جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ساعت ۶:۱۶
گفت و گوی عصر اترک با مامای بجنوردی در روز ماما؛

ساعت کاری بالا و بیمه نبودن خدمات مامایی، مهمترین دغدغه امروز ماماها

در حالیکه شغل مامایی، شغلی پر مسئولیت است، با این وجود، هنوز ماماها با ساعت کاری بالا به مادران زائو خدمت ارائه می دهند همچنین هیچ یک از خدمات مامایی که به مادران باردار و نوزادان آنان ارائه می شوند نیز تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار نگرفته اند که این دو مسئله از مهمترین دغدغه های ماماها هستند.
 ساعت کاری بالا و بیمه نبودن خدمات مامایی، مهمترین دغدغه امروز ماماها,

به گزارش عصر اترک، هما یزدی زاده از بانوان شهر بجنورد است که در رشته مامایی تحصیل کرده است، او سال ها است در شهر بجنورد در بیمارستان های بنت الهدی، تامین اجتماعی و ارتش به مادران زائو در به دنیا آوردن نوزادان شان خدمت مامایی ارائه می دهد.

با توجه به اینکه همواره تمامی تلاش های این بانوی مهربان در راستای کمک و بهبود بخشی به شرایط حفظ سلامتی مادران باردار و نوزادانی است که متولد می شوند، او در نخستین قدم خود برای تحقق این هدف، در نیمه دوم دهه 60 با همراهی تعدادی از همکارانش در موسسه بهورزی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان به تعیلم و تربیت ماماهای روستایی برای ارائه خدمات مامایی به ماردان باردار روستایی اقدام می کند همچنین او در سال 91 نیز برای ارائه خدمات بیشتر به خانواده های استان خراسان شمالی، مرکز همای رحمت را در شهر بجنورد فعال می کند تا در این مرکز بتواند به تمامی مادران این استان دوره های آموزشی دوران بارداری، خدمات مشاوره ای قبل و پس از زایمان، آموزش مامای همراه، ارائه مشاوره برای مراقبت از نوزادان را ارائه دهد تا به بهبود جامعه ای سالم تر کمک کند.

این بانوی مهربان همچنین به این حد نیز اکتفا نمی کند و در سال گذشته مجوز برپایی نمایندگی نمونه گیری خون بند ناف نوزادان را برای استان خراسان شمالی اخذ و دفتر آن را در مرکز همای رحمت را افتتاح می کند تا امکان ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان این استان فراهم شود تا یک قدم دیگر برای بهبود وضعیت سلامتی جامعه برداشته باشد.

با توجه به اینکه امروز 15 اردیبهشت ماه روز ماما نام گذاری شده است، دفتر پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک با هما یزدی زاده، بانوی مامای بجنوردی مصاحبه ای را انجام داد که صحبت ها و دغدغه های او در زمینه های ارتقا و بهبود شرایط سلامتی مادران باردار و نوزادان آنها همچنین دغدغه های ماماهای شاغل در مراکز بیمارستانی استان را در این مصاحبه می خوانید.

 

 چرا رشته مامایی را انتخاب کردید؟

در دوران تحصیل جزو دانش آموزانی بودم که نمرات و سطح یادگیری ام متوسط به بالا بود و پدرم خیلی دوست داشت که من مهندس شوم چون در آن زمان مهندسی در بورس بود، اما من با توجه به اتفاقی که هنگام بارداری یکی از نزدیکانم اتفاق افتاده بود، تصمیم گرفتم که یا در رشته زنان و یا رشته مامایی تحصل کنم.

 

آیا خانواده شما، انتخابتان را قبول کردند؟

خوشبختانه خانواده ام همچنین همسرم همیشه من را در این رشته شغلی تشویق کرده اند.

 

از چه سالی به طور رسمی در خطه خراسان شمالی، به عنوان ماما در مراکز بیمارستانی و درمانی فعالیت خود را آغاز کردید؟

تحصیلات دانشگاهی ام در مقطع کاردانی در سال 65 و کارشناسی در رشته مامایی در سال 75 به پایان رسید.

 البته این را باید خاطر نشان کنم که در دوران دانشجویی ام در مقطع کاردانی در فصل های تابستان در بیمارستان بنت الهدی شهر بجنورد کارآموزی می کردم.

همچنین در سال 65 نیز طرح مامایی خود را در بیمارستان بنت الهدی گذراندم و در سال 75 نیز به عنوان مدرس دانشگاه در رشته مامایی ادامه کار دادم.

 

اولین نوزادی که به دست هما یزدی زاده به دنیا آمد در چه سالی بود؟

این اتفاق در دوران گذراندن طرحم در بیمارستان بنت الهدی بود.

 

چند نوزاد به دست شما به دنیا آمده اند؟

تعداد دقیق را نمی دانم، البته تعداد این متولدان بیشمار بوده اند.

و این را هم بگویم که در هر ماه بین 10 تا 30 نوزاد با دستان من به دنیا آمده اند.

 

تولد هر نوزاد به شما چه حسی می دهد؟

حس کنونی من با اولین تجربه دانشجویی ام برای کمک به زایمان یک مادر باردار هیچ فرقی نکرده است ، احساس می کنم که ملائک در هنگام تولد هر نوزادی جمع هستند و تولد نوزاد را به مادر تبریک می گویند و حتی گاهی مواقع نیز بر سر زایمان اشک می ریزم چون واسطه تولد یک نوزاد شده ام.

 

با توجه به اینکه ماماهستید، شرایط به دنیا آمدن نوزادان در گذشته با حال حاضر چه فرق هایی کرده است؟

من در سال های اولی که به عنوان ماما به سر کار می رفتم، غصه می خوردم که چرا مادر نمی داند باید چگونه از خود مراقبت کند درحالیکه مراکز بهداشت و بهورزی وجود داشتند و مامای روستا نیز حضور داشتند.

و التبه این را هم باید بگویم که در آن دوره، مادران باردار با بحران روانی ترس از زایمان نیز روبرو بودند.

اما در طرح تحول نظام سلامت، آموزش مادران باردار در هشت جلسه در دستور کار قرار گرفت همچنین در این طرح به مادران باردار اجازه داده می شود که در هنگام زایمان با خود همراه آموزش دیده و یا مامای خصوصی به اتاق زایمان ببرند که در این شرایط فراهم شده ترس مادران از موضوع زایمان بسیار کاسته شده است.

 

فراگیری این خدمت در سطح روستاهای خراسان شمالی چگونه است؟

خوشبختانه در تمام نقاط خراسان شمالی مادران می توانند در مراکز بهداشتی منطقه خود آموزش های لازم را برای زایمان و خود مراقبتی از خود و نوزاد خود را دریافت کنند.

 

سن مادر برای زایمان در حال حاضر در مقایسه با گذشته چه فرقی کرده است؟

هر چند که سن زایمان اول بالا رفته است، اما کماکان در سطح روستاها می بینیم که عده ای از مادران باردار در سن زیر 15 و زیر 20 سالگی هستند.

 

به عقیده شما، زایمان طبیعی یا سزارین؟

مقایسه زایمان طبیعی با سزارین اشتباه است.

باید به مادران آموزش داد که روند زایمان فیزیولوژی، روندی است که هر مادری توانمندی انجام آن را دارد، مگر، در مواقعی که، پزشک انجام سزارین را تشخیص بدهد.

در ادامه در همین باره باید بگویم که زایمان روندی است که در هر لحظه آن، امکان ایجاد مشکل وجود دارد و اینکه از اول پیش بینی شود امر زایمان، یک زایمان طبیعی خواهد بود، این غیر قابل پیش بینی است.

و این را هم خاطر نشان کنم اگر 99 درصد از فرآیند طبیعی زایمان به نحو خوبی به پیش رفت و هیچ مشکلی پیش نیامد، زایمان به صورت طبیعی انجام خواهد شد، اما اگر مشکلی بوجود آمد، در آن زمان بلافاصله سزارین انجام خواهد شد.

 

برای نهادینه کردن باور زایمان طبیعی چه شرایطی فراهم شده است؟

تامین شرایط زایمان بی درد از خدماتی است که برای مادران باردار در مراکز بیمارستانی شهرستان بجنورد فراهم شده است.

 

مهمترین تجربه ای که از این فعالیت شغلی داشته اید چه چیزی است تا برای مادران باردار توصیه کنید؟

مهمترین تجربه ام این است که من مادر به عنوان یک خانم، این را در نظر بگیرم که یک کار خیلی بزرگی را دارم انجام می دهم و برای خودم ارزش قائل باشم و هر ناملایماتی را بپذیرم و وقتی که ارزش خودم را بدانم یک درد زایمان در برابر ارزش به دنیا آوردن یک انسان درد مهمی نیست.

 

 طی سال های 66-65 با چه هدفی موسسه بهورزی بجنورد افتتاح شد ؟

با توجه به اینکه در دهه های گذشته در مناطق مختلف روستایی زایمان ها در منزل انجام می شد، این موسسه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی در راستای مصوبه وزارت بهداشت و درمان فعال شد که من و همکارانم  به تعلیم و تربیت ماماهایی توانمند در مناطق روستایی شهرستان بجنورد پرداختیم.

روش به این صورت بود که به روستاهای دور دست می رفتیم، دانش آموزان دختری که تحصیل کرده بودند و توانمندی کار مامایی را داشتند، انتخاب می کردیم و برای آنها دوره های آموزشی مامایی برای مدت شش ماه برگزار می کردیم.

همچنین در این مناطق به علاقمندان به بهورزی نیز تا مدت دو سال آموزش می دادیم.

 

مقطع تحصیلی این ماماهای روستایی که تربیت می کردید، چه بود؟

زیر دیپلم.

 

از تعلیم و تربیت این ماماها چه نتایجی حاصل شد؟

مرگ و میر مادران زائو کاهش یافت چون خدمت مامایی به صورت بهداشتی به مادر زائو ارائه می شد.

 

در سال 91 که موسسه همای رحمت را در بجنورد افتتاح کردید، با چه هدفی انجام شد و مهمترین کارکرد آن چیست؟

این موسسه مرکز مشاوره و خدمات مامایی همای رحمت نام دارد، در این موسسه مشاوره های قبل و بعد از ازدواج، قبل و بعد از بارداری به مراجعان ارائه می شوند.

همچنین در این مرکز مشاورهایی به خانواده ها ارائه می شود که مربوط به فرزندان متولد شده  آنان" از لحظه تولد تا هر سنی "، است.

 

در این مرکز چند نفر فعال هستند؟

تعداد زیاد است و آنان به صورت پاره وقت فعالیت می کنند که اغلب آنان تحصیلکردگان رشته مامایی هستند.

 

نمایندگی نمونه گیری خون بند ناف رویان را نیز در مرکز همای رحمت خود فعال کرده اید، در این باره توضیح دهید که ذخیره سازی خون بند ناف چقدر اهمیت دارد؟

خوشبختانه اغلب خانواده های هم استانی با موضوع اهمیت سلول های بنیادی آشنا هستند و آگاهی دارند و خانواده ها می دانند که این سلول ها یک ذخیره سلامتی هستند به ویژه برای درمان بیماری های لاعلاج.

در ادامه در همین باره باید بگویم که در این موسسه در ابتدا یک هزینه ثبت نام از متقاضیان گرفته می شود و در مرحله بعد نیز از آنان هزینه شارژ ماهانه اخذ می شود.

با بانک رسالت نیز تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم تا به متقاضیان ذخیره سازی خون بنده ناف تهسیلات اعطا کنند.

این را نیز یادآور می شوم که از خرداد ماه سال 95 تاکنون 100 مورد ذخیره سازی خون بند ناف در این مرکز انجام شده است.

 

در پایان، برای بهبود شرایط کاری شغل مامایی چه امکاناتی باید فراهم شود؟

یکی از بزرگترین دغدغه های شغل مامایی این است که ماماها با ساعت کار بالا مشغول به خدمت هستند و این ساعت کاری بالا به ماماها فشار روحی و روانی زیادی را وارد کرده است که حتی ماماها نمی توانند به درستی به زندگی درون منزلی خود برسند.

در همین باره این را اضافه کنم که مجلس شورای اسلامی برای بهبود شرایط کاری مامایی مصوباتی را داشته است اما هنوز اجرایی نشده اند که به عقیده من کسانی که در بخش بالینی کار می کنند باید ساعت کاری آنها از ساعت کاری بخش اداری کمتر باشد تا ماما بتواند با آرامش به مادر زائو و نوزادش خدمت ارائه دهد.

علاوه بر آن، دغدغه مهم دیگر این است که خدمات مامایی مشمول بیمه نشده اند، که از جمله این خدمات مامایی باید به کنترل وضعیت مادر باردار از قبل بارداری تا پس از بارداری، کنترل های ماهانه بارداری، انجام معاینات مختلف از زنان، برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای مادران باردار و ارائه مشاوره به آنان همچنین نمونه گیری خون بند ناف اشاره کرد که هیچ یک تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند.

انتهای پیام/

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک