شمالی در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی شورای عشایر شهرستان اسفراین گفت: در خراسان شمالی در جهت توامند سازی عشایر ، به عنوان استان پایلوت طرح تولید زنجیره گوشت قرمز را اجرا کردیم که نتایج این طرح بسیار چشم گیر است.

وی گفت : در این طرح ضریب خوراک دام از 12 کیلو گرم به 5 کیلوگرم رسیده که 30 درصد صرفه جویی هزینه داشته و راندمان تولید از 50 درصد به 110 درصد رسیده و همچنین دوره پروار بندی از 120 روز به 70 روز تبدیل شده است.

قلی پور افزود: متاسفانه بیشتر گوشت تولیدی عشایر استان در خارج از استان بسته بندی و برند سازی می شود و برنامه ی ما در آینده این است که این گوشت را در داخل استان برند سازی کنیم و به عنوان یک گوشت ارگانیک به بازار عرضه کنیم چرا که در حال حاظر گوشت تولیدی عشایر به عنوان گوشت پاک شناخته می شود ولی در آینده با انجام یکسری اقدامات به گوشت ارگانیک تبدیل شود.

مدیر کل عشایری استان از دیگر اقدامات صورت گرفته در جهت توامند سازی عشایر استان گفت: طرح جدید کشت گیاهان دارویی است که با توجه به اینکه شهرستان اسفراین دارای پتانسیل ویژه ای در این زمینه می باشد یکی از اهداف اصلی این طرح این شهرستان می باشد که طبق تجربه سال گذشته برداشت گیاهان دارویی در هکتار به عنوان خام بین 20 تا 25 میلیون در هکتار است و در صورت فراوری تا 100 میلیون تومان نیز می تواند درآمد داشته باشد.

امان الله حق شناس رئیس اداره امور عشایری شهرستان اسفراین در این جلسه با تشریح خدمات ارائه شده به عشایر اسفراین گفت: این شهرستان دارای ۲۵۱ هزار رأس دام سبک است که سالیانه ۱۸۵۱ تن گوشت و ۲ هزار و ۱۰۵ تن شیر تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

وی گفت : خدمات ارائه شده به عشایر اسفراین در حوزه عمران تیغ زنی بیش از 2500 کیلومتر جاده عشایری ، بازگشایی 12 کیلومتر راه و احداث 32 واحد سرویس بهداشتی با همکاری دانشکده علوم پزشکی و بسیج بوده است.

در ادامه این جلسه فرماندار اسفراین نیز گفت: ۱۲ درصد جمعیت شهرستان را جامعه عشایری تشکیل داده که بر همین اساس نیز بایستی ۱۲ درصد اعتبارات و خدمات به این جامعه اختصاص یابد تا توازن خوبی بین این جامعه که یک قشر زحمت‌کش و تولیدکننده مؤثر است برقرار باشد.

وی گفت: همه دستگاه‌های و سازمان‌های متولی موظف‌اند خدمات مؤثری به این جامعه عشایری ارائه نمایند.

جواد نوروزی از اسکان دائمی ۱۰۰ خانوار عشایری در منطقه میاندشت این شهرستان خبر داد و افزود: در منطقه میاندشت اسفراین برای اسکان دائمی این قشر زحمت‌کش زیرساخت‌های لازم فراهم گردیده است.

وی افزود: در سال گذشته ۷.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای تکمیل سد میاندشت و مرمت و بهسازی راه‌های کوچ عشایری به این شهرستان اختصاص یافت.

انتهای پیام/

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک