شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۰۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ساعت ۱:۲۳

دستمال هایی با طعم مخدر/سن اعتیاد به پانزده سال رسید

امروزه اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی به معضلی برای جامعه تبدیل شده چرا که علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت، زوال جامعه را نیز به دنبال دارد.
دستمال هایی با طعم مخدر/سن اعتیاد به پانزده سال رسید,

به گزارش عصر اترک،  به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ، امروزه اعتیاد نه تنها در بزرگسالان، بلکه در کودکان، نوجوانان و جوانان هم دیده می‌ شود و با به صدا درآمدن زنگ خطر مصرف مواد مخدر در گروه های سنی مختلف لزوم آگاهی سازی در خصوص مصرف مواد مخدر و موارد پیشگیرانه برای هر سن و طیفی لازم است.

به لحاظ آسیب پذیر بودن نوجوانان و جوانان نسبت به دیگر افراد جامعه در برابر مخاطرات اجتماعی و شاخص های سلامت روان،طرح توانمندسازی و پیشگیری از اعتیاد از این گروه هدف باید بیشتر مد نظر باشد.بروز مصرف مواد مخدر در بین جوانان،نوجوانان به عنوان نیروی کار جامعه یک آسیب جدی است و نبود ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان به عنوان زنگ خطری جدی در کشور مطرح است.

وقتی بین والدین و فرزندان درک صحیح از یکدیگر وجود نداشته باشد و از سوی والدین فشار و مقایسه و کنترل نامناسب باشد، آن گاه نیازهای جوانان و نوجوانان رفع نشده و آنها به سمت دیگری که گام اول دوستان ناباب است سوق یافته و به سمت مصرف مواد مخدر می روند.

اغلب معتادان از احساس ناامنی و بی کفایتی، تنهایی، نفرت و نوسان های افسردگی، اضطراب شدید، کشمکش و تعارض های درونی رنج می برند.

نوجوانان و جوانانی که دچار اختلاف فکری زیادی با والدین خود هستند و دائم گرفتار ترس و خشونت از سوی والدین بوده با شروع مدرسه و تحصیل در دانشگاه دچار آسیب بیشتری می شوند.

 

نوجوانانی که با تبلیغات دروغ به سمت اعتیاد کشیده می شوند

تفکرهای غلط در مصرف مواد مخدر صنعتی،از جمله تبلیغات دروغ برای افزایش قدرت هوش و فراگیری و غیره بیشتر نوجوانان و جوانان به خصوص دانشجویان با این تفکرات غلط به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند.

جوانان و نوجوانان با ورود به دانشگاه از چهارچوب نظام خانواده خارج و گرفتار چالش و آسیب اجتماعی می شوند که روی آوری به مواد مخدر و به خصوص مخدرهای صنعتی از مهم ترین آسیب ها است.

گرایش فرد به مصرف مواد مخدر به خصوصیت های روانی و شخصیتی افراد نیز وابسته است به خصوص افرادی که اعتماد به نفس کمتری دارند بیشتر گرفتار دوستان ناباب و اعتیاد می شوند.

والدین باید به نیازهای فردی جوانان و نوجوانان بیشتر توجه کنند، زیرا آنان به دنبال زندگی در شرایط با آرامش و بدون دغدغه در کنار خانواده هستند.

فراهم بودن محیط امن با آرامش برای نوجوانان و جوانان بستر فراگیری علم و دانش و ارتباط سالم با همسالان را در این قشر فراهم می کند و در صورت محقق نشدن، به مواد مخدر روی می آورند.

محبت افراطی،عوامل محیطی،فرار از مشکلات،هیجانات کاذب،ضعف در مهارت های زندگی و مقابله ای به ویژه مهارت نه گفتن، تاثیر پذیری از گروه دوستان از جمله عوامل روی آوری جوانان و نوجوانان به مواد مخدر است.

آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی به والدین از طریق آگاه کردن آنان از پیامدهای زیان بار مصرف مواد مخدر، آموزش مهارت های زندگی از کودکی به نوجوانی، پرکردن اوقات فراغت با امکانات آموزشی تفریحی و اشتغالزایی و مبارزه با بیکاری، بررسی و رفع مشکلات فردی شخص معتاد، آشنا کردن مردم با علل وعوامل روی آوردن به استعمال مواد مخدر و روان گردان ها، ارتقای سطح آگاهی جوانان و احساس کارآمدی و جلوگیری از رشد تک بعدی در افراد از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از گسترش و رواج مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان است.

 

 

هشدار درباره عوارض مواد مخدر جدید به نام دستمال

میزان مصرف مواد مخدر صنعتی امروز نسبت به مواد مخدر سنتی در بین جوانان رو به افزایش است و مسولان مربوط به حوزه مبارزه با مواد مخدر نسبت به خطرات و عوارض مخدر صنعتی NPS که این روزها نوعی از آن تحت عنوان "دستمال" خبرساز شده است، هشدار می دهند.

درباره مخدر جدیدی تحت عنوان دستمال آنچه که در فضای مجازی و سایت ها منتشر شده حکایت از نوعی مواد روانگردان جدید درگروه NPSها یا نیوسایکو اسیدها دارد که به نام دستمال مشهور شده است که عمده ترکیبات این مواد صنعتی جدید ترکیبات محرکی است که اثرات آن از اثرات محرک های قدیمی تر بیشتر و اثرات تخریبی آن هم بالاتر است.

به گفته کارشناسان حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر ،این مواد از دسته کانابینوئیدهای صنعتی است،موادی که از نظر ساختار شبیه ماری جوانا است،اما مانند ماری جوانا و علف و گرس و حشیش کاشتنی نیست،بلکه موادی است که در آزمایشگاه سنتز می‌شود و اثرات توهم‌زایی و تخریبی آن از حشیش بسیار بیشتر و اثرات تخریبی‌اش هم شدیدتر است.

این مواد ممکن است حتی با یک بار مصرف، اعتیاد ایجاد کنند و مطلقا باید از مصرف آن پرهیز شود.این مخدر به شکل دستمال مرطوب است در حال حاضر این مواد در اندازه ای نیست که اندازه دیگر مواد مخدر فراگیری داشته باشد اما آینده احتمال اینکه مواد nps در آینده در قالب عطریات و یا بخور در پارتی ها و مهمانی ها عرضه شود وجود دارد که باید هوشیار بود.

 

 

 

 مخدرهای صنعتی هر روز به یک شکل 

در دنیا بیش از 700 نوع مواد مخدر و توهم‌زا وجود دارد که مردم به دنبال شکل و فرم خاصی از یک ماده نباشند و هرچیزی که در قالب قرص، شربت، مواد گیاهی و غیره بدون دستور پزشک تجویز شود ممکن است ماده اعتیاد آور باشد که باید به این مسائل توجه شود.

متاسفانه مواد مخدر یک خطر جدی است که جامعه را تهدید می‌کند و این خطر کنار گوش همه ما است و همه ما باید نسبت به عوارض این پدیده حساس باشیم و باید نسبت به این مواد هوشمندانه عمل شود و در حوزه اعتیاد باید جهل تبدیل به دانش شود تا مردم در حوزه اعتیاد با آگاهی به سمت مواد مخدر تمایل پیدا نکنند.

همچنین باید علل گرایش به مصرف مواد مخدر به عنوان یکی از مولفه های اصلی پیشگیری از اعتیاد شناسایی شود که والدین می توانند مهم ترین گام را در این اقدام بردارند.

 

شیوع مصرف مواد مخدر در استان بالاتر از میانگین کشوری است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی جزء استان هایی است که شیوع مصرف مواد مخدر در استان بالاتر از میانگین کشوری است.

احمد ریواده در این خصوص اظهارداشت: در حال حاضر نرخ شیوع اعتیاد در استان ۷.۲ درصد در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال است که این در حالی است که نرخ میانگین متوسط کشوری ۵.۴ درصد است که در استان وضعیت شیوع اعتیاد مصرف مواد مخدر بالاتر از میانگین کشوری است.

ریواده با بیان اینکه اعتیاد در استان به صورت سنتی و گیاهی است و تنها سنین پایین به دنبال مصرف روانگردان ها و مواد مخدر صنعتی هستند،  افزود: شاخص میانگین سن شیوع مصرف مواد مخدر در استان بالای ۳۳ سال است که در حال که شاخص میانگین کشوری ۲۴ سال است که در استان میانگین سن شیوع مصرف مخدر هنوز بین سنین پایین شیوع پیدا نکرده و بالاتر از رقم کشوری است که این جای امیدواری دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با بیان اینکه طی امسال برنامه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر در اولویت اقدامات این نهاد است، افزود: محله ها با میزان شیوع مصرف مواد مخدر در استان شناسایی شده است که از جمله در بجنورد سه منطقه،شیروان یک منطقه و سایر مناطق انتخاب شده است تا طرح های اجتماعی محور دوره های پیشگیری از اعتیاد اجرا شود و برای تسهیل گری در ابن امر در هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر برای آموزش برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر انتخاب و آموزش های اولیه داده می شود.

ریواده اضافه کرد: در حال حاضر ۲۳ هزار نفر در مراکز اقامتی میان مدت، اجباری و سرپایی ترک اعتیاد استان در حال درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه در هر سال کاهش پنج درصدی شیوع مصرف مواد مخدر هدف گذاری شده است، تصریح کرد: طی برنامه ریزی ها تا پایان سال ۹۶ دوره های آموزشی در قالب طرح توانمندسازی سازی دانش آموزان به منظور آگاه سازی و پیشگیری از اعتیاد در بین دانش اموزان متوسطه دوم انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: متاسفانه آگهی و طرز تلقی مردم در استان نسبت به مصرف مواد مخدر نگرش درست نیست و مردم استان اعتیاد را به عنوان یک معضل و آسیب اجتماعی تلقی نمی کنند.

 

قشر تحصیل کرده از مصرف مواد مخدر تلقی درست ندارند

وی خاطرنشان کرد: حتی طرز تلقی و نگرش غلط از مصرف مواد مخدر در بین قشر تحصیل کرده نیز وجود دارد که تاسفانه اعتیاد به مصرف مواد مخدر رابه عنوان یک معضل و آسیب اجتماعی تلقی نمی کنند.

ریواده با بیان اینکه تنوع قومیتی و جمعیتی در استان اهمیت اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه بیشتر کرده است، افزود: در حوزه پیشگیری محلات درگیر با اعتیاد شناسایی شده است و در هر خانواده یک سفیر به منظور آموزش و پیشگیری از اعتیاد در خانواده انتخاب شده است.

 وی خاطرنشان کرد: سعی شده است تا نگرش و تلقی نادرست نسبت به مصرف مواد مخدر در مردم عوض شود و مردم به این موضوع حساس تر شوند.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته با راه اندازی مراکز جدید ترک اعتیاد، ظرفیت مراکز درمانی ترک اعتیاد در استان دو برابر شده است و در این زمینه مراکز جهت دوره های درمان تکمیل شده است.

ریواده اضافه کرد: در زمینه پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر از حمایت هنرمندان، سمن ها و تمام ظرفیت های اجتماعی، رسانه ها نیز کمک گرفته شده است.

 

نگاه قشر جوان به مصرف مواد مخدر غیرواقع بینانه است

استاد دانشگاه و کارشناس جامعه شناسی نیز در این خصوص می گوید: در حال حاضر مصرف مواد مخدر در بین اقشار مختلف به عنوان یک معضل و آسیب اجتماعی است که همواره آسیب های فراوانی به افراد و جامعه تحمیل می کند.

اکرامی فر می افزاید: متاسفانه نگاه قشر جوان ما از مصرف مواد مخدر غیرواقع بینانه است و بعضی از جوانان ونوجوانان حتی دانشجویان استفاده از قلیان و برخی از قرص های روان گردان را اعتیاد تلقی نمی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نوع مواد مخدر در جهان وجود دارد که متاسفانه آگاهی و دانش مردم در خصوص انواع مواد مخدر و اثرات سوء این مواد مخدر بسیار پایین است.

وی همچنین با اشاره به پدیده موادمخدر و معضل اعتیاد،اظهار می کند: متاسفانه باید بگویم که موادمخدر یک خطر جدی است که جامعه را تهدید می‌کند و این خطر کنار گوش همه ما است و همه ما باید نسبت به عوارض این پدیده حساس باشیم.

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه باید جهل در حوزه اعتیاد را تبدیل به دانش کنیم،ادامه می دهد: باید راهکارهای برای پیشگیری از اعتیاد مورد توجه قرار گیرد.

انتهام پیام/محسن محمدی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک